Doctrina secretă, vol. 6
Sinteză a științei, religiei și filozofiei – MISCELLANEA

Pentru a arăta că popoarele din antichitate niciodată nu au confundat stelele cu zeii sau îngerii și Soarele cu zeii supremi și cu Dumnezeu, ci au venerat doar spiritul din toate acestea și au avut stimă pentru zeii mai mici despre care se presupunea că își au reședința în Soare și planete, este necesar să fie pusă în evidență diferența dintre aceste două atitudini. Saturn, „Tatăl zeilor", nu trebuie confundat cu omonimul lui, planeta cu același nume, cu cele opt luni și trei inele ale sale. Cei doi Saturni – deși identici într-un anume sens, la fel cum sunt, de pildă, omul fizic și sufletul lui - trebuie separați când vine vorba despre adorare. Acest aspect trebuie făcut cu cea mai mare grijă și în cazul celor șapte planete și al spiritelor lor, căci în învățăturile secrete lor li se atribuie formarea întregului univers. Pe de altă parte, este necesar să fie arătată existența aceleiași diferențe între stelele Ursei Mari, Riksha și Chitra Shikhandina, „cea cu coama luminoasă" și rishi - înțelepții care au apărut pe pământ în timpul epocii Satya Yuga. Dacă până acum toate acestea au fost strâns unite în viziunea clarvăzătorilor din toate epocile - inclusiv a clarvăzătorilor biblici - trebuie să fi existat vreun motiv. Însă nu trebuie mers mult în trecut până la perioadele de „superstiție" și „fantezii neștiințifice" ca să descoperim oameni de seamă din epoca noastră care împărtășesc această viziune. Este binecunoscut faptul că eminentul astronom Kepler – împreună cu mulți alți oameni de seamă care considerau că aceste corpuri cerești au o influență favorabilă sau nefastă asupra destinului oamenilor și al națiunilor – dădea deplină crezare și faptului că toate corpurile cerești, chiar și Pământul nostru, sunt înzestrate cu un suflet viu și inteligent. Kepler era de profesie astrolog și a devenit astronom.
SECȚIUNEA 1
SIMBOLISMUL EZOTERIC AL SOARELUI ȘI AL STELELOR ... 9
SECȚIUNEA 2
CULT SIDERAL PÃGÂN SAU ASTROLOGIE ... 22
SECȚIUNEA 3
SUFLETUL STELELOR - HELIOLATRIE UNIVERSALÃ ... 30
SECȚIUNEA 4
REVELAȚII DESPRE ASTROLOGIE ȘI ASTROLATRIE ... 37
SECȚIUNEA 5
TAINA CICLURILOR ȘI AVATARII ... 47
SECȚIUNEA 6
CICLURI SECRETE ... 53
SECȚIUNEA 7
ÎNVÃȚÃTURA ESENȚIALÃ A AVATARILOR ... 68
SECȚIUNEA 8
REVELAȚII DESPRE CELE 7 PRINCIPII DUMNEZEIEȘTI ... 85
SECȚIUNEA 9
MISTERUL LUI BUDDHA ... 88
SECȚIUNEA 10
„REÎNCARNÃRILE" LUI BUDDHA ... 101
SECȚIUNEA 11
UN DISCURS INEDIT AL LUI BUDDHA ... 110
SECȚIUNEA 12
NIRVANA-MOKSHA ... 113
SECȚIUNEA 13
CÃRȚILE SECRETE ALE LUI „LAM-RIN" ȘI DZYAN ... 125
SECȚIUNEA 14
AMITA BUDDHA, KWAN-SHAI-YIN ȘI KWANYIN, CE SPUN „CARTEA LUI DZYAN" ȘI
LAMASERIILE DIN TSONG-KHA-PA ... 128
SECȚIUNEA 15
TSONG-KHA-PA- LOHANI DIN CHINA ... 131
SECȚIUNEA 16
ALTE CÂTEVA CONCEPȚII GREȘITE CORECTATE ... 137
SECȚIUNEA 17
„DOCTRINA OCHIULUI" ȘI „DOCTRINA INIMII" SAU „PECETEA INIMII"
... 150
CÂTEVA ARTICOLE DESPRE IMPACTUL FILOSOFIEI OCULTE ASUPRA VIEȚII ... 162
ARTICOLUL 1
AVERTISMENT ... 163
ARTICOLUL 2
EXPLICAȚIE ... 192
ARTICOLUL 3
CÂTEVA CUVINTE DESPRE ARTICOLELE PRECEDENTE ... 231
ANEXÃ - ÎNSEMNÃRI CU PRIVIRE LA ARTICOLELE 1, 2 ȘI 3 ... 288
ÎNSEMNÃRI DESPRE UNELE ÎNVÃȚÃTURI ORALE ... 296
NOTE SUPLIMENTARE ... 374
CULOARE-TONALITATE ... 382
SECȚIUNEA 3
SUFLETUL STELELOR – HELIOLATRIE UNIVERSALÃ
Pentru a arăta că popoarele din antichitate niciodată
nu au „confundat stelele cu zeii" sau îngerii și Soarele cu zeii supremi și
cu Dumnezeu, ci au venerat doar spiritul din toate acestea și au avut stimă
pentru zeii mai mici despre care se presupunea că își au reședința în Soare și
planete, este necesar să fie pusă în evidență diferența dintre aceste două
atitudini. Saturn, „Tatăl zeilor", nu trebuie confundat cu omonimul lui,
planeta cu același nume, cu cele opt luni și trei inele ale sale. Cei doi
Saturni — deși identici într-un anume sens, la fel cum sunt, de pildă, omul
fizic și sufletul lui - trebuie separați când vine vorba despre adorare. Acest
lucru trebuie făcut cu cea mai mare grijă și în cazul celor șapte planete și al
spiritelor lor, căci în învățăturile secrete lor li se atribuie formarea
întregului univers. Pe de altă parte, este necesar să fie arătată existența aceleiași
diferențe între stelele Ursei Mari, Riksha și Chitra Shikhandina, „cea cu coama
luminoasă" și rishi - înțelepții muritori care au apărut pe pământ în
timpul epocii Satya Yuga. Dacă până acum toate acestea au fost strâns unite în
viziunea clarvăzătorilor din toate epocile — inclusiv a clarvăzătorilor biblici
— trebuie să fi existat vreun motiv. Însă nu trebuie mers mult în trecut până
la perioadele de „superstiție" și „fantezii neștiințifice" ca să
descoperim oameni de seamă din epoca noastră care împărtășesc această viziune.
Este binecunoscut faptul că eminentul astronom Kepler -împreună cu mulți alți
oameni de seamă care considerau că aceste corpuri cerești au o influență
favorabilă sau nefastă asupra destinului oamenilor și al națiunilor - dădea deplină
crezare și faptului că toate corpurile cerești, chiar și Pământul nostru, sunt
înzestrate cu un suflet viu și inteligent. În acest sens, opinia lui Le
Couturier merită citată:
„Suntem prea înclinați să criticăm necruțător tot ceea ce
privește astrologia și ideile ei; cu toate acestea, pentru ca atitudinea
noastră critică să-și merite numele și ca nu cumva să se dovedească a fi fără
rost, ar trebui cel puțin să știm care sunt ideile respective, de fapt. Iar
atunci când printre oamenii astfel criticați descoperim numele lui
Regiomontanus, Tycho Brahe, Kepler etc, există motive pentru care să ne arătăm
prudenți. Kepler era de profesie astrolog și a devenit astronom. El își câștiga
existența creând horoscoape, care prezentau harta cerului în momentul nașterii
oamenilor și constituiau un ajutor pentru cei care recurgeau la horoscop. Acest
om extraordinar credea în principiile astrologiei, fără a accepta toate
interpretările ei stupide."
Cu toate acestea, astrologia este proclamată o știință
păcătoasă, care, împreună cu ocultismul, este condamnată de biserici. Însă este
foarte îndoielnic faptul că mistica „venerare a stelelor" poate fi
ridiculizată atât de lesne, pe cât își închipuie oamenii - cel puțin creștinii.
Oștirile de îngeri, heruvimi și arhangheli planetari sunt identice cu zeii mai
puțin importanți ai păgânilor. Referitor la „zeii lor mari", dacă s-a
dovedit că Marte - chiar și cu acordul oponenților astrologilor păgâni — era
considerat inclusiv de aceștia ca fiind efectiv personificarea forței divinității
impersonale supreme, Mercur personificând omnisciența sa, Jupiter omnipotența
sa etc, înseamnă că „superstiția" păgânilor a devenit cu adevărat
„religia" maselor națiunilor civilizate. Pentru aceasta din urmă Iehova a
devenit sinteza celor șapte Elohim, centrul etern al tuturor acestor atribute
și forțe, Alei-ul Aleim-ilor și Adonai-ul Adonim-ilor.
SECȚIUNEA 11
UN DISCURS INEDIT AL LUI BUDDHA
(El se găsește în a doua Carte de comentarii și se adresează arhaților.) „Atotmilostivul a spus: binecuvântați sunteți voi, o, bhikshu, fericiți sunteți voi, care ați înțeles taina ființei și neființei explicată în Bas-pa [dharma, doctrină] și ați oferit prioritate acesteia din urmă, căci voi sunteți cu adevărat arhații mei.[...] Elefantul, care își vede forma reflectată în lac și se îndepărtează după ce a privit-o pentru că o ia drept corpul real al altui elefant, este mai înțelept decât omul care își vede chipul într-un curs de apă și exclamă în timp ce îl privește: «Iată-mă [...] eu sunt eu» : căci «eul», Sinele lui, nu se află în lumea celor doisprezece nidana și a schimbării, ci în cea a neființei, singura lume aflată dincolo de capcanele maya-ei. [...] Numai ceea ce nu are cauză și nici autor, care există de la sine, este etern, mult dincolo de sfera de acțiune a schimbării, este adevăratul „Eu", Sinele universului. Universul lui Nam-Kha spune: «Eu sunt lumea lui Sien-Chan»; cele patru iluzii râd și răspund: «într-adevăr, așa este.» Insa omul cu adevărat înțelept știe că nici omul și nici universul pe care îl traversează ca o umbră pasageră, nu este un univers mai real decât este o picătură de rouă care reflectă o sclipire din soarele dimineții, acel Soare. [...] voi, bhikshu, să știți că există trei lucruri care sunt veșnic la fel, asupra cărora nicio vicisitudine și nicio modificare nu au efect vreodată: acestea sunt legea, nirvana și spațiul, iar ele sunt una, întrucât primele două se află în ultima și aceasta din urmă este o maya, atât timp cât omul rămâne în vârtejul existențelor senzoriale. Nu este necesar ca trupul perisabil al omului să moară pentru ca omul să evite ghearele concupiscenței și alte pasiuni. Arhatul care respectă cele șapte precepte oculte din bas-pa poate deveni dang-ma și Iha. El poate auzi «vocea sfântă» a lui [...] [kwan-yin] și să se afle în incinta liniștită a sangharamei lui, proiectat în Amitabha Buddha. Devenind una cu Anuttara Samyak Sambodhi, el poate să traverseze toate cele șase lumi ale existenței (rupaloka) și să intre în primele trei lumi din arupa. [...] Cel care ascultă de legea mea secretă, predicată arhaților mei aleși, va ajunge cu ajutorul ei la cunoașterea de Sine și de acolo la desăvârșire."