Calea tarotului

Compus din 22 de arcane majore și 56 de arcane minore. Tarotul a traversat culturile și veacurile, originile sale nefiind cunoscute pe deplin. Dincolo de latura de artă divi-natorie, Tarotul este. mai presus de orice, un extraordinar instrument de autocunoaștere și de reprezentare a profunzimilor sufletului, care nu se supune niciunei forme de rigiditate. Structurat asemenea unei „catedrale nomade" sau unei mandale, Tarotul este atât o reprezentare a lumii materiale, cât și a celei spirituale, ajutându-l pe cel care îl consultă să ajungă la esența sa, la ceea ce este înnăscut în el și nu dobândit. O sursă inepuizabilă de simboluri, Calea Taratului este o invitație într-o aventură spirituală, lansată de Alejandro Jodorowsky – o figură-cult a cinematografiei și literaturii contemporane, tovarăș de drum al suprarealiștilor, fondator al teatrului de avangardă și un adevărat pionier în tot ceea ce ține de curentul transgenerațional, studierea arborelui genealogic și Tarotul de Marsilia. Marianne Costa i-a fost alături timp de 16 ani, predând ateliere terapeutice de psihomagie, psihogenealogie și Tarot. Jodorowsky a dus arta Tarotului la o profunzime extraordinară, explorând legăturile nevăzute dintre cărțile propriu-zise și energia la care vibrează ființa umană. Folosind o nouă abordare bazată pe simbolism și pe limbajul optic pentru a crea o imagine în oglindă a personalității, ne propune astfel o fabuloasă călătorie spre acceptare și vindecare.
Prefață, de Marianne Costa ... 5
Introducere, de Alejandro Jodorowsky ... 7
Prima parte
STRUCTURA ȘI NUMEROLOGIA TAROTULUI
Introducere. Tarotul este o ființă ... 27
Pentru a începe ... 35
Compunere și reguli de orientare ... 37
Arcanele majore ... 39
Primul contact ... 39
Tarotul este progresiv ... 43
Nebunul și Lumea: organizarea spațială a Tarotului ... 45
Arcana XXI - oglindă a Tarotului și cheie a
orientării 47
Arcanele minore ... 50
Organizarea celor patru Suite ... 50
Corespondența între Suite - elementele și energiile ființei
umane ... 54
Primul contact cu Figurile arcanelor minore ... 58
Rezumat ... 61
Numerologia Tarotului ... 63
De ce o numerologie decimală? ... 64
Schema dreptunghiulară a numerologiei ... 64
Dinamica celor zece grade ... 68
Evoluția numerologică în careuri ... 73
Numerologia în seriile decimale ale arcanelor minore ... 75
Locul Figurilor ... 79
Cavaleri la sfârșit de ciclu: cum Zecele unei Suite devine
Asul Suitei următoare ... 81
Rezumat: dinamica celor zece grade în Arcanele majore și
minore ... 84
Construirea unei mandale în zece faze ... 91
Cele unsprezece culori ale Tarotului ... 101
Simbolismul culorilor ... 102
Câteva „mandale" ale culorilor ... 104
Partea a doua
ARCANELE MAJORE
Introducere. 0 arhitectură a sufletului ... 111
Pentru a începe ... 123
Nebunul ... 127
Magicianul (I) ... 133
Papesa (II) ... 139
Împărăteasa (III) ... 145
Împăratul (IIII) ... 151
Papa (V) ... 157
Îndrăgostitul (VI) ... 163
Căruța (VII) ... 169
Dreptatea (VIII) ... 175
Eremitul (VIIII) ... 181
Roata Norocului (X) ... 187
Forța (XI) ... 193
Spânzuratul (XII) ... 199
Arcana fără nume (XIII) ... 205
Temperanță (XIIII) ... 213
Diavolul (XV) ... 219
Turnul (XVI) ... 227
Steaua (XVII) ... 233
Luna (XVIII) ... 239
Soarele (XVIIII) ... 245
Judecata (XX) ... 251
Lumea (XXI) ... 257
Partea a treia
ARCANELE MINORE
Introducere. Umilii gardieni ai Secretului ... 265
Pentru a începe ... 273
Numerologia grad cu grad, în fiecare Suită ... 275
Așii ... 275
Doiarii ... 283
Treiarii ... 287
Pătrarii ... 290
Cinciarii ... 293
Șesarii ... 296
Șeptarii ... 299
Optarii ... 302
Nouarii ... 306
Decarii ... 309
Gradele, Suită cu Suită ... 314
Spadele • Cupele • Monedele • Bâtele
Triumfurile sau Figurile ... 327
Valeții ... 328
Reginele ... 331
Regii ... 334
Cavalerii ... 337
Semnificație rezumată, Suită cu Suită ... 341
Spade • Cupe • Monede • Bâte
Partea a patra
CÃRȚILE DE TAROT, DOUÃ CÂTE DOUÃ
Introducere. Conștiința ca lucrare comună ... 349
Pentru a începe ... 355
Duourile celor două serii decimale ... 357
Magicianul (I) - Forța (XI) ... 358
Papesa (II) - Spânzuratul (XII) ... 359
Împărăteasa (III) - Arcana fără nume (XIII) ... 359
Împăratul (IIII) - Temperanță (XIIII) ... 360
Papa (V) - Diavolul (XV) ... 360
Îndrăgostitul (VI) - Turnul (XVI) ... 361
Căruța (VII) - Steaua (XVII) ... 361
Dreptatea (VIII) - Luna (XVIII) ... 362
Eremitul (VIIII) - Soarele (XVIIII) ... 362
Roata Norocului (X) - Judecata (XX) ... 363
Perechile Tarotului. Diferite versiuni ale relației femeie-bărbat ... 365
Relația de pereche Nebunul - Lumea ... 367
Relația de pereche Magicianul - Forța ... 369
Relația de pereche Papesa - Papa ... 377
Relația de pereche Împărăteasă - Împărat ... 384
Relația de pereche Căruța - Steaua ... 389
Relația de pereche Dreptatea - Eremitul ... 393
Relația de pereche Lună - Soare ... 396
Perechile care însumează XXI ... 399
Nebunul - Lumea (XXI) ... 400
Magicianul (I) - Judecata (XX) ... 401
Papesa (II) - Soarele (XVIIII) ... 401
Împărăteasa (III) - Luna (XVIII) ... 402
Împăratul (IIII) - Steaua (XVII) ... 402
Papa (V) - Tumul (XVI) ... 403
Îndrăgostitul (VI) - Diavolul (XV) ... 403
Căruța (VII) - Temperanță (XIIII) ... 404
Dreptatea (VIII) - Arcana fără nume (XIII) ... 405
Eremitul (VIIII) - Spânzuratul (XII) ... 405
Roata Norocului (X) - Forța (XI) ... 406
Succesiune numerică și transfer. Chei pentru citirea perechilor ... 409
Dinspre receptare spre acțiune, de la acțiune spre receptare ... 410
Transferul unei serii de simboluri de la o arcană la alta ... 412
Partea a cincea LECTURA TAROTULUI
Introducere. Cum să te transformi în oglindă ... 421
Pentru a începe ... 437
Primii pași ... 439
Exerciții și exemple de interpretări cu o arcană ... 440
Cum se prezintă ziua ... 440
Aliatul ... 440
A te asculta ... 441
Exercițiu de modestie și umilință cu arcanele majore ... 441
Exercițiu de modestie și umilință cu arcanele minore ... 442
Care îmi sunt limitele? ... 443
Exerciții și interpretări simple, cu două arcane ... 445
Avantaje și dezavantaje - forță și slăbiciune ... 445
Conflictul ... 446
Cartea favorită și cea care vă place cel mai puțin ... 448
Exerciții cu una, două și mai multe arcane ... 449
Explicarea unei cărți prin una sau mai multe arcane ... 449
Introducere în procesul de transfer ... 451
Exerciții și exemple de interpretări cu un partener ... 453
Întrebări și răspunsuri ... 453
Conversația tarotică sau Tarotul pokerului ... 454
Tarotul pokerului (variantă) ... 455
Citirea a trei cărți ... 457
Citirea cărților cu o strategie prestabilită ... 458
Strategia 1. Aspectele trecut, prezent și viitor ale unei situații ... 459
Strategia 2. Început, dezvoltare, rezultat ... 460
Strategia 3. Cauzele situației prezente ... 460
Strategia 4. Trioul familial și influența sa asupra consultantului ... 461
Strategia 5. Forțele active: receptare-acțiune ... 462
Posibilitățile de acțiune ale consultantului ... 464
Strategia 1. Evoluția unei situații ... 465
Strategia 2. Lectura ca o frază ... 466
Repoziționarea cărților pentru a găsi răspunsuri cât mai utile ... 467
Aspectele psihologice ale lecturii Tarotului ... 471
Ajutorul acordat consultantului, astfel încât să își rezolve contradicțiile ...
471
Strategia 1. „Da, dar... adică!" ... 472
Strategia 2. Protagonist, mediator, antagonist ... 473
Citirea cărții de la fundul pachetului ... 474
Alegerea unei lecturi pozitive sau negative ... 475
Citirea a trei cărți, fără o structură prestabilită și fără o întrebare
prealabilă ... 476
Strategia 1. Tarotul pune întrebarea ... 477
Strategia 2. Citirea a trei cărți conform valorii lor numerice ... 482
Strategia 3. Urmărirea privirilor, a gesturilor și a indiciilor pe care le dau
cărțile ... 486
Lectura proiectivă: două perspective pentru rezolvarea unei întrebări ... 490
Citirea a patru sau mai multe cărți ... 493
Tarotul îndoielii, al incertitudinii ... 494
Tarotul eliberării ... 495
Tarotul eroului cu o mie de chipuri ... 496
Tarotul Lumii ... 498
Tarotul celor două proiecte ... 501
Tarotul alegerii ... 502
Citirea a zece și mai multe cărți ... 505
Tarotul Lumii amplificat ... 505
Tarotul Sinelui realizat ... 507
Tarotul eroului, aplicat celor patru centri ... 510
Tarotul alegerii, aplicat celor patru centri ... 514
Lectura artistică ... 516
Concluzii. Filosofia tarotică ... 523
Bocceluța sa de culoarea pielii este luminată
din interior de o lumină galbenă. Bățul care o poartă este albastru deschis și
capătul său are forma unei lingurițe: este un ax receptiv care poartă lumina
Conștiinței, esențialul, substratul util al experienței. În mâna care ține
strâns acest băț, se ascunde o mică frunză verde, semnul eternității.
Nebunul este, de asemenea, un personaj muzical, fiindcă
hainele sale sunt decorate cu clopoței. Ne-am putea imagina că redă muzica
sferelor, armonia cosmică. În câteva elemente ale costumului său, se întâlnesc
simboluri ale trinității creatoare: bastonul său are un triunghi mic alcătuit
din trei puncte, unul din clopoței - cel alb, este un cerc împărțit de trei
linii... Se poate distinge în el voința trinității creștine, sau primii trei
sefiroți ai Arborelui Vieții din Cabbala, sau cele trei procese fundamentale
ale existenței: creație, conservare și dizolvare. Mișcarea Nebunului este deci
ghidată de principiul divin sau creator. Drumul devine albastru deschis pe măsură
ce avansează pe el: pășește pe un pământ pur și receptiv, sacralizându-l cu
pașii săi.
Pe cureaua Nebunului se găsesc alți patru clopoței galbeni
care ar putea corespunde celor patru centri ai ființei umane simbolizați de
Suitele arcanelor minore ale Taratului: Spade (intelectual), Cupe (emoțional),
Monede (corporal) și Bâte (sexual și creativ). Nebunul produce un aport de
energie luminoasă în acei patru centri care, de asemenea, sunt simbolizați în
cele patru lumi Cabbala: Atziloth – lumea divină, Briah - lumea creației,
Yetzirah - lumea formării; Asiah - lumea materiei și a acțiunii.
Animalul care-l urmează, posibil un câine sau o cățea, își
sprijină lăbuțele pe baza coloanei sale vertebrale, la înălțimea perineului, în
locul în care, în tradiția hindusă, este situat centrul nervos care
concentrează influențele Pământului (chakra Muladhara). Dacă Nebunul ar fi un
orb, ar fi ghidat de animalul său, dar aici este el cel care merge înainte,
precum Eul vizionar care ghidează egoul. Eul infantil este îmblânzit: nu este
nevoie să fie sedus pentru a-i domina agresivitatea. A atins un grad suficient
de maturitate pentru a înțelege că trebuie să urmeze ființa esențială și nu să
îi impună capriciile sale. Este motivul pentru care animalul, care a devenit receptiv,
este reprezentat în albastru deschis. Prieten al Nebunului, colaborează cu el
și îl împinge înainte. Jumătatea corpului său se găsește în afara cadrului
cărții: faptul că merge în urma Nebunului ne permite, de asemenea, să ne gândim
că reprezintă trecutul. Un trecut care nu înfrânează avansul energiei spre
viitor.
Costumul Nebunului este roșu și verde: în mod esențial,
poartă în el viață animală și viață vegetală. Dar mânecile albastru deschis
arată că acțiunea sa, simbolizată de brațe, este spiritualizată și scufia sa
galbenă poartă în ea lumina inteligenței. În această bonetă se observă prezența
a două semiluni. Una dintre ele, de culoare galben deschis, inserată într-un
cerc portocaliu, este întoarsă spre cer. Cealaltă, situată în bila roșie de la
capătul din spate al bonetei, este întoarsă în jos. Luna roșie reprezintă darul
total al acțiunii, iar luna galbenă, recepția totală a Conștiinței.
Interpretare
Nebunul amintește de un impuls enorm de energie.
Oriunde s-ar duce, poartă cu sine acest impuls vital. Dacă se îndreaptă spre o
carte, o încarcă cu energia sa creatoare. Dacă se separă de cartea care îl
precede, abandonează o situație pentru a-și aduce forțele într-un proiect nou,
un loc nou, o relație nouă. Reprezintă atunci, o eliberare, o evadare
(materială, emoțională, intelectuală sau sexuală). Cu alte cuvinte, această
carte ne face să ne întrebăm cum este energia consultantului, în ce direcție
își folosește el forțele.
Nebunul reprezintă uneori nebunia sau inconsecvența, când se
identifică cu un personaj. Și, normal, un pelerinaj, o călătorie, o forță care
funcționează, merge, rulează. Problema este să știi unde, spre ce se îndreaptă:
Nebunul nu are, în sine, nicio preferință.
În diferitele versiuni ale drotului, turnul
nu avea ușă. Munca de restaurare a permis găsirea nu doar a ușii turnului, ci
și a celor trei trepte inițiatice care duc până la el. În gravuri alchimice
vechi și în documente masonice, se văd acest turn cu o ușă și niște trepte
pentru a urca în el - uneori, șapte, alteori trei. Inițiatul trebuie să accepte
în primul rând noua cunoaștere, simbol al creației divine, apoi să știe să o
păstreze și, într-un final, să o elibereze. Este momentul în care ușa verde,
simbol al eternității, împodobită cu o lună care simbolizează receptivitatea
totală, se deschide, dezvăluind astfel interiorul turnului. Uneori, acest lucru
a fost comparat cu atanorul alchimic, cuptorul în care materia primă devine
piatra filosofală.
Turnul (La Maison Diev, în franceză), nu este „casa lui
Dumnezeu", ci „Casa Dumnezeu". Tarotul ne arată foarte clar, prin
cărămizile de culoarea pielii, că acest turn este corpul nostru și că acest
corp al nostru conține divinitatea. Canatul întredeschis lasă să licăre o
lumină galbenă: corpul este plin de lumina Conștiinței. Personajele nu cad,
dimpotrivă. Părul lor este galben, simbol al iluminării, și cu mâna ating
plantele verzi care cresc pe jos. În realitate, onorează puterea Pământului. Au
capul în jos precum Spânzuratul Arcanei XII, fiindcă văd lumea într-o manieră
nouă. Intelectul, mintea privesc direct spre natură. Unul dintre personaje are
picioarele orientate spre cer: pașii săi îl conduc spre spirit.
Cei doi drăcușori ai Arcanei XV s-au umanizat și și-au
realizat ascensiunea. Pe jos, pe podea, petele galbene pot fi interpretate ca
ofrande oferite templului, pepite de aur. Personajele au ieșit la suprafață din
caverna inconștientului pentru a onora Pământul cu ofrandele lor și pentru a
ajuta natura. Aduc Conștiință lumii, impregnează cu ea pământul. Prin acțiunea
sa, peisajul este pictat în albastru deschis, în portocaliu și verde închis.
Entitatea strălucitoare care țâșnește din turn sau care pătrunde în el, semnal
luminos, pasăre de foc sau fulger, este unită de coroana crenelată: nu este
distrugere, ci transformarea puterii materiale în fulgurație spirituală.
Androginul diabolic al Arcanei XV a devenit o flacără care a urcat pe coloana
vertebrală și a deschis centrul nervos coronarian pentru a sări spre cosmos.
Această entitate are toate culorile pământului (galben, roșu, verde, culoarea
pielii, albastru). Este o înălțare spirituală. În ea se distinge o formă fetală
care sugerează germenul unei conștiințe noi, contribuția rasei umane la
dezvoltarea universului. Se vestește crearea unei ființe noi, care se va
concretiza în Steaua (XVII). Podeaua îmbogățită cu diferite culori se unește cu
personajele care ies din Turn, în același fel în care „semnalul luminos"
se unește cu coroana.
Turnul, Arcana XVI, sugerează același subiect ca și
Îndrăgostitul, Arcana VI: unirea, îmbinarea, împreunarea. Aici, dacă se acceptă
omofonia, sugerează și unirea sufletului și a Dumnezeului său („l”âme et son
Dieu"). Această alianță produce picături de culoare precum concentrațiile
de energie. În textele indiene sacre se spune că această cunoaștere este precum
laptele, pe care, bătându-l, rezultă niște picături de grăsime la suprafață.
Tot așa, aceste picături galbene, roșii, albastre și verzi care plutesc în aer
exprimă dansul bucuriei cosmice, ca și cum ne-ar spune că stelele sunt aliatele
noastre și că așteaptă să ne trezim pentru a ne aduce energia lor. Această
izbucnire cosmică ar reprezenta, poate, desenele constelațiilor existente. La
fel cum Turnul seamănă, prin iluminarea lui, cu un far, aceste desene ale constelațiilor
îl transformă, dacă se dorește, într-un instrument de navigare.
Interpretare
Turnul arată că ceva ce era închis iese la suprafață.
Poate fi vorba despre o schimbare, o mutare, o nestatornicie, o separare, un
moment important de exprimare, dorința de a merge la țară sau în altă țară, un
secret dezvăluit... Sau inclusiv o dragoste fulgerătoare care se termină
„catastrofal".
Face trimitere, așa cum s-a văzut, la un dans vesel de
celebrare, inclusiv la acrobați care evoluează într-un decor teatral. Ar putea
fi nașterea a ceva ce este de multă vreme în gestație și care aici dobândește
un aspect dublu, gemelitatea lui animus și anima colaborând într-o lucrare
îndelung cugetată.