Alimentația taoistă în medicina chineză

Mulțumiri ... 15
Partea întâi
Fundamente de alimentare taoistă și medicină chineză
I. Noțiuni elementare de medicină chineză ... 19
Yin Yang ... 21
5 Energii Elementare - Wu Xing ... 22
Cele 6 energii cosmice ... 26
Shen ... 29
Jing ... 30
Qi, energia ... 30
Cele trei niveluri de qi (wei-qi, ying-qi și yuan-qi) ... 33
Xue, Sângele ... 35
Fluidele corporale - Jin Ye ... 37
Jin ... 37
Ye ... 38
Organe, Viscere și Canale energetice ... 39
Elementul Lemn: Ficatul și Vezica Biliară ... 42
Vezica Biliară ... 43
Elementul Foc: Inima și Intestinul Subțire/ Ministrul Inimii și Triplul Arzător ... 44
Ministrul Inimii ... 46
Triplul Arzător ... 46
Intestinul Subțire ... 47
Elementul Apă: Rinichii și Vezica ... 48
Rinichii ... 48
Vezica Urinară ... 50
Elementul Pământ: Splina și Stomacul ... 50
Stomacul ... 51
Splina ... 52
Elementul Metal: Plămânii și Intestinul Gros ... 53
Plămânul ... 53
Intestinul Gros ... 55
II. Natură, gust, geografie, părțile plantelor ... 56
Natura, Qi ... 57
Gustul, Wei ... 59
Dulce ... 60
Sărat ... 65
Picant, Xin ... 68
Amar, Ku ... 73
Acru, Suan ... 76
Moderat ... 78
5 gusturi și 5 Elemente ... 78
Geografia ... 80
Părțile plantei ... 83
1. Florile și fructele ... 84
2. Frunzele ... 85
3. Rădăcinile și tuberculii ... 86
4. Semințele ... 87
III. Spectrul alimentelor ... 88
Apă, Pământ, Cer și spectrul alimentelor ... 88
Alimentele celor trei niveluri ... 90
Semnificația și utilizarea spectrului alimentelor ... 98
Yuan-qi ... 98
Ying-qi ... 100
Wei-qi ... 101
IV. Fiziologia digestiei în medicina chineză ... 103
Deschiderea Stomacului ... 104
Coborârea alimentelor în Stomac și armonizarea Stomacului cu Splina ... 106
Coborârea în Stomac ... 106
Armonizarea Splinei cu Stomacul ... 107
Activarea Focului în Stomac ... 107
Eliminarea (coborârea în intestine) ... 114
Distribuirea substanțelor nutritive ... 117
Rezumat final și sinteză ... 119
V. Reguli alimentare ... 122
Alimente gătite sau crude ... 123
Diverse metode de preparare și relația lor cu cele 5 Elemente ... 125
1. Lemn: sotat în tigaie sau prăjit fără ulei în tigaie ... 125
2. Foc : prăjit, la grătar și microunde ... 126
3. Pământ: la aburi, înăbușit și tocană ... 126
4. Metal: oala sub presiune ... 127
5. Apă: fierbere ... 127
Uleiurile în bucătărie ... 129
Materiale : vase și ustensile ... 130
Conservanții ... 131
Combinarea alimentelor ... 132
Distribuirea meselor pe parcursul zilei ... 135
Anotimpurile și fazele Lunii ... 137
Băuturile ... 139
Masticația ... 144
Partea a doua
Analiza categoriilor de alimente
VI. Alimentele din nivelul yuan-qi ... 147
Semințe și Nuci ... 147
Semințele: ”Zi” sau ”Ren” ... 150
Nucile ... 153
Moluște și crustacee ... 157
1. Rinichi: moluște și crustacee de apă sărată în general ... 159
2. Ficat: bivalve și gastropode ... 160
3. Inimă: cefalopode și crustacee ... 162
4. Metal: crustacee de apă dulce ... 163
5. Pământ ... 164
VII. Alimentele din nivelul ying-qi ... 165
Cerealele și leguminoasele ... 165
Cerealele ... 167
Leguminoasele ... 182
Legumele ... 185
1. Direcția sau tropismul ... 187
2. Consistența ... 188
3. Suculenta ... 188
Afinitatea cu diferitele organe/elemente ... 189
Peștele ... 201
Animale terestre: mamifere, păsări de curte și păsări zburătoare ... 206
Animale sălbatice sau de crescătorie și furajate ... 208
Mamifere ... 209
Utilizarea diverselor părți ale animalelor ... 212
Păsări de curte și păsări zburătoare ... 212
VIII. Alimentele din nivelul wei-qi ... 215
Fructele ... 215
Wei-qi și fructele ... 216
Gusturi asociate cu fructele ... 218
Natura ... 220
Asocierea diverselor categorii de fructe cu cele 5 Elemente ... 220
Părțile fructului ... 222
Grupuri de fructe și cele 5 Elemente ... 224
Ouăle și produsele lactate ... 229
Ouăle ... 230
Produsele lactate ... 231
Partea a treia
Elaborarea unei diete specifice
IX. Diagnosticul ... 237
Limba ... 239
1. Topografia limbii ... 241
2. Forma și dimensiunea limbii ... 242
3. Gradul de umiditate ... 245
4. Culoarea corpului lingual ... 246
5. Învelișul limbii ... 248
Diagnosticul vizual al corpului ... 249
Yuan-qi ... 250
Ying-qi ... 251
Wei-qi ... 253
Citirea chipului ... 253
X. O dietă pentru viață ... 255
I - Factori externi ... 255
1. Factorii climatici ... 256
2. Factorii sociali și culturali ... 256
3. Mediul familial ... 257
II - Factori individuali ... 258
Diagnosticul personal ... 260
1. Diagnosticul unei patologii/tulburări prezente ... 261
2. Diagnosticul pentru ameliorarea globală a stării noastre generale ... 262
3. Diagnosticul pentru evoluția noastră personală ... 263
Mâncarea ca mijloc de dezvoltare spirituală ... 265
Anexe
I. Glosar de termeni din medicina chineză ... 271
II. Substanțele nutritive ... 277
Carbohidrații (zaharidele sau glucidele) ... 277
Clasificare ... 278
Funcții ... 280
Digestia, absorbția și metabolismul carbohidraților ... 280
Viteza de absorbție și indicele glicemic ... 282
Surse de carbohidrați ... 283
Lipidele ... 283
1. Trigliceridele ... 284
2. Acizii grași ... 284
3. Colesterolul ... 286
Digestia, absorbția și metabolismul lipidelor ... 287
Proteinele ... 288
Funcții ... 289
Digestia, absorbția și metabolismul proteinelor ... 290
Vitaminele ... 291
Biodisponibilitatea vitaminelor ... 293
Absorbția vitaminelor ... 294
Mineralele ... 294
Biodisponibilitatea mineralelor ... 294
Apa ... 299
Fibrele alimentare ... 301
Fitonutrienții ... 302
III. Digestia: anatomia și fiziologia aparatului digestiv ... 304
pag. 24-25
...de sevă vitală, asociată
deloc întâmplător cu primăvara; Lemnul, așadar, reprezintă potențialul
maxim de yang, care nu s-a exprimat complet deocamdată, dar conține în
sine toate potențialitățile pentru a se exprima. Să ne gândim la forța
primăverii, când toate se îndeamnă să crească. De aceea Lemnul e sinonim
cu mișcarea, cu schimbarea, cu dorința de a crește și crea lucruri noi,
cu o viață nouă, cu dorința de a ne exprima propria identitate. De
aceea Lemnul este creativitate, elaborare de planuri, proiecție în
viitor.
De cealaltă parte, Metalul, asociat cu toamna, reprezintă mișcarea
complementară și opusă de retragere în sine, de reculegere, introspecție
și observație tăcută. E anotimpul culegerii recoltelor după ”explozia”
din timpul verii, e capacitatea de a privi și cerceta ”ce avem în
hambar”, care sunt resursele pe care le deținem și cum le putem folosi
cel mai bine pentru a trăi acel elan vital asociat cu Lemnul. Metalul
conservă, iar Lemnul vrea să folosească rezervele; de aceea între cele
două poate izbucni conflictul; însă din cooperarea lor armonioasă se
dezvoltă procesul vieții, care în esență înseamnă știința de a ne
utiliza cât mai bine propriile resurse pentru a ne trăi viața.
Avem astfel un fel de opoziție complementară între Lemn și Metal,
între cele două anotimpuri intermediare, și o altă opoziție între cele
două anotimpuri extreme, iarna și vara. Focul, asociat cu organul Inimă,
reprezintă și pasiunile care ne ”încălzesc”, ne însuflețesc viața, ceea
ce definim filosofic ca ”destinul nostru”, misiunea noastră, ceea ce dă
sens existenței noastre și care, evident, tinde să se schimbe pe
parcursul fazelor vieții. Pe de altă parte, Apa, asociată cu organul
Rinichi, reprezintă resursele pe care ni le-a dat Infinitul pentru a
putea împlini acest destin, pentru a realiza această sarcină sau misiune
a vieții noastre. Și aici avem, ca în cazul Metalului și Lemnului, o
componentă, cea yin, Apa, care vrea să ”tezaurizeze”, spun textele
clasice, și una care vrea să folosească, să trăiască resursele dăruite
de viață. Uneori simțim că avem o grămadă de energie (resursele Apei),
dar nu ne e clar ce anume să facem cu aceste resurse, ce direcție să dăm
vieții noastre. Alteori știm limpede încotro vrem să ne îndreptăm
(Focul și ”pasiunile” noastre), însă ne temem că nu avem suficiente
resurse pentru a ne trăi viața. în medicina chineză clasică, raportul
Apă-Foc sau Inimă-Rinichi e considerat axa fundamentală pe care trebuie
să o activăm și să o armonizăm pentru a duce o viață sănătoasă și
conștientă; ei i se alătură cealaltă axă, Metal-Lemn.
Pentru a se putea desfășura armonios, toată această dinamică a
mișcării, schimbării, transformării impune un puternic simț al
centrării, o mare capacitate de a ne simți solizi și înrădăcinați.
Sentimentul stabilității e cel care ne permite să ne mișcăm. Dacă ne
simțim stabili putem fi dispuși să pierdem, să riscăm această
stabilitate pentru a ne mișca. Să ne gândim pur și simplu la actul
mersului: fiecare pas e un dezechilibru ce ne poartă spre un echilibru
nou care creează premisele unui nou dezechilibru; așa putem merge, și pe
stradă, și în viață. În schimb, atunci când stăm pe loc ne simțim
nesiguri și fragili, nu reușim să pășim; la nivel fizic, aceasta se
poate manifesta sub forma amețelilor. Al cincilea element care ne
permite trecerea de la o stare la cealaltă e Pământul. Pământul
reprezintă soliditatea, înrădăcinarea noastră, capacitatea de a fi în
centru și a reporni mereu mișcarea din acest centru.
Din acest motiv, reprezentarea clasică a celor 5 Energii Elementare
plasează Focul sus (asociat și cu direcția sud, care pe hărțile chineze e
inversată față de cele occidentale) și Apa jos (nord), cele două
definind așa-numita axă verticală a echilibrului, iar Metalul și Lemnul
pe orizontală în lateral, asociate Cu estul și vestul, Pământul
găsindu-se în centru.