Limbajul, ca funcție psihică specific umană, se află la confluența mai
multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia,
psihopedagogia specială, logopedia.
Logopedia: Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise
65.0058.50RON
(Stoc 0)
×
Anunță-mă când „Logopedia” e disponibil(ă)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Limbajul, ca funcție psihică specific umană, se află la confluența mai
multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia,
psihopedagogia specială, logopedia. Tulburările sale, fie că sunt de
natură organică, funcțională sau psihologică, restrâng capacitatea de
comunicare a individului și, implicit, viața lui socială, locul său în
lume.
În cartea de față, pornind de la modelele explicative ale
tulburărilor de limbaj și prezentând metode de evaluare și intervenție a
căror eficacitate a fost demonstrată științific, autoarea realizează o
deschidere spre tulburările emoționale, comportamentale, de învățare și
nu numai, încadrându-le în contextul mai larg al mentalului uman.
Propunând direcții concrete de evaluare și intervenție în cazul unor
tulburări ale limbajului precum dislalia, bâlbâiala, rinolalia,
dizartria, afazia, tulburările de voce, întârzierea în dezvoltarea
limbajului, această carte are o importantă latură practică, îmbogățind
literatura de specialitate printr-un demers inovator și binevenit.
Carolina Bodea Hațegan
este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și
Ș;tiințe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Dintre
lucrările publicate menționăm: Probă de evaluare a abilităților
morfologice în limba română. Aplicații psiholingvistice, Fluența verbală. Direcții teoretice și aplicații psihopedagogice (volum coordonat împreună cu Dorina Talaș), Tulburări de voce și vorbire, Abordări structuralist-integrate în terapia tulburărilor de limbaj și comunicare.
Cuprins:
Cuprins
Prefață Capitolul I. Tulburările de limbaj și comunicare — modele explicative și direcții de clasificare 1. Scurt istoric privind domeniul tulburărilor de limbaj și comunicare 2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului și a comunicării 3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare 4. Modele de abordare a tulburărilor de limbaj și comunicare 5. Criterii diagnostice în tulburările de limbaj și comunicare reunite la nivelul principalelor manuale de diagnostic 6. Modelul diagnostic propus de Guțu (1974) 7. Abordare conclusivă Bibliografie
Capitolul II. Limbajul — abordări multidimensionale 1. Limbajul — perspectivă lingvistică 2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator și ale analizatorului verbo-auditiv 3. Vocea umană și tulburările de voce 4. Elemente de fizică în abordarea limbajului 5. Abordare conclusivă Bibliografie Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologică Anexa II. Cuvinte complexe Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic
Capitolul III. Dislalia. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție 1. Delimitări conceptuale 2. Factori de risc și cauze ale tulburării dislalice 3. Tipuri de tulburări dislalice 4. Direcții de evaluare 5. Direcții de intervenție 6. Abordare conclusivă Bibliografie Anexa I. Fișă de examinare logopedică complexă Anexa II. Fișă de examinare logopedică Anexa III. Fișă de examinare logopedică complexă
Capitolul IV. Dizartria. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție 1. Delimitări conceptuale 2. Etiologia tulburării dizartrice 3. Simptomatologia tulburării dizartrice 4. Direcții de diagnostic diferențial 5. Tipuri și forme ale tulburărilor dizartrice 6. Demersul de evaluare 7. Demersul de intervenție 8. Tulburări asociate cu tulburarea dizartrică 9. Prezentare studiu de caz 10. Abordare conclusivă Bibliografie
Capitolul V. Rinolalia. Particularități ale demersului de evaluare și intervenție 1. Aspecte introductive. Delimitări conceptuale 2. Etiologia tulburărilor rinolalice 3. Date din embriogeneză relaționate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 4. Despicăturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis) 5. Sindroame asociate cu despicăturile labio-maxilo-palatine 6. Implicațiile despicăturilor labio-maxilo-faciale. Manifestări clinice 7. Formele de rinolalie și specificul acestora 8. Direcții terapeutice 9. Instrumentar utilizat în evaluare și intervenția în tulburările rinolalice 10. Abordare conclusivă Bibliografie
Capitolul VI. Tulburările de ritm și de fluență. Bâlbâiala 1. Delimitări conceptuale 2. Forme ale tulburărilor de ritm și fluență 3. Bâlbâiala — tulburare de ritm și fluență 4. Bâlbâiala — demersuri de evaluare și intervenție 5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare și intervenție în contextul bâlbâielii — model de bună practică 6. Abordare conclusivă Bibliografie Anexa I. Fișă de examinare logopedică (pentru utilizare în contextul bâlbâielii) (propusă de Bodea Hațegan, 2015)
Capitolul VII. Afazia. Delimitări simptomatologice, direcții de evaluare și intervenție 1. Delimitări conceptuale 2. Etiologie 3. Direcții de diagnostic diferențial 4. Particularitățile tulburărilor afazice 5. Clasificarea afaziilor și descrierea acestora 6. Incidența și prevalența afaziei 7. Direcții de evaluare a persoanei care prezintă afazie 8. Direcții terapeutice în contextul afaziei la adult 9. Pronosticul în afazie și factorii care modelează formularea acestui pronostic 10. Afazia la copil 11. Abordare conclusivă Bibliografie
Capitolul VIII. Tulburările de voce — aspecte teoretice și aplicații practice 1. Actul fonator. Aspecte introductive 2. Tulburarea de voce — semn sau/și simptom al unei boli sau tulburări 3. Etiologia tulburărilor de voce 4. Tipuri de tulburări de voce 5. Direcții de evaluare a tulburărilor de voce. Instrumentar utilizat 6. Demersul terapeutic 7. Abordare conclusivă Bibliografie
Capitolul IX. Întârzierea în dezvoltarea limbajului. Prevenție, diagnostic și intervenție 1. Delimitări conceptuale 2. Factorii de risc și cauzele apariției întârzierii în dezvoltarea limbajului 3. Semne și particularități ale întârzierii în dezvoltarea limbajului 4. Direcții de diagnostic diferențial 5. Direcții de evaluare 6. Direcții de intervenție 7. Concluzii Bibliografie
Anexa I. Scala de dezvoltare auditivă: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea
limbajului receptiv, a percepției auditive și a memoriei auditive) Anexa II. Fișă de evaluare a limbajului (intervalul de vârstă 6–7 ani) Anexa III. Listă cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50