Lucrarea de fata este deja clasica printre
cautatorii caii spirituale tantrice. Servindu-se de cuvintele unor mari
intelepti contemporani ai Indiei, precum Śri Aurobindo sau Śri Kapali Śastriar
– care i-a si influentat profund viata –, dar si de citate din scripturile
intelepciunii vedice si tantrice, autorul ei, S. Shankaranarayanan ne introduce
intr-o invatatura centrala a tantrismului hindus, cea legata de cele Zece Mari
Cai de Cunoastere a lui Dumnezeu (daśa mahāvidyā), personificate prin zece
divinitati cardinale.
Lucrarea de
fata este deja clasica printre cautatorii caii spirituale tantrice. Servindu-se
de cuvintele unor mari intelepti contemporani ai Indiei, precum Śri Aurobindo
sau Śri Kapali Śastriar – care i-a si influentat profund viata –, dar si de
citate din scripturile intelepciunii vedice si tantrice, autorul ei, S.
Shankaranarayanan ne introduce intr-o invatatura centrala a tantrismului
hindus, cea legata de cele Zece Mari Cai de Cunoastere a lui Dumnezeu (daśa
mahāvidyā), personificate prin zece divinitati cardinale.
Departe de
a fi doar un text descriptiv, cartea „Cele Zece Mari Puteri Cosmice” ne ofera
atat intelegerea dinamicii acestor realitati in si in afara noastra, cat si
modalitati practice puternice de conectare cu acestea la modul meditativ. Din
acest punct de vedere cititorul are acces la unul dintre cele mai complete si
generoase – la modul operativ – manuale de acest fel accesibile occidentalului.
„In varful
acestei structuri piramidale care este cosmosul, cuprinzand mai multe niveluri
de constiinta, tot mai elevate, pe culmea acestor nenumarate niveluri si
planuri de existenta, exista anumite zeitati cardinale, multiple fatete ale
Adevarului Unic, Divinitatea Suprema ce ii corespunde lui Brahman din
Upanisade. Practicile spirituale care conduc la asemenea Zeitati principale
poarta numele de mahāvidyā, marile cai ale practicii spirituale.”
(S.
Shankaranarayanan)
„Frumusetea
zadarnica a lumii oglindeste desfatarea lui Dumnezeu;
Zambetul acelui extaz e tainic pretutindeni;
El curge in adierea vantului, in seva copacului,
Splendoarea lui multicolora infloreste in frunze si flori.”
(Śri
Aurobindo – Savitri; final la Kamalātmikā Vīdyā)
„Fiecare mahāvidyā
este o functiune cosmica specifica si fiecare conduce catre o realizare
specifica a Realitatii Unice.
Puterea lui
Kālī, forta sonora a lui Tārā, frumusetea si beatitudinea lui Sundarī, viziunea
atotcuprinzatoare a lui Bhuvaneśvarī, farmecul stralucitor a lui Bhairavī,
forta extraordinara a lui Chinnamastā, inertia tacuta a lui Dhūmavatī, puterea
paralizanta a lui Bagalāmukhī, jocul expresiv al lui Mātaṅgī, intelegerea si
armonia lui Kamalātmikā sunt diferitele caracteristici [si] manifestarile
distincte ale Constiintei Supreme ce au facut posibila aceasta creatie. Tantra
spune ca Realitatea Suprema poate fi realizata prin intermediul acestor
ipostaze diferite”.
(S.
Shankarnarayanan) |