Copilul și divorțul
Cum să ne protejăm copiii de efectele divorțului
Autor:
Autor:
Jacques Biolley
Editura:
Editura:
Philobia
Colecția:
Colecția:
Ecologia interioară
Lucrarea de față prezintă una dintre cele mai frecvente urmări ale divorțului – alienarea parentală. Autorul descrie o situație des întâlnită: crearea unei alianțe între copil și unul dintre părinți, în paralel cu îndepărtarea de celălalt părinte... |

Copilul și divorțul. Cum să ne protejăm copiii de efectele divorțului
25.00 20.00 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Frecvența divorțurilor a atins cote alarmante în ultimele decenii, dând naștere unor probleme sociale noi, pentru care sunt necesare soluții noi. Separarea părinților nu reprezintă doar o sursă de suferință pentru copil, ci și un risc real pentru dezvoltarea acestuia. Lucrarea de față prezintă una dintre cele mai frecvente urmări ale divorțului – alienarea parentală. Autorul descrie o situație des întâlnită: crearea unei alianțe între copil și unul dintre părinți, în paralel cu îndepărtarea de celălalt părinte, care poate merge până la întreruperea oricăror relații. Copilul ajunge astfel prizonierul unuia dintre adulți și crește traumatizat, în absența unui reper esențial: mama sau tatăl său. Autorul propune soluții concrete pentru evitarea acestei situații, de la atitudini până la fraze cheie ce pot fi adresate copilului, astfel încât acesta să se dezvolte armonios, păstrându-și ambii părinți, chiar și după divorț. |
Cuprins:
Prefață ... 3 Introducere ... 7 Dincolo de diversitate ... 9 Repere fragilizate ... 9 Capitolul I începuturile separării ... 13 Suferință și dezamăgire ... 13 Copilul în mijlocul tumultului ... 14 Teama de abandon (15) • Tentația negării (15) • Refularea (15) • Sentimentul de neputință (15) • Sentimentul de vinovăție (16) • Mâhnire și deziluzie (16) • Sentimentul de sfâșiere și conflictul de loialitate (16) • Parentifîcare (16) O singură mamă, un singur tată ... 17 Loialitate ... 17 Tentația dublă a alianței ... 19 Un sprijin spontan (19) • De la susținere la raliere (20) • De la raliere la alianță (20) • Cuvinte eliberatoare (zi) • Ținerea la distanță a celuilalt părinte (22) Părinte protector ... 23 Legătură sacră sau sacrificată? ... 25 ”Adevărurile” inițiale ... 26 Relație de dominare și intenționalitate ... 27 îndoctrinare voluntară ... 27 îndoctrinare involuntară ... 29 Capitolul II Regim închis și regim deschis ... 33 Regimul închis ... 33 Forma extremă: ”sindromul alienării parentale” ... 34 Riscul simplificării situației (36) • Indicii ptețioase (36) • Care sunt perspectivele terapeutice? (45) • Lupta împotriva sindromului alienării parentale (46) • Motivele părinților alienanți (48) • Medeea, o femeie rănită (49) • Tată ”răpitor” (49) Copilul manipulat ... 50 Alienarea parentală și evoluția ei în timp ... 53 Conștientizarea târzie a situației (54) • Consolidarea situației. Un drum fără întoarcere (54) • Clivajul gândirii (55) • Ceea ce e ”bun” nu mai este integrabil (55) • Criză efemeră sau alienare parentală? (55) • întâlniri de conveniență (56) • Sentimentul de ușurare (56) • Statu-quo (56) • Situație paralizantă (57) • Consolidarea respingerii (58) Sentimentul de neputință al părintelui exclus ... 58 Risc sporit de renunțare ... 60 Menținerea cuplului ”de dragul copilului” ... 61 Regim semiînchis ... 62 Regimul deschis ... 63 Aspectul parental și cel conjugal ... 64 Maturitate afectivă ... 64 Recunoașterea mutuală a valorii și gratitudinea ... 64 Stabilitate și viziune asupra viitorului ... 64 Refuzul de a se victimiza ... 65 Copilul ferit de conflictualitate ... 65 Capitolul III Situații de viață în regim deschis sau închis ... 67 Despărțirea însoțită de lacrimi 68 In regim deschis ... 68 în regim închis ... 70 Folosirea cuvintelor ”tată” și ”mamă” ... 72 în regim închis ... 72 In regim deschis ... 74 Ora de întoarcere acasă ... 76 In regim închis ... 76 în regim deschis ... 78 Cadourile pentru copil ... 78 în regim deschis ... 79 In regim închis ... 80 Discuțiile ce au loc în momentul tranziției ... 82 In regim închis ... 83 în regim deschis ... 84 Prenume și nume de familie ... 85 In regim închis ... 86 In regim deschis ... 87 Zilele de naștere ale părinților ... 88 In regim deschis ... 88 In regim închis ... 89 Parcursul școlar ... 90 In regim deschis ... 90 In regim închis ... 92 Apelurile telefonice ... 94 In regim închis ... 94 în regim deschis ... 97 Intruziunile ... 98 In regim închis ... 98 In regim deschis ... 99 Gestiunea financiară ... 100 In regim deschis ... 100 Solidaritate (100) • Beneficii pentru copil (101) • Copilul protejat (101) • ”Pacea curajoșilor” (103) • Lupta fără sfârșit (103) • în onoarea copilului (104) In regim închis ... 104 Copilul martor (105) • Copilul asociat (106) • Copilul judecător (107) • Copilul rănit (107) • Copilul care respinge (107) • Copilul revendicator (108) • Pactul tăcerii (108) • O contraacțiune? (109) ”Darurile” geneticii ... 109 In regim deschis ... 110 în regim închis ... 110 Ruptură de lungă durată ... 113 In regim închis ... 113 Copilul se simte ușurat (113)” Părintele ”bun” și părintele ”rău” (114) In regim deschis ... 114 Mediul social și familial ... 114 In regim deschis ... 115 Nu există obligativitatea unei ralieri (115) • Nu există campanie de denigrare (115) • Lupta împotriva comentariilor denigratoare ale anturajului (115) • Protejarea ambelor familii (116) • Front comun împotriva spiritului partizan (116) In regim închis ... 116 Victimizarea (116) • Copilul, martor al ralierilor (117) • Faza ”trierii” (117) • Un mesaj pentru copil (117) • O menghină eficientă (118) • ”Libertatea” copilului (119) • Candoarea manipulatorului (119) • E posibilă reevaluarea situației? (119) • Opiniile refuzate (izo) • Sistemul înglobam (121) Formarea unui nou cuplu ... 121 în regim deschis ... 122 In regim închis ... 123 Pseudo-abandonul suferit de copil ... 126 în regim deschis ... 126 In regim închis ... 126 Schimbare de regim? ... 129 Capitolul IV Puterea victimei ... 133 Dreptul absolut al victimei ... 134 Copilul, gardian al memoriei ... 134 Victimă pe viață ... 134 Impactul asupra copilului ... 135 O impostură ... 136 Scenarii și tehnici de victimizare ... 136 Deriva inițială ... 136 Elementele fondatoare ... 136 Copilul ”împărțit” ... 137 Lupta de zi cu zi ... 138 Fericirea îndoielnică a victimei ... 138 Sacrificiul din dragoste ... 140 Capitoiul V înfruntarea parentală ... 143 Acuzații false ... 143 Părinte denigrat, copil abuzat ... 148 ”Raptul psihologic” ... 148 ”Moartea” părintelui țintă ... 149 ”Dispariția” copilului ... 151 Capîtoiul VI Perspective pentru copilul impregnat de judecățile părintelui ... 153 Acompanierea copilului fidelizat ... 156 Capitolul VII Riscurile pseudoneutralității ... 157 Capitolul VIII ”Părinte principal” și ”părinte secundar” ... 161 Statutul de ”părinte secundar” ... 161 Copilul ”pierdut” ... 162 Riscul unei paternități diminuate ... 163 Copilul care trebuie regăsit ... 164 Statutul de ”părinte principal” ... 165 Curaj și determinare ... 166 Neajunsurile sacrificiului de sine ... 166 Restabilirea păcii în folosul copilului ... 167 Capitolul IX Reședința alternantă: o schimbare în curs? ... 169 Carențe ale sistemului tradițional ... 169 Lupta împotriva ”sindromului cocostârcului” ... 171 Noua paradigmă ... 171 Situația în Statele Unite ale Americii ... 172 Calitatea relației dintre părinți ... 172 O evoluție juridică ... 173 Perioada de probă ... 173 Soluții intermediare ... 174 Mize relaționale ... 175 Concluzie ... 177 Anexe ... 179 Bibliografie ... 195 |
Fragment:
CAPITOLUL II. Situații de viată în regim deschis sau închis Pentru a crea o dialectică fructuoasă, am diferențiat două regimuri aflate la poli opuși: primul e întreținut de imaturitate afectivă, de resentimente, de manipulare și de nerespectarea binelui copilului. Al doilea are drept condiție maturitatea afectivă, încetarea oricăror litigii, dialogul, protejarea legăturii parentale și respectarea dreptului copilului la o relație bună cu fiecare dintre părinți. Pentru comoditate, vom porni întotdeauna de la o situație concretă și vom descrie atitudinile specifice regimului deschis sau regimului închis. Deși, în cadrul exemplelor următoare ar putea fi util să precizăm antecedentele protagoniștilor și situațiile lor familiale, vom renunța totuși la detalii și vom evoca, de o manieră eliptică, ce anume îi oferă copilului libertatea de a-și manifesta atașamentul față de părinți sau ce anume îl privează de acest lucru. Subliniem, de asemenea, că aceste exemple se înscriu în configurația creată de obicei după separare, în care există un părinte rezident și un părinte nerezident. Totuși, cazurile ce vor fi descrise se pot imagina și în contextul reședinței alternante care generează, la rândul său, atitudini „deschise” sau „închise”. Părinții nu sunt foarte conștienți de impactul propriilor cuvinte sau atitudini asupra copilului. Fenomenul este atât de surprinzător încât necesită analizarea celor mai concrete episoade pentru a înțelege mai bine adevăratele repercusiuni ale unor atitudini parentale. Înainte de a pătrunde în acest studiu, e necesar să insistăm asupra importanței unor lucruri care se petrec pentru „prima oară”: cum va fi stabilită ora la care copilul trebuie să se întoarcă acasă după prima vizită la părintele aflat la distanță? Cum va fi întâmpinată prima relatare a copilului dornic să povestească evenimentele pe care tocmai le-a trăit? Cum va decurge prima ședință cu părinții? Fiecare dintre aceste prime experiențe va avea influență asupra următoarelor și va tinde să genereze anumite reguli care vor dezvălui climatul existent în jurul copilului. Despărțirea însoțită de lacrimi Uneori, în momentul în care își ia la revedere de la tată sau de la mamă, copilul, mai ales când este foarte mic, își exprimă reticența prin plâns sau refugiindu-se în brațele părintelui de care îi este greu să se îndepărteze. O astfel de atitudine nu este rară în perioada primelor „”tranziții”: pentru copil, a-și părăsi tatăl sau marna e un fapt nou. Dacă sunt implicați mai mulți copii, se întâmplă frecvent ca unul dintre ei să plângă. Interacțiunile care se vor crea în acest moment precis sunt semnificative. În regim deschis Părintele rezident (să ne imaginăm că e vorba despre mamă) face în așa fel încât momentul lacrimilor să fie depășit. Fără a se lăsa copleșită de emoție, mama rămâne zâmbitoare, abținându-se să plângă și ea, pentru a nu spori lacrimile copilului. pag. 67 - 68 |
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
208
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
13 x 20
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-606-8560-19-9
Traducerea
Traducerea
Cristina Vasilescu
Publicat online
2014-08-09
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
25.00
RON
Discount
Discount
20%
Preț final
Preț final
20.00 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-606-8560-19-9