Numărul de aur - vol. 2
Misterele dezvăluite ale Numărului cel tainic al Marii Puteri Cosmice Tripura Sundari

Secretele dezvăluite ale Numărului de Aur explică
INTELIGENȚA TAINICÃ A NATURII și ne permit să descoperim, totodată, misterele
fascinante ale PROPORȚIILOR DIVINE.
Fără îndoială că mulți dintre noi ne-am
întrebat care este secretul frumuseții, al armoniei și al diversității formelor
minunate ce apar în natură. Oare, nu cumva, ele sunt guvernate de Sfera
enigmatică de forță a Marii Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI, la care au acces
doar cei inițiați? Omul și-a pus întotdeauna aceste întrebări și, prin
intermediul anumitor revelații care i-au fost oferite în stări elevate de
conștiință, a ajuns să obțină,
astfel, multe răspunsuri tulburătoare. Toate creațiile uluitor de frumoase ale
naturii sunt, în realitate, manifestări ale unei armonii divine, care ne face
să intuim că există în permanență o anumită necesitate ascunsă în spatele
oricăror forme.
Multe genii pline de semeție, unii vizionari cu ochii larg deschiși și efervescență, precum și nenumărați savanți au urmărit să decripteze secretul frumuseții și al armoniei formelor lumii naturale. Fascinați de diversitatea frumuseții și de armonia tuturor structurilor care sunt făurite fără încetare de natură, - spirala cochiliilor, silueta peștilor, cea a trupului uman etc. - inițiații, geniile, artiștii, filozofii, matematicienii, naturaliștii, fizicienii sau informaticienii au aspirat mereu să ridice vălul aparențelor. Ei au fost și sunt convinși că vor descoperi în cele din urmă, dincolo de orice manifestare, un principiu tainic, general și generator, legea universală a morfologiei naturale, ”formula” esențială care dă naștere formei frumoase: Numărul de Aur.
Acest număr mitic - Numărul de Aur - este, în realitate, expresia existenței și a manifestării Sferei tainice de forță a Marii Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI.
CAPITOLUL 8 - Proporția divină în cele patru regnuri
(continuare) 3
8.3. Regnul animal și Numărul de Aur 3
ANEXA 8.3.1: Forme și structuri regulate în lumea animală 6
ANEXA 8.3.2: Spirala, arhetipul energiei vitale în lumea animală 8
ANEXA 8.3.3: Forme fractale în lumea animală 15
ANEXA 8.3.4: Armonia și simetria, caracteristici ale speciei fluturilor 19
8.4. Omul este structurat după divina Proporție 23
ANEXA 8.4.1: O reluare modernă a analizei proporțiilor corpului uman 30 ANEXA
8.4.2: Concepții străvechi despre armonia și proporțiile corpului 31 ANEXA
8.4.3: Forme și structuri anatomice umane care reflectă ordinea, simetria și
armonia divină. Omniprezența fractalității și a dezvoltării în Spirală 33
ANEXA 8.4.4: De la analogia de formă la analogia funcțională. Câteva ilustrări
ale unității structurale a celor patru regnuri 37
CAPITOLUL 9 - Proporția de Aur în artele
plastice și în arhitectură 55
9.1. Proporția divină în artele plastice
55
Pictori din Evul Mediu 56
Jean Hey 57
Andrei Rubliov 60
Piero della Francesca 63
Pictori din perioada Renașterii 66
Leonardo da Vinci 66
Rafael Sanzio 72
Albrecht Durer 77
Alți pictori inspirați care au folosit în operele lor Proporția divină 86
Andrea Mantegna 86
Francesco Mazzola 86
Annibale Carrache 87
Pieter Paul Rubens 88
Gustav Klimt 90
Nicolai Roerich 90
9.2. Proporția divină în arhitectură 92
Egiptul antic 96
Grecia antică 100
Parthenonul din Atena 101
Marele altar al lui Zeus și al Atenei de
la Pergam 104
Imperiul roman 105
Arcul de triumf al lui Titus 105
Colosseumul 106
Pantheonul lui Hadrian 107
Micul templu al Minervei Medica din Roma
108
Trezoreria de la Petra 108
San Stefano Rotondo 109
Arhitectura romanică 110
Arhitectura gotică 112
Domul din Milano 114
ANEXA 9.2.1: Catedrale gotice europene 116
Catedrala de la Strasbourg 116
Catedrala de la Rouen 117
Catedrala din Reims 118
Catedrala Notre Dame de Chartres 119
Catedrala Notre Dame de Paris 119
Arhitectura hindusă 120
VASTU PURUȘA MANDALA 121
Regenții Spațiului 122
Cele trei forțe și cele trei GUNA 123
Cele cinci Elemente subtile 123
Alegerea locului 124
Găsirea practică, pe teren, a
direcțiilor cardinale 125
Poziția intrării în casă 125
Despre proporție 126
Planificarea unei case în conformitate
cu știința arhitecturii sacre 127
ANEXA 9.2.2: Temple tradiționale orientale 129
CAPITOLUL 10 - Spațiul
carpato-danubiano-pontic, leagăn străvechi al spiritualității. Brâncuși -
artistul de geniu care a redescoperit frumusețea divină 134
10.1. Spiritualitatea străveche a spațiului românesc 134
10.2. Constantin Brâncuși, geniul care a condus arhaicul românesc la valoare
universală 143
Înțelepciunea milenară a poporului
român, transpusă de Brâncuși în aforisme 151
ANEXA 10.2: Proporția de Aur în
lucrările lui Brâncuși 155
OVOIDUL 155
SÃRUTUL 159
PASÃREA 160
COCOȘUL 161
PEȘTELE 161
COLOANA 162
REGELE REGILOR 163
ANSAMBLUL MONUMENTAL DE LA TÃRGU JIU 165
Masa Tăcerii 165
Poarta Sărutului 167
Coloana Infinitului 169
ANEXÃ - Tehnica de concentrare asupra
corpurilor platonice. Construcția unor modele ale corpurilor perfecte 171
Glosar de termeni și de nume 179
Proporția de Aur în artele plastice și în arhitectură
„Nu icoana ca operă de artă este frumoasă, ci este frumos mai ales adevărul pe
care-l exprimă. Pentru recunoașterea acestei frumuseți este însă necesară o
anume trezire spirituală.” Paul Evdokidmov
”Estetica este guvernată de
adevăruri permanente și acestea sunt raporturile, armonia și
proporțiile.” Mihai Ralea
Divina Proporție, expresie a Marii
Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI, purtătoare înaripată a idealului Binelui,
Frumosului și Adevărului, a hrănit și mai hrănește și acum, la atâta vreme după
destrămarea Confreriei pitagorice originare, sufletele și mințile marilor
artiști. Provenit din Mathema, Învățătura spirituală a pitagoricienilor,
traseul pentagonal - slujitorul credincios al chintesenței pitagorice -
constituie, odată cu simbolismul său spiritual, unul dintre secretele Artei
(încă închinate Muzelor) rezervate doar celor ce caută cu ardoare în frumusețea
plastică Chipul Frumuseții și Dreptății dumnezeiești. Faimoasa Secțiune de Aur,
expresie a Marii Puteri Cosmice TRIPURA SUNDARI, s-a transmis pe parcursul unor
lungi secole de tradiție orală (”de la gură la ureche”) doar în
interiorul ”confreriilor”. În aceste cercuri de aleși, matematica era
legată de numele lui Pitagora prin dialogul Timaios al lui Platon și era
considerată știința legilor tainice ale Universului. Prin lucrările lui Euclid,
Vitruviu, Ptolemeu, Boetius și ale neoplatonicilor, simbolismul spiritual al
Geometriei și Aritmeticii s-a transmis în mod neîntrerupt până la Renaștere.
9.1. Proporția divină în artele plastice
Să urmărim acum să descoperim - studiind
chiar construcția intimă, geometrică a câtorva celebre opere de artă ale unor
artiști divin inspirați -- modul de distribuire a elementelor plastice, liniile
lor de forță invizibile: Ca și în cazul corpului omenesc sau al unui edificiu,
această structură este adesea atât de subtilă, încât cu greu poate fi sesizată.
În cazul marilor opere de artă, ea nu poate însă lipsi, conferindu-le acestora
o anume forță radiantă, ce are un inconfundabil răsunet în sufletele privitorilor.