SFÂNTUL și cultul sfinților

Călător între Cer și Pământ, făcător de Miracole, învingător al lumii acesteia, mesager al celei viitoare, sfântul este cel care ne deschide calea credinței. Cartea de față nu este decât istoria acestui personaj de excepție.
Istoria și Sfântul 5
CULTUL SFINȚILOR 35
Cultul sfinților. Elemente constitutive 35
Sfinții și harul perseverenței 39
Praesentiae și Potentia 46
Praesentiae 47
Sfântul și Potentia 61
Sfântul și loci 73
SFÂNTUL ȘI BISERICA. CULTUL SFINȚILOR ÎN ACȚIUNE 83
Mărturisitori 86
Mijlocitori. 87
Adevărați credincioși 87
Unitatea Bisericii 88
Sfinții ca metaforă a Corpului lui Christos 89
Martirii în lume 89
Sfântul - imaginea lui Christos. Mucenița - imaginea
Fecioarei Maria 91
Cultul sfinților. Viața sfinților. Elementul
fundamental 1 00
Cultul sfinților. Relicvele 116
Cultul sfinților. Hramul. 120
Cultul sfinților. Devoțiunea și imaginea sfântului... 123
CANONIZAREA ȘI BEA TIFICAREA. SFINȚII ÎN AcrE 140
Considerații istorice 140
Sfântul - de la martir la confesor 156
Beatificarea și canonizarea. Date generale 167
Beatificarea cOnfesorilor , 170
Beatificarea martirilor 175
Canonizarea confesorilor și a martirilor 176
Prolegomene. Documente fundamentale ale cultului
sfinților 181
Scrisoarea Bisericilor din Vierme și Lyon către Bisericile din Asia și Frigia, cuprinzând povestea
Ferici tei Blandina 206
Martiriul Sfinților Sergiu și Bacchus 217
Viața și martiriul Sf. Ciprian de Diaconul Pontius 232
Scrisoarea lui Ambrozie de Milan despre descoperirea
relicvelor Sfinților Gervasius și Protasius 248
Prolog la Hodoeporicon-ul Sf. Willibald 256
Viața Sf. Maximinus de Micy de Bertholdus de Micy 259
Scrisoarea episcopului Amulo din Lyon 265
Apologia lui Claudius de Turin 269
Descoperirea relicvelor Sf. Celsus de Theodoric
de la mânăstirea Sf. Eucharius 274
Despre sfinți și relicvele lor de Guibert de Nogent 280
BIBLIOGRAFIE 295
Mărturisitori
În primul rând nu trebuie să uităm niciodată că primul mare merit al sfinților este acela de a fi mărlurisitori ai lui Christos și ai adevăratei credințe in lume.
Am vorbit despre discursul extrem de profund, teologic, al Sf. Calistrat care analizează de la Dogma Neprihănitei Concepții până la Sf. Treime și rolul ei în economia mântuirii și asta chiar înainte de a fi decapitat. Sf. Augustin, un cititor atent al acestui text, nu ezita să-l recomande spre lectură tuturor preoților. Aici, așa cum aprecia el, este demn de remarcat și de subliniat minunea credinței pe care sfinții o împărtășesc în lume. Căci poate sunt mulți aceia care vor să iși dea viața pentru ceea ce cred, pentru adevărul lor, dar sfinții sunt unicii care se jertfesc pentru adevărul lui Christos, al lui Dumnezeu, nu al lor. Mărturia lor este cu atât mai demnă de crezare pentru acest fapt și îi luminează cu atât mai mult, deoarece ei cred în Christos și ne învață pe noi această credință cu prețul vieții lor.
Mijlocitori
Apoi sfinții mai trebuie priviți de Biserică ca fiind mijlocitori; ei au fost în timpul vieții amicii Dominus, prietenii și tovarășii lui Dumnezeu, înaintea morții ei au avut parte de comunicarea cu Dumnezeu, Sf. Ciprian a aflat timpul și modul morții, Sf. Perpetua și Sf. Felicitas au aflat rânduiala vieții de apoi și modul în care ele vor fi primite în Paradis, Sf. Teodor este refăcut după martiriu pentru a intra în Paradis întreg ... și lista ar putea continua.
Sfinții sunt personaje extrem de puternice în viață, datorită rolului lor în lupta pentru Christos, după moarte puterea lor nu poate decât să crească, deoarece ei sunt acum alături de cel pentru care s-au sacrificat, Christos și tot ceea ce se cere în numele lor va fi primit din dragostea lui Christos față ei. Ei au avut harul perseverenței până la moarte in credință și acest har va fi răsplătit. Important este, arată Sf. Augustin, să înțelegem că primim acestea de la Christos.
Adevărați credincioși
Apoi nu trebuie să uităm niciodată că ne aflăm în fața unui specimen rar, când vorbim despre sfinți: adevăratul credincios. Ei nu au comis niciodată ceea ce noi astăzi numim erori doctrinare. Biserica s-a putut folosi întotdeauna de mesajul sfinților cu credința că acesta este cel corect, Sf. Athanasie a putut să zdrobească revolta ariană numai datorită folosirii vieților sfinților, Antonie Egipteanul la fel, a putut izbândi în fața nestorianismului numai citând hagiografia locală și ortodoxia clară a sfinților, Sf. Anton de Padova, în secolul XIII, va izbândi contra albigenzilor numai datorită stăpânirii perfecte a vieților sfinților, căpătând numele de ciocanul ereticilor.