î: Când fac asta şi mă agăţ de mine însumi, adică de ideea de „eu'', alte gânduri vin şi pleacă, dar mă întreb: „Cine sunt eu?'' şi nu vine niciun răspuns. Practica înseamnă să fii în această stare. Aşa este? R: Aceasta este o greşeală pe care oamenii o fac deseori. Ceea ce se întâmplă când cauţi cu seriozitate Sinele este că ideea de „eu'' dispare, iar altceva ivit din adâncuri pune stăpânire pe tine, ceva ce nu este „eul'' care a început căutarea. î: Ce este acest altceva? R: Acesta este adevăratul Sine, semnificaţia implicită a „eu-lui''. El nu este eul, ci însăşi fiinţa supremă. î: Dar aţi spus deseori că trebuie să respingem alte gânduri când ne începem căutarea şi gândurile sunt fără de sfârşit. Dacă un gând este respins, vine altul şi pare că nu mai sfârşim niciodată. R: Nu spun că trebuie să persişti în respingerea gândurilor. Agaţă-te de tine însuţi, adică de ideea de „eu''. Când eşti interesat de o singură idee, celelalte gânduri vor fi respinse au¬tomat şi vor dispărea. î: Prin urmare, respingerea gândurilor nu este necesară? R: Nu. Ea poate fi necesară pentru o vreme sau pentru unii oameni. îţi imaginezi că nu vei sfârşi niciodată dacă vei continua să respingi fiecare gând în clipa când se iveşte. Nu este adevărat, există un capăt. Dacă eşti atent şi te străduieşti să respingi fiecare gând în clipa când apare, vei descoperi curând că pătrunzi tot mai adânc în şinele tău interior. La acel nivel, nu este necesar să faci vreun efort pentru a respinge gândurile. î: Deci este cu putinţă să fii fără niciun efort, fără vreo strădanie deosebită. R: Nu doar atât. Este imposibil să faci vreun efort dincolo de o anumită limită. î: Vreau să fiu şi mai treaz. Ar trebui să încerc să nu fac niciun efort? R: Aici îţi este cu neputinţă să fii fără efort. Când mergi mai în profunzime, îţi este cu neputinţă să faci vreun efort. Dacă mintea se întoarce spre interior cu ajutorul investigării de sine, ajungând la sursa de unde provine aham-vritti, tendinţele mintale [vasana] dispar. Lumina Sinelui cade asupra tendinţelor mintale, producând fenomenul de reflexie numit „minte''. Aşadar, când tendinţele mintale dispar, dispare şi mintea, fiind absorbită în lumina realităţii unice, Inima. Iată rezumatul şi esenţa a tot ceea ce are nevoie să ştie un Începător. Ceea ce i se cere imperios este o cercetare serioasă şi neabătută a sursei de unde provine aham vritti. î: Cum ar trebui un începător să pornească în practica lui? R: Mintea se va retrage doar prin intermediul întrebării „Cine sunt eu?'' Gândul „cine sunt eu?'' distrugând toate celelalte gânduri, va fi nimicit el însuşi precum băţul folosit pentru a aţâţa focul unui rug funerar. Dacă se ivesc alte gânduri, trebuie ca, fără a încerca să le urmăm până la capăt, să ne întrebăm: „Cui au apărut ele?'' Ce contează câte gânduri apar? Chiar în momentul în care apare fiece gând, dacă ne întrebăm imediat „Cui îi apare acest gând?'', se va răspunde: „Mie''. Dacă ne vom întreba apoi: „Cine sunt eu?'' mintea se va întoarce la sursa ei [Sinele], iar gândul care s-a ivit va dispărea şi el. |