4028 produse pe stoc
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
Alegeri și iluzii Cum am ajuns unde sunt și cum ajung unde vreau să fiu? |  » Coperta | Alegeri
și iluzii spune povestea călătoriei unui om în universul minții
omenești și al rațiunii noastre de a fi. Aventura călătoriei este la fel de
palpitantă ca și descoperirile științifice. | Afișat de 21919 ori. |
Preț site: | 25.00 RON
* |
Momentan indisponibil(ă)!
În prezent nu cunoaștem dacă și când acest produs va fi în stocul nostru.
Puteți însă să faceți precomandă și astfel veți fi anunțat(ă) atunci când acesta devine disponibil.
Pentru aceasta trebuie să fiți autentificat(ă).
| |
Contact
|
CAPITOLUL 4 CREAREA
SINELUI
Flatează-mă și n-o să te cred. Critică-mă și n-o să te plac. Ignoră-mă și n-o să te iert. Încurajează-mă și n-o să te uit. William Arthur Ward
Cei mai mulți dintre noi am fost îndoctrinați în perioada
maturizării să acceptăm și să credem anumite lucruri care ne pot limita
potențialul real - și, de obicei, o fac. Asemenea găinilor din curte, am fost
cu toții condiționați exact ca Nina (vezi Capitolul 1).
După anumite estimări, pentru fiecare unitate (bit) de informație
pozitivă procesată de cineva se primesc cel puțin 90 de biți de informație
negativă. Cu alte cuvinte, pentru fiecare dată în care cineva este lăudat sau
apreciat, i se dă de 90 de ori informația opusă. în consecință, oamenii ajung
prizonierii. convingerilor auto-limitative despre aptitudinile, inteligența,
valoarea lor - ba chiar despre propria sănătate și fericire. Potrivit
rezultatelor unui studiu, convingerea a anticipat nu numai vocația, ci și cauza
decesului. Realizat de dr. David Phillips, de la Universitatea Californiei din
San Diego, studiul a evaluat credința asiaticilor în zodii. Zodiile îți spun la
ce ești bun și cei mai mulți asiatici urmează, profesional, calea indicată.
Zodiacul cuprinde și informații referitoare la cauza decesului - de pildă,
persoanele născute sub un anumit semn sunt predispuse să moară de inimă.
Cercetarea a indicat clar o corelație pozitivă între convingere și evenimente,
indiferent de stilul de viață al indivizilor. Cu alte cuvinte, traiul curat și
cumpătarea nu i-a ferit de cancer, potrivit zodiacului, pe cei predispuși să
moară de această boală.
Cancerul și convingerile
în primăvara anului 1991, am făcut un sondaj în rândul
medicilor care au consimțit să le permită pacienților lor să folosească un program
special experimental subliminal, InnerTalk, pe care îl creasem pentru
remisiunea cancerului. (Voi vorbi pe larg despre această tehnologie, mai
târziu.) Scopul studiului a fost compararea așteptării de viață cu ratele
efective ale mortalității bolnavilor de cancer care au utilizat programul
subliminal.
Chestionarul a fost trimis medicilor ai căror pacienți
utilizaseră programul subliminal, cu doi până la patru ani în urmă. Li se
cerea să răspundă la douăsprezece întrebări, evaluarea făcându-se pe o scară
de la 1 la 5:
1. Dezacord total
2. Nu sunt de acord
3. Neutru
4. De acord
5. Acord total
Cele douăsprezece întrebări se încadrau în patru categorii
generale:
1. Atitudinea pacientului față de boală, înainte de a folosi programul.
2. Atitudinea pacientului față de boală după utilizarea programului.
3. Supraviețuirea pacientului și calitatea vieții acestuia.
4. Părerea medicului în legătură cu convingerea pacientului că starea mentală
îi poate influența starea generală a sănătății.
Sondajul a produs multe rezultate interesante - inclusiv
rate semnificative ale remisiunii: 38% dintre pacienții considerați a fi în
stadiu terminal erau în remisiune, la momentul efectuării studiului.
V-ar mai putea surprinde un alt rezultat copleșitor. Dintre
cele patru categorii, care credeți că afectează cel mai mult așteptarea de
viață sau rata remisiunii? Cei mai mulți oameni cred că este atitudinea
pacientului, cu toate că tot ei ar spune că o boală terminală precum cancerul
nu poate fi influențată de simpla schimbare de atitudine a pacientului. Totuși,
nu atitudinea pacientului a constituit factorul determinant pentru supraviețuirea
lui, ci atitudinea medicului.
Dacă medicul nu a crezut că atitudinea sau implicarea
pacientului în programul subliminal JnnerTalk
îi poate îmbunătăți starea sănătății, pacientul a murit, indiferent
de tratamentul medical care i-a fost aplicat - radiații, chimioterapie și așa
mai departe. Pacientul a murit, oricare i-a fost atitudinea față de boală sau
față de rezultatul ei final. Unicul factor determinant prezent în aproape toate
cazurile a fost atitudinea medicului.
Luându-i în considerare numai pe acei pacienți ai căror
medici au fost de acord, într-o măsură oarecare, că mintea le poate influența
starea de sănătate, rata supraviețuirii/remisiunii a crescut la 46%. Pentru
pacienții medicilor care au fost absolut de acord că mintea sau atitudinea
pacientului este importantă pentru sănătate, rata supraviețuirii/remisiunii a
fost 60%. îngustând și mai mult câmpul, atunci când și pacientul și medicul au
crezut cu tărie că mintea joacă un rol în însănătoșire, rata
supraviețuirii/remisiunii a crescut la 100 %.
Sigur, acesta a fost doar un mic studiu pilot, dar, după
părerea mea, a arătat limpede nu doar că mintea este capabilă să vindece trupul,
ci și că indivizii care au crezut-o capabilă de aceasta au influențat, în
mod direct, rezultatul. Puterea încrederii în sine a fost demonstrată și într-un
studiu de referință, întreprins de dr. Ellen Langer, în cadrul căruia au fost
inversate anumite caracteristici ale bătrâneții.
Convingerea și bătrânețea
Dr. Langer de la Universitatea Harvard a dus la țară un
grup de bătrâni și i-a ținut într-un loc izolat, timp de o săptămână.
Participanții au stat într-un hotel care recrea mediul anilor 80, au urmărit
programe de radio (muzică și publicitate) și au purtat discuții limitate strict
la subiectele care erau de actualitate cu douăzeci de ani înainte. La sfârșitul
săptămânii, membrii grupului arătau cu trei ani mai tineri, se îngrășaseră, se
comportau mai independent, ba chiar aveau auzul mai bun. Când bătrânii nu au
mai crezut că sunt bătrâni și au fost reintroduși într-un cadru temporal
anterior, procesul de îmbătrânire a fost stopat, și chiar inversat. Vă
amintiți de povestea prietenului meu, disc-jockey? Au țopăit toată noaptea!
Deznădăjduiți și neajutorați
Un alt studiu elocvent, care demonstrează puterea încrederii
în sine, este cel întreprins de dr. Martin Seligman. Cu toate că detest să văd
animalele tratate în acest fel, studiul aduce la lumină câteva informații
interesante. Seligman a închis câini într-o încăpere a cărei podea era
conectată la electricitate. în primă fază câinii au avut posibilitatea de a se
scula și a se muta într-o parte a podelei prin care nu trecea curent electric. în
faza următoare, întreaga podea a fost electrificată, și câinii nu au avut unde
să se mai refugieze. După o vreme, câinii s-au dat bătuți. Fie că s-a mai
aplicat sau nu un curent electric, ei au rămas, scâncind neputincioși, pe loc.
Sistemele lor imunitar și endocrin și-au redus funcționarea până aproape de
zero. Nemaivăzând vreo speranță, câinii renunțaseră la dorința de a trăi.
Explicația poate fi că nu mai aveau motive să trăiască, nu mai era scăpare, și
această atitudine mentală i-a fost comuni. cată corpului, care a reacționat în
consecință.
Puterea mijloacelor de comunicare în masă
în fiecare zi, mass-media își inundă publicul cu mesaje
de boală. Scopul este, de obicei, vânzarea vreunui leac sau antidot - dar
pentru a vinde leacul, mai întâi trebuie să anunțe sau să vândă boala. Fiind
expus constant la aceste reclame, ajungi să le crezi și să te aștepți la boală.
Dacă îi spui cuiva, ;,Nu pune mâna - e proaspăt vopsit, persoana va atinge, de
regulă, obiectul. Când mijloacele de comunicare în masă îți spun zi de zi ce te
va îmbolnăvi și chiar ucide, câtă boală și moarte creează? Cred că vânzarea
bolii în acest fel este o crimă - sau cel puțin așa ar trebui tratată. (Tratez
în detaliu acest subiect în cartea mea Autohipnoză și tehnologii subliminale.
Media ne spune și ce înseamnă succesul, cum să ne îmbrăcăm,
ce este frumusețea și așa mai departe. în acest fel se vând mașini sport,
cosmetice și altele asemenea - o fi bine pentru economie, dar dacă imaginea nu
este conformă cu felul în care privitorul se vede pe el însuși, atunci ea
sugerează că privitorului îi lipsește ceva. Publicitatea conține un mare mesaj
subliminal: ești defectuos într-un fel oarecare și, prin urmare, ai nevoie de
acest produs.
Filmele de genul Rambo 1 (First Blood) idealizează
răzbunarea. Eroii și eroinele clădesc imagini ale curajului și forței prin
acțiuni violente împotriva celor răi. Copiii copiază ceea ce văd. Violența
este vândută nu doar prin filmele în sine, ci și prin jucării. Ce copil nu a
văzut Războiul stelelor și nu și-a dorit o sabie cu laser precum cea a
cavalerilor Jedi?
De multe ori, semenii, părinții, profesorii și alții au
tendința de a fi insensibili. Prin vorbele, privirile, gesturile și chiar
glumele lor ne fac adeseori să ne simțim inferiori. Cu toții tânjim să fim
acceptați, doriți, importanți. Una peste alta, negativul întrece atât de mult
pozitivul, încât nu este de mirare că mulți oameni au senzația că adevăratul
lor sine este captiv într-o cochilie goală, în timp ce viața trece pe lângă ei,
mai ales în condițiile în care, potrivit Fundației Naționale a Științei,
mințile noastre produc 50.000 de gânduri în fiecare zi. Din nefericire,
această stare a lucrurilor devine atât de obișnuită încât ajungem să ne împăunăm
cu ea, lipindu-ne pe luneta automobilului anunțuri de felul: Eu nu iert. Mă
răzbun și Slavă Domnului că-i vineri (zicală care sugerează că munca este o
corvoadă și fixează un cadru în jurul a ceea ce facem cinci zile pe săptămână,
condiționându-ne, astfel, să găsim munca neplăcută, fie că este, fie că nu).
Compensarea
Compensarea este un mecanism psihologic identificat
pentru prima oară de psihiatrul H. S. Sullivan. Când unui om îi lipsește încrederea
și respectul de sine, compensează, adeseori, găsindu-i pe alții mai puțin valoroși.
O convingere inconștientă pare să-i împingă la un comportament care îi
ridiculizează și îi jignește pe cei din jur. Violența fizică este un alt mod
prin care se manifestă durerea sau frica - și nu există nicio diferență în
cazul violenței emoționale. Propria nesiguranță este compensată făcându-i pe
alții să se simtă amenințați. Este o spirală descendentă, care conduce la orice
altceva în afară de fericire și succes.
Pag. 40 45
A apărut în: 2014-11 |
Fii primul care își spune opinia! |
|
|
|
|
 | Inteligența pozitivă De ce doar 20% dintre oameni și echipe își ating adevăratul potențial și cum îl poți atinge tu pe al tău |
|
|
|
|
|
|
|
Cele mai noi cărți ADEVĂR DIVIN
|
Noutăți pe site
|
Retipăriri
| |
|
 |
|
 |
|