4015 produse pe stoc
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
România enigmatică și insolită (vol. 1) 1001 de enigme ale României |  » Coperta | Cartea de față este una din rarele lucrări bine documentate și argumentate științific, dezvăluind o parte din enigmele istorice de pe teritoriul României Mari, cele mai multe dintre ele intrând pentru prima dată în circuitul cunoașterii publice.
George Canache, scriitor, Fundația Internațională Mihai Eminescu
| Afișat de 22243 ori. |
Contact
|
JUD.
ARGEȘ
Băjești
(s., C. Bălilești,
jud. AG) Soarta ansamblului fortificat Mareș Băjescu, unica curte
fortificată din secolul al XVII-lea a fost pecetluită de comuniști,
activiștii de partid locali lucrând cu buldozerul la colectarea cărămizilor pe
care și le-au însușit pentru ridicarea propriilor case. Singurele scăpate au
fost beciurile boltite (prea dificil de dărâmat cu mijloace mecanice) și
Biserica Adormirea Maicii Domnului (o întreprindere prea riscantă într-un sat
de oameni credincioși). Pictura originală, în stil bizantin, a fost realizată între
anii 1666 și 1669 de către Tudoran Zugravul. Ajunsă într-o avansată stare de degradare,
a fost restaurată de curând. Unele teme picturale sunt inedite: un zodiac, cele
șapte sinoade ecumenice, somnul lui Iisus, o horă tradițională românească, o
pictură a lui Mihai Viteazul. De asemenea, în pictura bisericii noastre se
păstrează și chipul meșterului Dragomir, primul portret care apare în
pictura murală din Țara Românească. În curtea fostului ansamblu se află și
un frasin, bătrân de peste trei secole.
Costești
(O., jud.
AG) Pe 18.04.1930, în timpul Slujbei de Denie din Vinerea Mare, un
incendiu a mistuit biserica din lemn din Costești și cei 116 copii aproape
toți copiii satului aflați înăuntru. O înlănțuire de cauze a dus la tragedie:
Refuzul ierarhilor de a permite celebrarea slujbei în biserica nouă,
neterminată, starea precară a bisecularei biserici din lemn, refuzul preotului
Dumitru Vișinescu de a ține slujba în afara bisericii, blocarea de către
părinți, în încercarea haotică de a-și salva copiii, a singurei variante de
ieșire. Nu s-a afirmat decât cu jumate de gură că, de fapt, numărul victimelor
este explicabil doar prin prostia crasă a părinților, care au acționat ca o
turmă dezordonată de animale, însă valul ulterior de sinucideri pare a
demonstra că aceștia au înțeles, întru târziu, situația. Pe locul tragediei s-a
ridicat un monument de piatră, o capelă și în 2003 o mică bisericuță (cu
hramurile învierea Domnului și Sf. Filofteia). Legenda blestemului aruncat de
furtul unor salbe asociate moaștelor Sfintei Filofteia (aduse în sat în cadrul
unei procesiuni pentru alungarea secetei) pare a oglindi mai mult un tardiv
suport psihologic decât un fapt real. Din incendiu a scăpat miraculos,
neatinsă, doar Sfânta Evanghelie, despre care un martor ocular (Dumitru
lonescut) relatează cum preotul Vișinescu o strângea la piept înainte de a
muri.
Făgăraș
(Mt. Făgăraș, jud. AG) în ceea ce privește simulacrul
argolitic de la Izvoarele Argeșului, numit în popor Căprăreasa, Densușianu îl
citează pe Marțian (Analele statistice, 1868, pg. 120): În pajiștea de la
izvorul Argeșului se afla o stânca cu o figura de femeie, purtând numele de Căprăreasa,
care a fost împietrita
din cauza asprimii vântului. Argeșul propriu-zis se forma la
confluența râurilor Capra și Buda, azi aflată sub nivelul apei, în coada
lacului de acumulare de la Vidraru. Aceeași soartă a împărtășit-o și
Căprăreasa. Nu este pentru prima dată când un lac artificial afectează vestigii
istorice importante:
Masa
lui Traian se află acum sub apa lacului Călimănești, Vâlcea, iar Piatra
Teiului este periodic inundată de coada Lacului Izvorul Muntelui Bicaz. Este
posibil, dar foarte improbabil ca în perioade foarte secetoase Căprăreasa să
poată fi observată, la fel ca și Piatra Teiului (care beneficiază, pentru
comparație, de o poziție mult mai favorabilă, de o înălțime și de un volum net
superioare). În concluzei, este posibil, dar foarte improbabil, ca în perioade
foarte secetoase să poată fi observată. Asta dacă nu cumva, atunci când se
referea la Izvorul Argeșului, Marțian avea în vedere râul Buda (care izvorăște
din lacul glaciar Buda și este considerat Izvorul principal al bazin ului
hidrografic Argeș) sau Capra (din lacul glaciar Capra). Numele Căprăreasa
pare a fi mai degrabă legat de ocupația legendară a babei împietrite, aidoma
Dochiei, deși această apropiere de râul Capra, nu ar trebui neglijată ab initio.
Preluând sursa Densușianu, unii autori au repetat-o fără nici cea mai mică
verificare sau detaliere, ignorând cu desăvârșire noua configurare antropică a
terenului.
Făgăraș
(Mt. Făgăraș, jud. AG) - Exploatând răspunsurile primite la
chestionarul său de la învățătorii rurali, Densușianu menționează că Ia
obârșia sau izvoarele râului Doamnei, în locul numit Valea-rea din judetul
Muscelului, se mai vad și astazi niște figuri de piatra în forma de femei, iar
legenda spune, ca noua babe au plecat, în luna lui Marte, cu caprele la munte, însa
din cauza frigului s-au prefacut acolo în chipuri de piatra. Deși indiciul
este destul de vag, un drum forestier parcurge această vale, reprezentând o
cale de acces spre Vf. Moldoveanu (alt. 2544 m). În viziunea noastră pietrele
s-ar afla cel mai probabil la confluența apei care izvorăște din Lacul Galbena
cu cea care vine dinspre Refugiul Valea Rea. Pe harta turistică, lângă această
conflunță este indicată și o stână.
Jupânești (s., C. Coșești, jud. AG)
Conform MDGR (vol. IV/1901), Pietrele-de-Jidovi este un loc izolat, în
partea de V. a com. Jupânești (actual sat cu același nume - n.n.),
unde este un troian de piatră cam neagră, sgurită, și despre care legenda zice
că sunt niște oameni gigantici care s-au petrificat. Încercând să
documentăm această locație, l-am cunoscut pe profesorul de istorie pensioner,
Cicerone Georgescu, o adevărată enciclopedie a locurilor. De la domnia-sa am
aflat că în zonă există o bogată tradiție a jidovilor-uriași. Oase de jidovi
s-au descoperit în mai multe locuri din comună:
La
Jidovi (între satele Jupânești și Prisaca), La Schit și La Cruce (unde
ziduri ruinate fac posibilă existența unei fortificații antice). Două fragmente
recuperate sunt expuse în Muzeul sătesc de pe lângă Biserica Jupânești. Mameleonul
numit Mormântul Jupanulu, legat de existența întemeietorului legendar al
localității pare a fi un turnul funerar. Prezintă interes credința în
calitățile atropopaice a acestor oase: Baba
Veta punea os de jidov în scăldătoarea pruncilor ca să fie sănătoși și vânjoși,
iar popa Bucurescu zidise niște oase de jidov la temelia casei, pentru
trăinicie și soliditate.
Mușăteși (s., C.o., jud. AG)
Muzeu sătesc de istorie și etnografie. Între exponatele muzeului se află și o
pereche de opinci din fier. În basmele populare, tocirea a trei perechi de
opinci din fier este asimilată unei călătorii îndelungate, adesea cu rol de
răscumpărare a greșelilor sau de parcurs inițiatic. Cercetările etnografice au
identificat astfel de încălțări în mai multe zone (Cornereva, jud.
Caraș-Severin, Baia de Aramă, jud. Mehedinți, Săndulești, Turda, jud. Cluj),
fiind culese și mărturii verbale despre folosirea lor efectivă și de lungă
durată. Dată fiind legătura ostentativă făcută între folosirea opincilor din
fier și vremurile grele, este mai puțin de știut dacă este vorba
despre folclor autentic sau doar despre elemente de propagandă proletcultistă,
specifică epocii.
Pitești
(M., jud. AG) Pe tavanul Naosului Bisericii Sfânta Treime (Schitul
Beștelei, Str. Primăverii, 7) se găsește pictat un zodiac realizat în anul
1731. Centrul este reprezentat de domnul Savaot cu Soarele și Luna, și stelele,
de jurimprejur fiind cercul zodiacului. În 1925, o icoană a fost descoperită
prin viziune, în podul bisericii, de către un preot, Gorgian. De-atunci,
această icoană a Maicii Domnului s-a dovedit făcătoare de minuni.
Pag.
32 37
A apărut în: 2014-05 |
Fii primul care își spune opinia! |
|
Cele mai noi cărți ADEVĂR DIVIN
|
Noutăți pe site
|
Retipăriri
| |
|
 |
|
 |
|