pag. 53-54
Cum procedăm pentru a ne ajuta elevii să asimileze noțiuni noi?
Pe parcursul unei unități didactice bine structurate, profesorii
introduc periodic noțiuni noi. Uneori, acest lucru este realizat sub
forma unor răspunsuri la întrebări, discuții individuale cu elevii,
discuții cu grupuri mici de elevi, precum și alte tipuri de interacțiune
spontană. Alteori, introducerea de noțiuni noi este planificată ca
parte a proiectului general al unității de învățare. De pildă,
profesorul poate să planifice ca elevii să facă una sau mai multe din
următoarele activități: să citească o secțiune din manual, să audieze un
curs, să observe o demonstrație, să participe la o demonstrație sau să
vizioneze un film. Mă refer la aceste activități planificate pentru
introducerea de noțiuni noi ca la niște ”inputuri determinante pentru
învățare” (critical-input experiences). Dacă elevii înțeleg conținutul
prezentat în aceste inputuri determinante pentru învățare, ei au făcut
deja primii pași către îndeplinirea obiectivelor de învățare. Pentru a
impulsiona buna înțelegere a conținutului de către elevi, inerentă
acestor experiențe, profesorii trebuie să faciliteze procesarea activă a
conținutului de către elevi.
În clasă
Să ne întoarcem la scenariul didactic descris în capitolul anterior.
Unul dintre primele lucruri pe care îl cere dl Hutchins elevilor săi
este să urmărească un documentar despre Hiroshima și Nagasaki. Înainte
să le pună acest documentar, el îi întreabă pe elevi dacă au văzut
vreodată vreun film sau au citit ceva despre aceste două orașe din
Japonia și ce soartă au avut acestea la sfârșitul celui de-al Doilea
Război Mondial. El subliniază faptul că nu se așteaptă ca elevii să știe
amănunte, ci se întreabă dacă nu cumva vreunul dintre elevi știe ceva
despre ce s-a întâm¬plat atunci. Pe măsură ce elevii oferă răspunsuri,
dl Hutchins le rezumă succint, trecându-le pe tablă. Apoi îi organizează
pe elevi în grupuri de câte trei. Fiecare membru al grupului primește o
literă - A, B sau C. Dl Hutchins le spune elevilor să își noteze ideile
în caiete pe măsură ce privesc documentarul, însă îi atenționează să nu
ia notițe din prima. El le spune:
Priviți documentarul și încercați să înțelegeți ce se prezintă în
el. Il vom viziona pe bucăți sau pe fragmente mai mari, de patru
minute, și veți avea timp să discutați câte un pic despre fiecare
episod, pe măsură ce parcurgem documentarul. Veți avea timp să luați mai
târziu notițe, după ce ați înțeles mai bine informația.
După ce elevii au vizionat primul fragment de patru minute, dl
Hutchins oprește filmul și îl roagă pe elevul A din fiecare grup să
rezume ce își amintește din acest episod. Ceilalți doi elevi din grup
sunt invitați să completeze rezumatul elevului A. Dl Hutchins mai
întreabă și dacă există întrebări legate de... |