pag. 29-30
Așadar, care este rentabilitatea ta personală?
Conceptul de rentabilitate personală (RP) a câștigat din ce în ce
mai mult teren în mediul de business din ultimii ani. Deși poate fi
definit în mai multe moduri, cel mai des întâlnit sens este chiar acela
care se desprinde direct: potențialul investiției pe care tu, ca
angajat, îl ai pentru organizație. îmi dau seama cât de neplăcut poate
fi să ajungi să fii tratat (și chiar să te tratezi tu însuți) ca o
simplă investiție... însă într-o anumită măsură, exact asta ești:
investiția companiei în capitalul ei uman.
Ca orice altă resursă, calitatea ta este determinată prin această
rentabilitate personală (RP). Realitatea dură a supraviețuirii în
perioada de recesiune se manifestă deopotrivă pentru angajați și pentru
angajatori. Ca angajat în aceste vremuri dure, trebuie să fii atent la
valoarea pe care i-o aduci angajatorului. Dacă ignori acest aspect, îți
asumi un risc.
În mediul de afaceri, rentabilitatea este definită ca fiind profitul
realizat dintr-o resursă, minus investiția inițială. Rentabilitatea
personală nu este cu nimic diferită. Pe lângă salariu, organizația în
care lucrați vă oferă probabil diferite beneficii, dar și training
regulat, posibilitatea de a câștiga experiență în domeniu și stabilitate
personală. Ce oferi în schimb? în condițiile în care organizația
investește în tine bani și resurse, tu cum o răsplătești?
Ideal ar fi să oferi înapoi o valoare substanțial mai mare decât
investiția - și, mai mult, să fii capabil să dovedești că ești bun.
Înainte de a face efectiv acest lucru, trebuie să stabilești ce atuuri
ai. Fă-ți o evaluare cât se poate de onestă a valorii pe care o aduci,
concentrându-te asupra următorilor factori:
• La ce te pricepi cel mai bine?
• Ce anume te face special?
• Prin ce te diferențiezi de colegi?
• Cum ajuți tu personal organizația să își îndeplinească obiectivele?
Ca resursă de afaceri, valoarea ta este stabilită în bani. O regulă
indicată după care să te ghidezi este aceea că ar trebui să dovedești că
ai adus organizației - sau ai economisit pentru ea - de cel puțin trei
ori salariul de bază pe care îl obții în fiecare an. în anumite domenii
este destul de simplu să îți demonstrezi rentabilitatea personală. Dacă
lucrezi în vânzări și tocmai ce ai obținut un cont de 5 milioane de
dolari, este ușor de evidențiat această realizare. Însă nu întotdeauna
rezultatele unui anumit job se reflectă direct în veniturile încasate de
companie. De exemplu, dacă lucrezi în Departamentul de resurse umane
sau la servicii pentru clienți? Ei bine, atunci trebuie să te
străduiești mai mult să îți dovedești rentabilitatea, arătând cât de
bine te pricepi să angajezi oameni productivi, competenți și
profitabili, sau să menții o atmosferă armonioasă în interiorul firmei,
sau să rezolvi problemele clienților nemulțumiți - în funcție de poziția
pe care o ocupi.
Dacă descoperi vreodată că nu te descurci sau că nu faci față,
trebuie să fii dispus să investești ceva bani, dar și timp și energie,
pentru a-ți amplifica rentabilitatea personală, astfel încât să devii
mai atractiv pentru angajator. Pe lângă faptul că muncești mai mult, mai
repede și mai inteligent, nu ezita să participi la cursuri sau să pui
la punct sisteme noi pentru a fi mai eficient și mai performant. Aceste
măsuri preventive sunt, prin natura lor, unele pe termen scurt, dar pe
termen lung te ajută să economisești timp și să devii mai rentabil.
Atunci când îți calculezi rentabilitatea personală, dă dovadă de
creativitate în legătură cu ceea ce ai realizat și nu trece cu vederea
nimic din ce ar putea fi relevant. Ai tendința să finalizezi proiectele
mai devreme, sub bugetul stabilit? Include acest detaliu în evaluare,
fiindcă ai economisit astfel banii organizației. Relaționezi așa cum
trebuie cu clienții și ești capabil să formezi legături care să dureze
ani întregi? Atunci ai câștigat bani pentru companie, fiindcă de aici
vine profitul: vânzări multiple, la aceiași clienți (cu un profit
decent, desigur).
Există riscul să nu poți calcula totul în bani sau sub formă de
procent, caz în care ar trebui să dovedești că, fără tine, organizația
nu ar mai merge la fel de bine. De asemenea, este un exercițiu
extraordinar pe care să îl faci înainte de evaluarea oficială a
performanței,... |