Adevăr Divin
divin.ro
▷ Ezoterism ▷ Metafizică

Metafizica

Autor:
Editura:
Colecția:
Colecția: Filosofie
Si cum ai separa negrul de negru, cel de aici si cel de dincolo, dacă ti s-ar lărgi orizontul dincolo de imediat, de senzitiv, de stiinta exactă? Cât de uimit ai fi si cât de greu ti-ar fi să povestesti totul celorlalti!
Metafizica

32.70 31.07 RON (Stoc 0)

× Anunță-mă când „Metafizica” e disponibil(ă)

• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea

×
Recomandări:

Detalii:

Metafizica - Dimitrie Cantemir

…cum ar fi să începi să pictezi universul si pe creator, privind aici si privind dincolo? Cum ar fi dacă descrierea transcendentului nu s-ar mai încurca în cuvinte – greu de tradus, greu de interpretat –, ci s-ar limita la forme si culori, mai usor de trecut de la unul la altul, ca senzatie, dar si ca mesaj, ca emotie, dar si ca sentiment? Cum ar fi dacă divinitatea însăsi ti-ar poza pentru un tablou pe care fiecare generatie îl încearcă si îl ratează?

Si cum ai separa negrul de negru, cel de aici si cel de dincolo, dacă ti s-ar lărgi orizontul dincolo de imediat, de senzitiv, de stiinta exactă?
Cât de uimit ai fi si cât de greu ti-ar fi să povestesti totul celorlalti!

Dar menit să ajungă el însusi maestru ascendent si să-i ghideze pe altii în eforturile lor, Dimitrie Cantemir (1673-1723) reuseste să picteze în cuvinte cercetarea universului si a ceea ce este dincolo de el, surprinzând continua miscare, aparentul paradox si necesitatea compasiunii pentru a cuprinde întregul.

„La început apăreau întunecimi foarte dese și foarte obscure, cărora le lipsea curentul de aer și, fiind lipsite de un început, nu aveau nici o dimensiune în înălțime, profunzime sau lățime. După ele văzui un abis de apă elementală care nu se putea sonda. Ea nu era altceva decât o apă curată și fără gust, dar lipsită de o formă specială, ca și cum era un corp fără corp. Îi zic o apă abisală, nu deasă și condensată pentru că, fiind lipsită de cele trei dimensiuni ale corpurilor, excludea orice formă specifică. Și îi zic elementală pentru că, fiind prima dintre toate corpurile, e răspândită peste tot, lipsită de cantitate, calitate și de situație locală și de aceea de obicei nu e numită pur și simplu apă, ci în scrierile sfinte e numită abis, iar în ale noastre gaz de apă, și, în fine, în limba noastră din cauza lipsei de termeni proprii, e numită haos.”

Prima scriere filosofică românească originală, Sacrosanctae scientiae…, este din motive de corectitudine politică interpretată a fi o metafizică ortodoxă, dar… ea este profund influentată de Van Helmont, din opera căruia a alcătuit o serie de note de lectură și i-a închinat o Laudă cătră izvoditoriu și cătră virtutea învățăturii lui pentru a asimila instrumente susceptibile de a-i combate eficient pe adepții științei senzitive.

Van Helmont (1580-1644), alchimist, medic si filosof avea adeseori viziuni si, poate în urma acestora, a unei conversatii cu arhanghelul Rafael, si-a ales cariera de medic, apoi a avut si deschiderea de a căuta rostul arheului si a lumii nevăzute, ambele cu rol fundamental în acest univers. De altfel, vezi influenta în citatul anterior, Van Helmont a dat nastere cuvântului gaz cu rădăcina haos. Tot de la el, Cantemir a preluat blas, cuvânt inventat pentru a descrie radiatia astrelor, „forța pulsivă a stelelor”.

Asa că, mai degrabă teosof poate fi considerat autorul, cel putin în acea perioadă a vietii în care, aflat la Constaninopol, si trecut deja printr-o primă etapă de pregătire sub îndrumarea lui Ieremia Cacavela, la rândul lui cu bogate influente protestante, scria această lucrare.

Cartea a II-a, Creațiunea sacră a Universului, este alcătuită din treizeci și trei de capitole. Numărul capitolelor este considerat a avea o semnificație importantă în simbolistica creștină, dar să nu uităm de semnificatia numărului în masonerie, iar comparatiile cu Facerea nu pot fi rezervate exclusiv ortodoxiei. Nu este, de altfel, niciun secret faptul că mulți masoni l-au revendicat de-a lungul timpului pe Cantemir.

Se poate spune astfel că Sacrosanctae Scientiae Indepingibilis Imago, publicată în 1700, este o lucrare filosofică care încearcă să integreze fizica într-un sistem teist, în linia lui Bacon, un fel de împăcare între știință și religie (aspecte regăsite nu doar în Masoneria Simbolică, ci și în cea Filosofică), între determinismul științific și metafizica medievală. Cantemir manifestă un interes deosebit pentru astrologie și științele oculte, sacre, specifice Renașterii.
Stoc
Stoc Stoc 0
Preț
Preț 32.70 RON
Discount
Discount 5%
Preț final
Preț final 31.07 RON
×

Trebuie să fii autentificat pentru a scrie review-uri

×

Coșul de cumpărături

Titlul
Preț RON
-%
Redus RON
 
Subtotal
Șterge
produs(e) în coș, preț total:

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Continuă cumpărăturile Golește coșul Finalizează
×

Adăugat în coș

Titlul
Preț
Redus
Preț final

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Continuă cumpărăturile Vezi coș