Dislexia. Cum să ajutăm copiii cu dificultăți de învățare
Am scris această carte pentru toți părinții care se confruntă cu problemele de învățare ale copiilor lor și se simt neputincioși... |

25.00 24.00 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Am scris această carte pentru toți părinții care se confruntă cu problemele de învățare ale copiilor lor și se simt neputincioși. De asemenea, mă adresez și profesorilor sau psihologilor care doresc să se implice în ajutorul acestor copii. Nu este nevoie decât de puțin efort pentru stăpânirea corectă a metodei și de disponibilitate și ceva timp pentru aplicarea ei la copil. Cu multă bunăvoință, se pot obține rezultate remarcabile fără nici un medicament, fără nici o altă intervenție. Dorința și speranța mea cea mare este ca toți cei care au nevoie de instrument să-l folosească. Puteți să-l învățați exersând pe un alt membru al familiei, care nu are probleme. Doar să vă familiarizați cu desfășurarea procedurilor. Citiți cu atenție toată cartea. Nu este mare, nu este complicată, am scris-o deliberat cu fonturi mai mari, să fie accesibilă chiar unor persoane cu dislexie – pentru a putea (măcar parțial) înțelege despre ce este vorba. Cel mai rău lucru într-o situație dificilă este să nu o înțelegi. Atunci apare confuzia. Și, odată cu ea, neputința. Este exact sentimentul părinților care au copii cu dislexie. Și exact acesta este sentimentul copiilor – care n-au nici cea mai vagă idee ce este în neregulă cu ei. Iar atunci când înțeleg (copilul și părinții), ceva se luminează și confuzia dispare. Atunci intervine vindecarea. |
Cuprins:
Introducere Capitolul 1. Definiții, concepte; dislexia – o dizabilitate de învățare Capitolul 2. Să facem ceva pentru copiii cu dislexie Capitolul 3. Procedurile Davis – implementare Capitolul 4. Evaluarea Davis a Abilității Perceptuale Capitolul 5. Procedura Davis de Consiliere a Orientării Capitolul 6. Întărirea deprinderilor Capitolul 7. Citirea rapidă – trei pași către realizarea ei Cuvânt de încheiere Bibliografie |
Fragment:
CAPITOLUL I DEFINIȚII, CONCEPTE DISLEXIA - o dizabilitate de învătare Termenul dislexie a fost inițial folosit pentru a descrie diferite probleme de învățare, cu care se confruntau copiii. Ulterior, multele probleme de învățare au primit nume diferite (ex.: discalculia - dificultate de a face calcule etc.), în prezent existând peste 70 denumiri diferite ale problemelor de învățare. Cercetătorii au crezut inițial că persoanele cu probleme de învățare au unele leziuni ale creierului sau nervilor sau malformații congenitale care interferau cu procesul mental necesar pentru învățarea citirii sau scrierii. Apoi, către sfârșitul anului 1920, dr. Samuel Torrey Orton a redefinit dislexia drept o ”inversare a lateralitătii emisferelor cerebrale”. Asta înseamnă că emisfera cerebrală stângă făcea ceea ce trebuia să facă emisfera dreaptă și emisfera dreaptă făcea ceea ce trebuia să facă stânga. Cercetătorul și-a infirmat ulterior propria teorie și mai târziu a venit cu o alta, despre dislexia ca fiind o „dominanță emisferică mixtă”. Asta însemna că uneori emisfera dreaptă a creierului făcea ceea ce trebuia să facă emisfera stângă și invers. Astăzi există multe alte teorii diferite despre ce este dislexia și ce o produce. Majoritatea au fost formulate pentru a explica simptomele sau caracteristicile dislexiei și de ce apăreau acestea. Ronald Davis, el însuși dislexic, a studiat îndelung această problemă și are propria lui teorie, apărută din practica sa. El spune că dislexia nu este rezultatul vreunei leziuni a creierului sau a nervilor. Nu este produsă de vreo malformație a creierului, urechii interne sau globilor oculari. Ronald Davis spune că dislexia este un produs al gândurilor și un mod special de a reacționa la senzația de confuzie. Să explicăm mai pe larg teoria lui Ronald Davis: Se știe că oamenii gândesc în două moduri diferite: 1) conceptualizare verbală - oamenii care gândesc cu sunetul cuvintelor 2) conceptualizare non-verbală - oamenii care gândesc cu imagini mentale ale conceptelor sau ideilor. 1) Gândirea verbală este liniară în timp. Ea urmează structura limbajului. Când o folosește, când gândește cuvinte, o persoană poată să compună mental propoziții, formate din cuvinte, câte unul pe rând. Gândirea verbală se derulează la aceeași viteză precum vorbirea. O persoană normală vorbește cam 150 cuvinte pe minut sau 2,5 cuvinte pe secundă. Un crainic de radio priceput poate ajunge la 200 cuvinte pe minut. Dincolo de 250 cuvinte pe minut, totul devine neinteligibil. Aceasta este limita maximă de viteză a conceptualizării verbale. 2) Gândirea non-verbală este mult mai evoluată. Imaginile „cresc” și se modifică pe măsură ce procesul gândiri adaugă mai multe concepte. Gândirea non-verbală este mult mai rapidă, posibil de mii de ori mai rapidă. De fapt, aproape nu poți înțelege procesul gândirii non-verbale pentru că se întâmplă atât de rapid încât persoana nici nu este conștientă că se întâmplă. De regulă, gândirea non-verbală este subliminală sau mult sub pragul conștientizării. Oamenii gândesc, în general, în ambele feluri - atât verbal, cât și non-verbal. Dar mulți dintre oameni tind să se specializeze pe o anumită tendință. Fiecare persoană va avea modul său primar de gândire, iar pe celălalt îl va considera mod secundar. Dislexia se manifestă între 3 și 13 ani - iar dislexicul este, de regulă, un gânditor non-verbal, adică gândește aproape exclusiv în imagini. Să ne uităm puțin la limbaj, care este o oglindă a procesului de gândire. Dacă nu ar fi așa, ar fi mult prea complicat pentru oricine să-I învețe. Limbajul este compus din simboluri (literele). Simbolurile au trei caracteristici: - sunetul simbolului (literei) - semnificația simbolului - aspectul simbolului (literei) Când folosim conceptualizarea verbală, noi gândim cu sunetele limbajului. De fapt, purtăm în capul nostru un monolog interior, cu întrebări, răspunsuri și declarații. Unii oameni verbalizează aceste conceptualizării atunci când vorbesc singuri cu voce tare. Este un proces cu viteză redusă, dar sunt persoane care reușesc să înțeleagă semnificația unei propoziții, chiar dacă nu înțeleg complet unele dintre cuvinte. Ascultarea unei propoziții mentale poate să ajute la înțelegere, pentru că toate simbolurile (litere și cuvinte) apar în propoziție pe măsură ce aceasta este parcursă (de exemplu, abia la final știi dacă ai o declarație sau o întrebare, când vezi simbolul reprezentat de punct sau de semnul întrebării.) Atunci când se folosește conceptualizarea non-verbală, noi gândim la semnificația limbajului formând imagini mentale ale conceptelor și ideilor. Imaginile nu sunt numai vizuale. Sunt mai degrabă ca niște filmulețe tridimensionale, multi -senzoriale. Ca și cum în capul nostru vedem acest film, care se schimbă și evoluează pe măsură ce se citește propoziția. Procesul este de multe ori mai rapid decât conceptualizarea verbală. Dar apare o mare problemă, pentru că unele părți ale limbajului sunt mai ușor de pus în film, iar altele sunt mai dificile. Rețineți de pe acum că dislexicii nu au în cap acel monolog interior, sau el este foarte redus, asa încât ei nu aud ce citesc decât dacă citesc cu voce tare. În loc de aceasta, ei compun o imagine mentală prin adăugarea de înțelesuri sau imagini, pe măsură ce întâlnesc fiecare nou cuvânt. Există două feluri de cuvinte: 1) Cuvintele care descriu lucruri reale - și care nu dau bătăi de cap dislexicilor. De exemplu „elefant” este un animal, care este descris prin cuvântul „elefant” și prin poza - imaginea sa caracteristică. La fel de simplu este pentru toate substantivele care denumesc obiecte pe care oricine le cunoaște. De asemenea, verbele care descriu acțiuni, precum ”zbor”, „ somn”, „vedere” etc. sunt cunoscute, întrucât oricine experimentează sau vede acțiunile pe care le descriu aceste cuvinte. Pag. 13 – 17 |