Capitolul
8
Cu 10% mai fericit
Am știut că întreaga mea
carieră în televiziune suferise o schimbare radicală, când m-am trezit citind
următorul rând scris pe teleprompter: „Acum să aflăm povestea lui Irwin,
cangurul paralizat …” Pe ecran apărea imaginea unei femei care ținea în brațe
un marsupial handicapat, îmbrăcat cu cămașă, cravată și haină. În acel moment,
am spus, cu o veselie forțată: „Îmi place noul costum al lui Irwin! E foarte
elegant!” Zâmbeam pe ecran, dar în sinea mea, egoul făcea zgomot, Ești un prost.
Eram
în mijlocul unei lecții concrete privind conceptul buddhist de „suferință”,
care în acest caz putea fi tradus în mare prin: „Aveți grijă ce vă doriți.”
Într-o vineri după-amiază,
la puțin timp după ce m-am întors de la cursul de meditație, David Westin, care
era deosebit de bine dispus, a intrat în biroul meu, a dat mâna cu mine și mi-a
oferit postul de co-prezentator al ediției de sfârșit de săptămână a emisiunii Bună dimineața, America.
Jubilam și eram
extrem de bucuros. Era ca și cum aș fi uitat complet toate discuțiile despre
dharma al lui Joseph privind imposibilitatea unei satisfacții. Mă simțeam de
parcă lunile de îngrijorare legate de locul meu în departamentul de știri și
viitorul meu în acest domeniu puteau în sfârșit să înceteze. Toate problemele
mele se rezolvaseră. Salvare!
Ceea ce a urmat a fost o serie de evoluții care poate au
fost autorizate de însuși Buddha. După două zile de la venirea lui Westin în
biroul meu, când mi-a făcut oferta cu multă încredere, eram acasă și am văzut
următorul titlu pe website-ul ziarului New
York Times: „Ș;eful ABC News demisionează.”
Când am revenit la muncă, în dimineața următoare, diferiți
șefi executivi mi-au dat de înțeles că Westin ar mai rămâne președinte încă
multe luni și că oferta era încă valabilă. Ceea ce însemna că aveam timp să-mi
negociez noul contract, care însemna un șir întreg de noi provocări. Discuțiile
s-au împotmolit repede în jurul mai multor aspecte minore. Ambele părți țineau
la pozițiile lor. La un moment dat, toată povestea părea să fie în pericol.
După câteva săptămâni de bătut pasul pe loc, în încercarea
de a depăși impasul, producătorul executiv de la Bună dimineața, America, Jim Murphy, m-a chemat la o întâlnire.
Murphy (toți i se adresau cu numele de familie) fusese președinte executiv timp
de mai mulți ani, timp în care prinsesem drag de el. Era un bărbat înalt,
îmbrăcat elegant, cu părul frumos aranjat, bun la suflet și îi plăceau
țigaretele, petrecerile și umorul negru.
Cum stăteam în fața lui, în colțul biroului, care oferea o
priveliște panoramică spre Lincoln Center, eram pregătit ca Murphy să încerce
să mă convingă să renunț la diferite cereri ale mele. Mă așteptam să susțină că
aceste probleme nu erau atât de importante pe cât voiam eu să pară. În schimb,
el a ales o cale mai agresivă.
„Pot să-ți spun ceva ca un prieten?”, m-a întrebat.
„Fiindcă știu”, mi-a spus el în felul lui de a discuta «între noi», „că tu, spre
deosebire de alți oameni din jur, nu o să fii atât de sensibil în această
privință.”
„Sigur”, am spus eu, mișcându-mă în scaun, încercând să fac
pe nepăsătorul.
„Tu n-o să fii niciodată prezentatorul unei emisiuni
principale de știri din cursul săptămânii”, a spus el cu o siguranță care m-a
blocat. „Nu ai figura potrivită și vocea ta este stridentă”, mi-a spus el.
Mă punea într-o situație ciudată. Îmi promisesem că voi
trata cu calm orice avea să-mi spună, fără să devin prea sensibil; nu puteam să
mă dezlănțui în timp ce el „îmi ucidea visele”. Prin urmare m-am prefăcut că nu
eram prea afectat, în timp ce am convenit să nu vorbim despre întâlnirea
noastră și am ieșit șchiopătând din biroul lui.
În timp ce comunicarea cu șefii
mei era, să spunem, cel puțin – nesatisfăcătoare, am avut o revelație bruscă
privind modul cum ar trebui să vorbesc despre meditație fără să pară ceva
ciudat.
Dispariția mea la cursul de meditație, timp de zece zile,
în care nu am putut fi contactat prin email sau telefon, a provocat firește o
mulțime de întrebări, din care reieșea că am făcut meditație și mă obliga să
discut despre noile practici cu un grup mult mai larg.
La început, aceste conversații nu au mers atât de bine. La
întrunirea anuală de vară a familiei, la doar câteva săptămâni după cursul meu
de meditație din California, tatăl meu mi-a spus „cu adresă” o poveste despre
niște cunoștințe care descoperiseră meditația și după aceea au devenit „aproape
total ineficiente”. Mai târziu, m-a întrebat cu îngrijorare: „Deci acum ești
buddhist?” La care eu am mormăit un fel de non-răspuns enervat.
În grupul meu mai larg de prieteni și de colegi, cursul a
stârnit reacții la fel de sceptice ca cele ale tatălui meu. „Ce ai făcut în
vacanța de vară?”, mă întrebau ei. În subtext, păreau să întrebe: „Aproape te-ai
alăturat unui cult, nu-i așa?” Puteam să spun că oamenii gândeau ceea ce și eu
aș fi gândit, dacă eram în locul lor: că am devenit unul dintre acei oameni, până atunci normali, care
au ajuns la maturitate și adoptă un fel ciudat de spiritualitate.
Oricând eram întrebat despre meditație, fie mă închideam în
mine și afișam o față „de oaie”, așa cu fac câinii din Manhattan când își fac
nevoile pe stradă, fie mă lansam într-o prezentare triumfătoare, excesiv de
emfatică, despre beneficiile conștientizării, că este de fapt o super-putere,
că nu este atât de ciudată cum cred oamenii și nu implică o „curățare a minții”
și așa mai departe. Puteam vedea nuanța de groază din ochii ascultătorilor mei
– interlocutorul încolțit căuta politicos, dar insistent o cale de scăpare.
Puține
lucruri încercasem, cu grade diferite de stângăcie, să obțin din aceste
schimburi de păreri. În cea mai mare parte, căutam să-mi apăr reputația, să fiu
sigur că oamenii nu credeau că sunt un zănatic. Dar mai era și altceva. Cu cât
meditam mai mult, cu atât priveam mai mult în jur și apreciam că noi toți avem
minți de maimuță – că fiecare are propriile obstacole cu care se confruntă,
propriile crize de îndrăzneală plăsmuită (și firește, multe alte ciocniri
serioase cu lucrurile trecătoare, de care eu fusese scutit până acum, din
fericire). În special după experiențele mele puternice de la cursul de
meditație, m-am simțit obligat să împărtășesc ce învățasem. Odată, în timpul
unei întâlniri de lucru, de exemplu, i-am spus Barbarei Walters că mă gândeam
să scriu o carte despre conștientizare (mindfulness). Ea a zâmbit și mi-a
răspuns: „Să nu-ți părăsești slujba,”
După câteva săptămâni, am avut o conversație hotărâtoare cu
prietena mea Kris, care este producător principal la emisiunea Bună dimineața, America. Ea mi-a fost
mentor din primele zile petrecute la ABC. Aveam o relație fără restricții și
reguli, încât ea se distra de obicei de unele din slăbiciunile mele din timpul
emisiunii și din afara ei. Într-o zi, discutam despre grupul de la Bună dimineața, America, și a venit
vorba despre „vacanța” mea recentă. Mi-a aruncat o privire și a spus: „Ce poți
să-mi spui despre tine și întreaga poveste cu meditația?”
Încercând să evit un alt răspuns lung și fără succes, am
scăpat: „O fac pentru că mă face cu 10% mai fericit.” Fața ei s-a schimbat pe
loc. Ceea ce fusese un licăr de glumă s-a transformat deodată într-o expresie
într-adevăr interesantă. „Chiar așa?”, a spus ea, „Sună destul de bine.”
Buum: Îmi găsisem expresia potrivită. Cu 10% mai fericit: avea
avantajul dublu de a fi atrăgătoare și adevărată. Era răspunsul perfect,
într-adevăr – oferea în același timp programe opuse promisiunilor excesive din
domeniul auto-ajutorării, dar aducând și atractive beneficii ale investiției.
Îmi amintea vag de comedia din anii 1990 Crazy
People (Oameni nebuni), în care Dudley Moore joacă rolul unui manager în
domeniul reclamelor care decide să înceapă să folosească onestitatea în
anecdotele sale, ajungând la perle de felul: „Mașinile Volvo? – Da, au formă de
cutie, dar sunt sigure”, „Jaguar? – Pentru bărbați cărora le place să fie
stimulați de femei frumoase pe care abia le cunosc.” Compania l-a trimis la un
azil de nebuni.
Noul meu slogan se potrivea de minune și cu o trăsătură
caracteristică principală din culisele știrilor de televiziune: se considera că
reporterii nu ar trebui să încerce niciodată să-și vândă în mod excesiv
poveștile. Nu vrei să te duci la oamenii care se ocupă de diverse emisiuni,
spuându-le că ai cel mai uluitor material din lume și apoi să-i dezamăgești.
Altădată nu-ți vor mai difuza materialele. Cel mai bine este să lași
întotdeauna loc pentru surprize. (Firește, niciodată nu ați putea ști asta
urmărindu-ne producțiile. În direct, noi credem în opusul „sub-licitării”:
lipim etichetele „exclusiv” pe orice material difuzat.).
Aș fi vrut să am răspunsul „cu 10% mai fericit” când am
fost întrebat de tatăl meu. Nu-l puteam învinovăți că era sceptic, dar acum
noul meu slogan era o soluție eficientă împotriva acestui fel de îngrijorare.
Pe măsură ce am început să testez cu alții acest slogan, nu am reușit să
convertesc pe nimeni pe loc, dar cel puțin se pare că i-am făcut pe oameni să
nu mai creadă că o luasem complet razna.
La vreo lună după cursul
de meditație, am avut șansa să testez sloganul cu însuși domnul Iluminare.
Aranjasem să realizez un interviu cu Joseph Goldstein pentru o nouă emisiune
digitală pe care am început-o și care se numea Beliefs (Credințe sau convingeri). Într-o zi însorită de la începutul
lunii septembrie, Goldstein a venit în studiourile ABC, în costumul lui kaki cu
cămașă albastru deschis, având la curea o husă de smart-phone BlackBerry. În
afara centrului de meditație, el era mai detașat și mai nostim – uneori chiar
fermecător de nătâng. Am stabilit repede o relație foarte bună.
Am început interviul întrebându-l cum a descoperit
buddhismul prima dată. Ca tânăr, mi-a spus el, fusese cam nechibzuit – „făceam
totul de capul meu”. S-a dus la Universitatea Columbia cu gândul de a deveni arhitect
sau jurist, dar a ajuns să se specializeze în filozofie. Apoi s-a alăturat
organizației Peace Corps (Corpul
Păcii). Prima opțiune fusese estul Africii, dar „karma fiind ceea ce este”, a
fost trimis în Thailanda, unde a luat prima dată contact cu buddhismul. S-a
alăturat unui grup de discuții pentru occidentali dintr-un celebru templu din
Bangkok, în cadrul căruia s-a dovedit o prezență controversată.
„Oamenii au încetat să mai vină la ședințele grupului,
fiindcă am venit eu”, mi-a spus el, râzând. „Ați fost probabil la astfel de
grupuri în care e o persoană care nu mai tace. Acea persoană eram eu. În cele
din urmă, unul din călugării care conduceau grupul mi-a spus: «Joseph, cred că
ar trebui să încerci să meditezi.».”
Așa a și făcut. Singur în cameră, a pus un ceas deșteptător
să sune peste cinci minute și a fost atras pe loc.
„Am văzut că era într-adevăr o cale sistematică de a deveni
conștient de propria minte”, a spus el. „Mi s-a părut atât de extraordinar.
Înainte de a descoperi asta, ne trăiam viețile acționând doar conform
condiționării noastre, conform tiparelor și obișnuințelor noastre.”
A fost atât de emoționat, încât a început să-și invite
prietenii să-l urmărească în timp ce medita. „Nu au mai revenit”, a spus el,
râzând.
„Deci erați cam insuportabil?”, am întrebat eu.
„A, da – cam insuportabil. Dar cred că meditația din
ultimii patruzeci de ani m-a ajutat.”
După experiența cu Corpul Păcii, s-a dus în India, timp de
șapte ani, să studieze meditația. În sfârșit, pe la mijlocul anilor 1970, s-a
hotărât să revină acasă, în Statele Unite, unde a scris cărți, a predat și a
condus cursul de meditație de atunci încoace.
Referitor la cursurile de meditație, l-am întrebat,
„Majoritatea oamenilor cred că nouă zile de hrană vegetariană, fără a vorbi și
șase ore de meditație în tăcere pe zi sună ca …”
„Naiba”, a spus el, întrerupându-mă cu un râs spontan și
sincer. A adăugat însă că atunci când oamenii fac saltul și participă la un
curs de meditație, „ei înțeleg prima dată ce se întâmplă de fapt în mintea lor.
Noi ajungem, de fapt, să privim de aproape, intim, propriile noastre vieți.”
Această noțiune m-a șocat într-adevăr: până nu ne privim
direct mințile, nu știm în mod real „ce este cu viețile noastre”.
„Este uimitor”, am spus eu, „fiindcă tot ce trăim și simțim
în această lume trece printr-un filtru – mințile noastre - și petrecem foarte
puțin timp preocupându-ne să vedem cum funcționează.”
„Exact. Iată de ce atunci când oamenii îi prind gustul,
meditația este atât de fascinantă, fiindcă viețile noastre sunt într-adevăr o
manifestare a minților noastre.”
Fiindcă lucrurile mergeau bine, m-am gândit că era momentul
să lansez noul meu slogan. „Oamenii mă întreabă – dacă îndrăznesc să admit în
fața lor că meditez – «Prin urmare, viața ta e mai bună?». Ș;i mie îmi place să
spun. «E cu vreo 10% mai bună».”
„10% este bine pentru a începe practica meditației. 10%
este imens. Vreau să spun, dacă obții 10% din banii pe care îi ai.”
„Da,
este un profit bun pentru investiția făcută.”
„Este un profit bun și crește – este din ce în ce mai
mare.”
Această turnură a conversației era poate inevitabilă.
Spunând că profitul investiției era „din ce în ce mai mare”, Joseph semnala,
firește, că o persoană nu ar fi putut fi doar cu 10% mai fericită, ci chiar 100%
mai fericită.
„Voi admite că rămân sceptic față de această noțiune de
iluminare”, am spus eu. „Prin urmare, vreau să vă întreb, simțiți că ați
dobândit-o?”
„Nu”, a spus el. dar foarte repede a continuat, spunând
ceva care m-a surprins. Deși nu a dobândit iluminarea deplină – dezrădăcinarea
completă a lăcomiei, a urii și a amăgirii – el susținea că a atins-o parțial.
Citisem ceva despre acest aspect după cursul de meditație.
Conform școlii buddhiste din care făcea parte Joseph (am aflat că erau mai multe),
erau patru etape sau stadii ale iluminării. Schema sună ca o secvență din jocul
video Temnițe și Dragoni. Cineva care a atins prima etapă a iluminării era „nou
intrat în șuvoi”. Etapele următoare erau „cel care se întoarce odată”, „cel
care nu se mai întoarce” și apoi „ființa pe deplin iluminată, cunoscută sub
denumirea de arhant.” Fiecare etapă
are șaisprezece sub-niveluri.
„Așadar ați atins primele etape?”
„Da, și mai e mult de muncă.”
„Cum traduceți asta în viața dumneavoastră de zi cu zi?
Când a început să vă cadă părul sau când o persoană dragă moare, ori când
echipa favorită de baseball începe să nu mai fie atât de bună, nu suferiți?”
„Aș spune că amploarea suferinței în aceste situații s-a
redus enorm. Nu că aș avea sentimente diferite, dar nu mă identific cu ele și
nu mă atașez de ele – nici nu fac din ele o dramă uriașă. Las emoțiile să
treacă mai departe cu ușurință.”
„Nu vă temeți de moarte?”
„Nimeni nu știe până când nu ajunge acolo, dar acum nu mă
tem.”
Cum ar fi trebuit să evaluez această afirmație? Eram aici,
în fața unui om extrem de inteligent, cu simț autocritic, care, asemenea lui
Mark Epstein, ar fi putut foarte ușor să fie unul dintre unchii mei evrei. Nimic
nu dădea de bănuit că această persoană era „nebună”. Ș;i totuși, Joseph îmi
spusese nu doar că el credea în iluminare – o transformare aparent fantastică
ce eliberează mintea de toate acele lucruri despre care majoritatea oamenilor
cred că „ne fac oameni” – dar susținea că a dobândit-o deja parțial. Era un fel
de înșelătorie bine ascunsă?
Lucrurile deveneau și mai confuze din cauza faptului că
deși iluminarea suna aproape la fel de realist ca afirmația că pisicile mele
sunt capabile să controleze vremea, tot ce era legat de comportamentul lui
Joseph semnala că el era, într-adevăr, un om neobișnuit de fericit.
Nu știu exact de ce, dar această iluminare „îmi stătea în
gât”. Poate fiindcă mă făcea să simt că soluția mea cu 10% era insuficientă.
Sau poate deoarece nu puteam să împac admirația mea față de Joseph cu lucrurile
aparent ciudate în care el credea. Puneau oare aceste convingeri în discuție
validitatea întregii întreprinderi? Dacă acest om credea într-adevăr în
iluminare, puteam să iau tot ce spunea el în serios?
Din fericire, revenit în
biroul meu, am fost capabil „să arhivez” acea dezbatere teoretică „10% față de
100%” și să aplic ce învățasem la cursul de meditație la provocările foarte
practice cu care mă confruntam. De fapt, găseam că atenția conștientă îmi era
extrem de utilă.
După o perioadă inițială în care am reacționat „cum
îndrăznește el”, după ce Jim Murphy îmi spusese că nu voi fi niciodată
prezentator la emisiunea din timpul zilei, am decis să abordez problema în stil
buddhist: să mă înclin în fața ei, să iau foarte în serios punctele sale de
vedere, oricât de neconvenabile ar fi – să răspund, mai degrabă decât să
reacționez. M-am străduit să iau în considerație o posibilitate neplăcută:
poate eram ca un pekinez care se crede bulldog? Un pisoi care se uită în
oglindă și vede un leu?
Dar nu: nu eram dornic să accept deplin – fie față de mine
însumi, fie față de orice altcineva – că prognoza pesimistă a lui Murphy era
corectă. Carierele din televiziunile de știri sunt prea adesea influențate de
factori cum ar fi norocul, momentul potrivit și capriciile celor de la nivelul
executiv, dacă într-adevăr conta ceva. Totuși, noua mea personalitate conștientă,
în loc să dea automat înapoi, a fost capabilă să vadă că Murphy îmi fusese
probabil de folos – deși țintise fără nici o îndoială să mă pună la locul meu,
astfel încât să semnez în sfârșit blestematul de contract.
În acest sens, reușise. Pilula amară nesolicitată privind
perspectiva mea în carieră m-a ajutat să mă conving că trebuie să arunc
prosopul și să închei negocierile.
Semnând contractul, mi-am spus că cel puțin acum aș fi
capabil oficial să mă mut la Bună
dimineața, America, o slujbă despre care eram convins mai mult ca sigur că
îmi va îndrepta cariera în direcții noi și minunate. Desprinderea de
formalismul rigid al știrilor de seară, credeam eu, îmi va deschide perspective
nemaivăzute. Așa cum s-a dovedit mai târziu, nu era atât de ușor pe cât părea
să fii prezentator la știrile de dimineață.
După cinci ani la ediția de duminică a emisiunii World News, îmi croisem o emisiune pe
măsura mea. 97% din ceea ce spuneam era reprezentat de texte scrise anterior de
mine și încărcate pe teleprompter. Atunci când corespondenții se pregăteau să
intre în direct, eu știam dinainte ce aveau să spună. Cu alte cuvinte, erau
foarte puțin surprize. Acum urma să fac parte dintr-un grup de patru persoane –
incluzând o colegă moderatoare, un prezentator de știri și un prezentator
pentru starea vremii – fiecare dintre ei fiind liber să spună ce dorea și când
dorea. Această pierdere a controlului a creat câteva provocări interesante.
Emisiunea Bună
dimineața, America era structurată astfel încât era plină de posibilități
de improvizație, chiar din clipa în care intram în direct. Asta era esența, în
realitate. Telespectatorii voiau să vadă cum moderatorii interacționau în mod
spontan. Primul lucru pe care îl făceam după „Deschiderea” emisiunii – partea
înregistrată, unde vedeam fragmente din poveștile importante ale dimineții și
apoi animația Bună dimineața, America –
se numea „Salutări”, în care îi salutam pe telespectatori și vedeam fragmente
din alte știri apărute în acea dimineață. Ceea ce aveam de spus era scris pe
prompter, dar în cea mai mare parte era doar ceva orientativ; se presupunea că
avem o conversație. Totuși, când discuția ajungea la un subiect pentru care nu
eram pregătit, uneori mă trezeam încordându-mă, agitând nervos foile sau
afișând un râs forțat stil Ed McMahon.
Pentru mine era frustrant. În afara camerelor de luat
vederi, de obicei eram capabil să dezamorsez situațiile cu umor. Partea care mă
bloca acum era întrezărirea faptului că glumele care îmi veneau în mod firesc
erau adeseori mai potrivite pentru a emisiunea de seară decât pentru una de
dimineață.
Problemele logistice de bază puteau fi și ele înșelătoare.
Cum să mă așez pe canapea – atunci când introduceam unele fragmente mai ușoare,
către sfârșitul emisiunii – fără să mă aplec ori să-mi depărtez picioarele prea
mult? Cum să închei cu calm o discuție de grup, când producătorii îmi spuneau
în căști că am depășit timpul pentru pauza publicitară? Nimeni nu-mi făcea un
semn.
De asemenea, mai era provocarea adaptării la conținutul
emisiunii. Urmărisem emisiunea de dimineață de ceva vreme, deci știam când am
acceptat slujba că aveam să ne ocupăm de lucruri mai ușoare decât cele de la
știrile de seară. Eu mă consideram un devorator de informații de orice fel,
care se bucura de caloriile false ale infracțiunilor și ale culturii pop,
alături de hrănitoarele știri tari. Cu toate astea, uneori mă trezeam în afara
zonei mele profesionale de confort: să joc rolul de judecător într-o competiție
în direct, pentru a aprecia care câine Chihuahua era cel mai mic și să facem
mai reușită căsuță de turtă dulce din lume – întrecându-mă cu colegii
prezentatori și – lovitură de grație – dansând în direct cu o cutie deasupra
capului, îmbrăcat ca personajul Shuffle Bot din formația hip-hop LMFAO.
Din fericire, Nightline
și World News continuau să-mi
furnizeze oportunități să realizez ceea ce mă readucea ferm în zona mea de
confort. Wombo și eu am făcut un reportaj în care luam interviuri unor pastori
evanghelici – ale căror fețe și voci căzusem de acord să le modificăm pentru a
le proteja identitatea – care deveniseră în secret atei, dar încă nu găsiseră
curajul de a spune asta enoriașilor lor. Am avut o confruntare cu doamna
guvernator Jan Brewer din Arizona în legătură cu refuzul ei de a elibera un
criminal condamnat, în vârstă, chiar și după ce comisia de clemență recomandase
în unaminitate comutarea sentinței. (Am surprins-o pe doamna guvernator
aducându-l pe fiul deținutului la o conferință de presă. Noi doi am bombardat-o
cu întrebări în tandem. A fugit cât a putut de repede.). Dar cel mai important,
am făcut un reportaj de o jumătate de oră despre „saga” unui băiat de
optsprezece ani pe care îl întâlnisem în Irak și-l ajutasem să se mute în
America pentru a urma colegiul. Cam așa cum administrația Bush crezuse cu
naivitate că americanii vor fi „salutați ca eliberatori” după invazie, eu
presupusesem că acest tânăr (care, culmea ironiei, se numea tot Dan – un nume
kurd) o să se bucure de venirea aici. Mă atașasem mult de el și când a fost
exmatriculat pentru probleme de comportament, am petrecut mai mulți ani -
încercând să-l îndrept, doar pentru a mă simți frustrat la fiecare mișcare de
intransigența lui de adolescent. Am înregistrat fiecare aspect al dramei sale,
filmând eu însumi o mare parte din ele cu o cameră mică. Nu puteam să nu văd
acțiunile lui Dan prin prisma conceptului buddhist de suferință. Nu era
niciodată satisfăcut unde se afla; presupunea întotdeauna că următoarea
schimbare majoră din viața sa i-ar rezolva toate problemele. În cele din urmă,
spre profunda mea dezamăgire, el s-a întors în Irak – luând o decizie pe care a
regretat-o imediat.
Întorcându-mă la ediția de sfârșit de săptămână la Bună dimineața, America, am descoperit
și unele părți bune. Fără să țină seama de asprimea mea ocazională, mica
noastră echipă mi-a făcut o primire drăguță. Colegii și șefii au remarcat că
„aveam chimie bună”. Îmi plăcea într-adevăr de ceilalți membri ai echipei. Co-moderatoarea
mea era o tânără drăguță de origine din Moldova, numită Bianna Golodryga. Ne-am
cunoscut și ne-am plăcut reciproc cu mulți ani înainte ca ea să devină „soția
mea la televizor”. (Asemănarea dintre numele ei și numele soției mele din viața
reală era puțin mai delicată, totuși. În prima mea zi la noul loc de muncă, am
spus: „Acum sunt permanent la o consoană distanță de distrugere.” Prezentatorul
de știri era Ron Claiborne, un fost reporter de ziar, foarte distractiv. La
început, a fost distribuit prin rotație la prezentarea prognozei meteorologice,
până când șefii au angajat un meterolog, o tânără energică din Chicago, numită
Ginger Zee. (Zee era o prescurtare a numelui său real de familie: Zuidgeest).
De asemenea, am început să apreciez că deși audiența de
dimineață era mai mică decât cea de seară, relația cu telespectatorii era mult
mai intimă și mai intensă, rezultatul faptului că formatul era mai lejer și mai
personal. Emisiunile de dimineață, am ajuns să văd, erau o cale puternică de
transmitere a unor informații utile și importante. Să fii în sufrageriile și în
dormitoarele oamenilor în timp ce se pregătesc să-și înceapă ziua și să discuți
evenimente curente într-un mod mai liber avea un impact unic – poate mult mai
puternic, uneori, decât obișnuita „intonare din vârful muntelui” de la știrile
de seară. M-am simțit enorm de norocos că am primit slujba.
Intimitatea cu publicul era totuși, o sabie cu două
tăișuri. În timp ce mă bucuram de oportunitatea de a discuta cu telespectatorii
pe Facebook și pe Twitter (ca realizator, ești întotdeauna interesat de oamenii
care urmăresc emisiunea), nu puteam să nu observ că oamenii se simțeau liberi
să-și împărtășească părerile despre tine în moduri pe care un prezentator al
știrilor de seară rareori le suportă. Am alcătuit un dosar, în care am salvat
câteva din mesajele mele favorite (în forma lor originală, necorectată):
„vrei t. rog să-ți deschei haina???? Mi se pare că nu te
simți confortabil J”
”Vă rog, vă rog, spuneți-i lui Dan să stea drept la pupitru
și să nu se mai aplece spre dreapta, spectatorii se uită la Bianna. E așa de
distractiv.”
„faceți-l pe dan să plece, vă rog.”
„M-am gândit doar să vă anunț că nu aveți cravata pe
mijloc, pare aproape strâmbă.”
„Don, ai o zonă fără păr care te face să arăți ca LUCERNA!”
„te rog, fă-mi plăcerea, încetinește „negativul” și nu mai
încerca să preiei spectacolul, te face să arăți ca un clown important.”
„ar trebui să te conectezi la arhiva de înregistrări a
site-ului vostru și să te asculți. În timp ce prezinți știrile și povestea este
serioasă, tu n-ar trebui să pari fericit.”
De fapt, urmărindu-mă - și critica mea față de propria
apariție era mult mai aspră decât orice ar putea să ofere telespectatorii, nu
eram un mare fan al omului pe care îl vedeam la televizor entuziasmându-se de
un cangur îmbrăcat în costum.
Aici meditația își arăta cu adevărat roadele. După cele
zece zile petrecute la centrul de meditație, am meditat până la treizeci de
minute zilnic. În fiecare dimineață, mă uitam pe calendar să stabilesc cum
puteam să armonizez munca, meditația, exercițiile fizice și timpul petrecut
alături de Bianca. În unele după-amieze, făceam cele treizeci de minute de
mediație pe canapeaua din biroul meu, în timp ce așteptam aprobarea scenariului
din partea managerilor de la World News
sau de la altă emisiunea pentru care înregistram un reportaj. Nu așteptam în
mod necesar să mă așez în poziția de meditație. De fapt, primul gând care îmi
trecea prin cap, după ce închideam ochii, era de obicei Cum naiba o să fac eu asta timp de o jumătate de oră? Dar apoi
vedeam gândul așa cum era: doar un gând. Rareori pierdeam o zi și atunci când
se întâmpla asta, mă simțeam nu doar vinovat, ci și mai puțin conștient.
Când mă stresam la muncă, urmăream cum se manifestă stresul
în corpul meu – pieptul îmi vibra, lobii urechilor se încălzeau, capul îmi
devenea greu. Investigând și etichetându-mi senzațiile și sentimentele, le
puneam într-adevăr „în perspectivă” și ele păreau mai puțin solide. Rutina
RAIN, plus mantra lui Joseph „este util acest lucru?” mă ajutau întotdeauna să
rezolv situația.
Dar în timp ce meditația mă făcea să fiu mai „rezilient”,
mai flexibil, în mod sigur nu era un panaceu. În primul rând, nu mă făcea să
fiu mai degajat la Bună dimineața,
America, în mod magic. În al doilea rând, deși îmi reveneam mai repede, nu
părea să prevină toate agitațiile. În anumite dimineți de sfârșit de săptămână,
ieșeam din studiourile noastre bântuit de cangurul Irwin.
Într-o astfel de zi, am
plecat de la birou și m-am îndreptat spre centrul orașului să iau masa cu Mark
Epstein. În cei doi ani de când ne cunoscusem, devenisem prieteni adevărați. El
și soția lui Arlene, o artistă talentată și de succes, fuseseră invitați la
cină în apartamentul nostru. Bianca și eu fusesem în mansarda lor drăguță și îi
cunoscusem și pe cei doi copii mari ai lor. Când mă întâlneam cu Mark singur,
Bianca - fiind o admiratoare a lui – era puțin geloasă.
Încercam să aranjez o întâlnire la fiecare două sau trei
luni. De obicei, luam o masă între micul dejun și prânz, după ce ieșeam de la
una din emisiunile de sfârșit de săptămână de la Bună dimineața, America și înainte ca Mark să plece la casa de la
țară, unde Arlene își avea studioul. Aveam să fiu singurul din restaurant care
purta costum.
În acea dimineață, la mult timp după ce ne cunoscusem la
hotelul Tribeca Grand, ne întâlneam într-unul din locurile noastre obișnuite:
la Morandi, un bistro italian din West Village. Am sosit cu o listă de lucruri
din dosarul „Întrebări pentru Mark”, pe care l-am alcătuit pe smart-phone-ul
meu. Prima dintre întrebări: Chiar dacă acum îmi reveneam mai repede,
auto-învinuirile privind aparițiile mele pe ecran erau oare un semn că eram un amator
în domeniul meditației? Ar trebui conștientizarea să fie mai eficientă dacă aș
reduce ședințele de meditație?
„Cum aș putea să descriu mai exact cum mă ajută meditația?
Doar permițându-mi să fac un pas înapoi și să văd ce se întâmplă, în câteva
nanosecunde de fiecare dată, și prin acest proces să trag unele concluzii?
„Da”, a spus el.
„Nu o voi face să treacă.”
„Nu. S-ar putea să te ajute să treacă puțin mai repede.
S-ar putea. S-ar putea”, a spus el, mișcându-și ușor capul, în timp ce își
alegea cuvintele cu grijă. „Pe măsură ce se va elibera calea, îți vei da seama cât
de cumplit este și te vei elibera și de propriul atașament față de orice dramă
are loc.”
„Remediul meu din aceste zile combină unele lucruri care nu
țin de meditație”, am spus eu. „Mă gândesc la mine: «Ș;i dacă toată situația
explodează, care este scenariul pentru cel mai rău caz? Îmi pierd slujba? Dar
mai am o soție care mă iubește - și singura persoană care poate strica totul
sunt eu însumi.» Funcționează, dar nu are nimic de-a face cu meditația.”
„Nu – este înțelegere intuitivă!” În timp ce vorbește,
vocea urcă o octavă cu insistență.
„Înțelegere intuitivă
a naturii realității?”, am întrebat eu sarcastic.
„Da”, a spus el, fără să înghită momeala. „Este înțelegere
intuitivă, deoarece nu ești atât de serios legat de succes.”
„Dar poate sunt legat doar de Bianca.”
„E mai bine. Te legi de ceva care este mult mai
substanțial.”
În timp ce stăteam acolo cugetând la cuvintele lui Mark și
înfulecând oule cam scumpe, noul meu slogan „cu 10% mai fericit” începea să
aibă mai mult sens. Îmi amintea de mesajul pe care David Westin mi-l dăduse cu
un an în urmă, când nu eram sigur dacă o să-mi ofere promovarea la Bună dimineața, America. La întâlnirea
noastră de la hotelul Tribeca Grand, Mark mă ajutase să văd că esența de a
ajunge în spatele cascadei nu era să rezolve în mod magic toate problemele
noastre, ci doar să ne ajute să le mânuim mai bine, creând un spațiu între
stimul și răspuns. Era vorba de o diminuare, nu de o alinare completă. Chiar și
după mai multe decenii de practică, Mark – care, spre deosebire de Joseph, nu
pretinde că a atins vreun nivel de iluminare – mi-a spus: „Încă sufăr ca o
persoană normală.” (Când l-am întrebat ce fel de suferință era cea mai
obișnuită pentru el, mi-a spus ceva legat de autocompătimire, dar nu a
dezvoltat subiectul.).
Ba mai mult, acum puteam să văd că diminuarea despre care
vorbea Mark avea consecințe în lumea reală. De exemplu, ea îmi permitea să-mi
recunosc performanțele profesionale, mai degrabă decât să pretind că ele nu au
existat. Dar poate cel mai important lucru, m-a făcut să trăiesc mai ușor
dificultățile. Bianca mi-a spus că nu-și poate aminti când am intrat ultima
dată în apartament încruntând-mă, chiar dacă avusesem o zi deosebit de grea.
Singura observație era că trebuia să meargă în vârful picioarelor prin
apartament, atunci când eu meditam în dormitor. (Deși credea în potențialul
meditației, ea nu practica prea mult. În acele ocazii în care am văzut-o
stresată în legătură cu serviciul, m-am abținut să-i recomand să înceapă și ea
să practice meditația. Eram destul de sigur, totuși, că prozelitismul ar face-o
să mă sugrume și că cel mai înțelept era să ascult doar simpatizând cu ea.)
Așa cum a fost cu prietenul meu irakian Dan, meditația mă
luminase să-mi văd propriile lupte ca un moderator la știrile de dimineață,
prin lentilele „suferinței”. Într-o lume caracterizată de nestatornicie, unde
toate plăcerile noastre sunt trecătoare, presupusesem în mod subconștient că
doar dacă aș reuși să obțin postul la ediția de sfârșit de săptămână la Bună dimineața, America, aș atinge
satisfacția „antiglonț” - și am fost șocat când lucrurile nu au mers așa. Așa
cum ne arătase Joseph la cursul de meditație, aceasta era minciuna pe care ne-o
spunem toată viața, imediat ce ne căsătorim, obținem o promovare, mergem să ne
îmbarcăm la aeroport, trecem de punctul de control și consumăm o mulțime de
batoane cu zahăr și scorțișoară Auntie Anne, că ne vom simți într-adevăr bine.
Dar imediat ce ne găsim în zona de îmbarcare, pentru că am consumat zahăr și
grăsimi în valoare de 470 de calorii, nu ne mai gândim să examinăm minciuna
care ne alimentează viețile. Ne spunem că vom dormi bine, vom alerga, vom lua
un mic dejun sănătos și apoi, în cele din urmă, totul va fi bine. Ne trăim atât
de mult viețile împinși de aceste gânduri „dacă măcar” și totuși urmele rămân.
Căutarea fericirii devine sursa nefericirii noastre.
Joseph întotdeauna a spus că vederea realității suferinței
„înclină mintea către eliberare”. Poate, dar toată acea discuție despre
iluminare continuă să fie complet teoretică și de neatins – dacă nu chiar
ridicolă. Aici, în lumea reală, oameni ca mine, pe care buddhiști îi numesc „laici
neiluminați”, trebuie să caute fericirea, oricât de trecătoare ar fi ea. În
timp ce îl îmbrățișam pe Mark la despărțire și mă duceam spre metrou, mi-am
spus cu încredere că voi obține tot ceea ce este omenește posibil din
super-puterea meditației.
Totuși, așa cum
aveam să învăț, mai erau și alte aplicații practice, pământești, la care nici
nu mă gândisem încă. Ele aveau să fie puse în practică de oameni care nu ar
purta niciodată șaluri și cercei care balansează și din motive care m-au
impresionat profund și m-au făcut să las deoparte orice jenă rămasă în legătură
cu practica meditației. |