Prolog: Confruntarea cu trauma
Nu trebuie
să fii soldat pe practicantul de luptă sau să vizitezi o tabără de refugiați
din Siria ori din Congo pentru a te confrunta cu trauma. Trauma ni se întâmplă
tuturor, nouă, prietenilor noștri, membrilor de familie și vecinilor. Studiile
făcute de Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din Statele Unite au
arătat că un american din cinci a fost molestat sexual când era copil, unul din
patru a fost bătut de un părinte până când i-au rămas urme permanente pe corp,
iar un cuplu din trei se angrenează în acte de violență fizică. Un sfert dintre
noi am crescut cu rude alcoolice, iar un american din opt a asistat la baterea
sau la lovirea mamei sale.
Oamenii
aparțin unei specii extrem de rezistente. Încă din cele mai vechi timpuri, ei
au fost nevoiți să facă față unor războaie nesfârșite, foarte multor dezastre
(deopotrivă naturale și comise de mâna omului), violenței și trădării în
propria lor viață. Din păcate, experiențele traumatice lasă urme, atât pe scară
largă (la nivelul istoriei și al culturii), cât și la nivel individual, asupra
familiilor, secretele cele mai întunecate fiind transmise imperceptibil de la o
generație la alta. De asemenea, ele lasă urme asupra minții și emoțiilor
noastre, asupra capacității noastre de a ne bucura și de a experimenta
intimitatea, și chiar asupra biologiei și sistemului nostru imunitar.
Traumele
nu îi afectează numai pe cei direct expuși lor, ci și pe cei din jurul
acestora. Soldații care se întorc acasă de pe câmpul de luptă își sperie
adeseori familia prin crizele lor de furie și prin absența lor emoțională.
Soțiile bărbaților care suferă de SSPT tind să devină deprimate, iar copiii
mamelor deprimate riscă să crească anxioși și nesiguri pe ei. Un copil expus
violenței familiale își creează mai greu relații stabile și bazate pe încredere
reciprocă în anii de adult.
Prin
definiție, trauma este insuportabilă și intolerabilă. Marea majoritate a
victimelor violurilor, soldații întorși de pe câmpul de luptă și copiii care au
fost molestați sunt atât de deranjați atunci când se gândesc la ceea ce li s-a
întâmplat încât încearcă să uite cu orice preț de experiența trăită, să se
comporte ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic și să își vadă astfel de viață. Ei
au nevoie însă de o energie colosală pentru a putea funcționa în continuare
ducând cu ei amintirea terorii și rușinea cauzată de slăbiciunea și de
vulnerabilitatea lor.
Oricât de
mult ne-am dori să uităm de trauma suferită cândva, acea parte a creierului
nostru care este dedicată asigurării supraviețuirii noastre (situată mult sub
creierul nostru rațional) nu acceptă cu ușurință negarea. Mult timp după
încheierea experienței traumatice, ea poate fi reactivată cu ușurință la cel
mai mic semn de pericol, mobilizând circuite cerebrale perturbate și secretând
cantități uriașe de hormoni ai stresului. Acest lucru precipită emoții
neplăcute, senzații fizice extrem de intense și acțiuni impulsive și agresive.
Aceste reacții posttraumatice par copleșitoare și greu de înțeles. Simțindu-se
scăpați de sub control, supraviețuitorii traumelor încep adeseori să se teamă
că sunt deteriorați chiar în esența lor, nemaiputând fi vindecați.
Primul
moment în care m-am simțit atras de medicină a fost cel în care am participat
la o tabără de vară, pe când aveam 14 ani. Vărul meu Michael m-a ținut treaz
toată noaptea explicându-mi cum funcționează rinichii, cum secretă ei deșeurile
organismului și cum reabsorb substanțele chimice care mențin sistemul
fiziologic într-o stare de echilibru. M-am simțit fascinat atunci de maniera
miraculoasă în care funcționează organismul nostru. Mai târziu, în perioada
pregătirii mele medicale, mi-a devenit evident – indiferent dacă studiam
chirurgia, cardiologia sau pediatria – cum funcționează organismul uman. Când
am început să studiez însă psihiatria, am rămas uimit de contrastul dintre incredibila
complexitate a minții și de modalitățile prin care suntem conectați și atașați
unii de ceilalți, pe de o parte, și cât de puțin știu psihiatrii despre
originea problemelor pe care le tratează pe de altă parte. Oare va veni
vreodată o zi în care să știm la fel de multe despre creier, minte și iubire
cum știm despre celelalte sisteme fiziologice?
Vor mai
trece cu siguranță mulți ani până când vom ajunge la o astfel de înțelegere
detaliată, dar nașterea a trei noi ramuri ale științei a condus la o veritabilă
explozie a cunoașterii referitoare la efectele traumelor psihologice,
abuzurilor și neglijării. Aceste discipline noi sunt: neuroștiința, studiul
modalității prin care creierul susține procesele mentale; psihopatologia
dezvoltării, studiul impactului pe care îl au experiențele adverse asupra
dezvoltării minți și creierului; și neurobiologia interpersonală, studiul
modalităților prin care comportamentul nostru influențează emoțiile, biologia
și tiparele mentale ale celor din jur.
Cercetările
făcute în domeniul noilor discipline au arătat că trauma produce schimbări
fiziologice concrete, inclusiv recalibrarea sistemului de alarmă al creierului,
creșterea activității hormonilor stresului și modificări la nivelul sistemului
care filtrează informațiile relevante de cele irelevante. Se știe astăzi că
trauma compromite acea zonă a creierului care comunică senzația fizică de a fi
în viață. Aceste schimbări explică de ce devin hipervigilenți indivizii
traumatizați în fața amenințărilor, în detrimentul angrenării spontane în viața
lor de zi cu zi. De asemenea, ele ne ajută să înțelegem de ce repetă atât de
des oamenii traumatizați aceleași probleme și de ce au ei dificultăți în a-și
învăța lecțiile în urma experiențelor. De pildă, știm astăzi că acest comportament
nu este rezultatul eșecului moral, al lipsei de voință sau al unui caracter
inadecvat, ci pur și simplu al unor schimbări efective produse în interiorul
creierului lor.
Această
amplificare vastă a cunoașterii noastre referitoare la procesele esențiale care
stau la baza traumelor a deschis noi posibilități pentru atenuarea sau chiar
inversarea răului produs. Am învățat astfel să dezvoltăm metode și experiențe
care se folosesc de neuroplasticitatea naturală a creierului pentru a-i ajuta
pe supraviețuitori să se simtă plenar integrați în momentul prezent și să își
continue viața. În esență, există trei astfel de metode principale: 1) de sus
în jos, prin vorbire, reconectarea cu ceilalți oameni și permisiunea acordată
nouă înșine de a înțelege ce se întâmplă cu noi, prin procesarea amintirilor
traumei; 2) prin consumul de medicamente care blochează reacțiile inadecvate de
alarmă, sau prin utilizarea altor tehnologii care modifică modul în care își
organizează creierul informațiile; și 3) de jos în sus, prin acordarea
permisiunii ca organismul să trăiască experiențe care contrazic la modul
profund și visceral senzațiile de neajutorare, furie sau colaps rezultate în
urma traumei. Care dintre acestea este cea mai bună metodă pentru un
supraviețuitor este o întrebare empirică. Cei mai mulți dintre pacienții cu
care am lucrat personal au avut nevoie de o combinație între aceste metode.
Aceasta a
fost munca mea de o viață. Am fost susținut în acest scop de colegii și de
studenții mei de la Centrul pentru Traume, pe care l-am fondat în urmă cu 30 de
ani. Împreună, am tratat mii de copii și adulți traumatizați, oameni care au
suferit abuzuri din partea celor apropiați sau a străinilor. Potrivit unei
tradiții de lungă durată, obișnuim să discutăm pe larg despre pacienții noștri
în cadrul unor întruniri săptămânale, stabilind astfel cât de bine funcționează
diferite forme de tratament pentru diferiți indivizi.
Principala
noastră misiune a fost dintotdeauna să îi îngrijim pe copiii și pe adulții care
vin la tratament, dar ne-am dedicat încă de la început inclusiv realizării unor
studii pentru a explora efectele stresului posttraumatic asupra diferitor
populații și pentru a determina ce tratamente funcționează cel mai bine în
astfel de cazuri. Am fost susținuți în această direcție de bursele de cercetare
care ne-au fost acordate de Institutul Național pentru Sănătate Mentală, de
Centrele pentru Controlul Bolilor și de diferite fundații particulare, care
ne-au permis să studiem eficacitatea multor forme diferite de tratament, de la
medicamente la plimbări, yoga, EMDR, teatru și neurofeedback.
Provocarea
este următoarea: cum își pot redobândi oamenii controlul asupra reziduurilor
traumei din trecut, astfel încât să își poată gestiona din nou viața din
momentul prezent? Vorbitul, înțelegerea și conexiunile interumane ajută, iar
medicamentele pot inhiba sistemele de alarmă hiperactive. Așa cum vom vedea
însă, amprentele rămase din trecut pot fi transformate prin trăirea unor
experiențe fizice care contrazic direct senzația de neajutorare, de furie și de
colaps care face parte integrantă din traumă, redobândindu-și astfel
autocontrolul. Personal, nu am o modalitate de tratament preferată, căci nu
există nici o abordare care să li se potrivească tuturor, ci aplic toate
tipurile de tratament pe care le comentez în această carte. Toate aceste metode
pot produce schimbări profunde, în funcție de natura problemei tratate și de
personalitatea pacientului.
Am scris
această carte ca pe un ghid și o invitație. Speranța mea este că oamenii vor
învăța să își confrunte traumele, explorând cele mai bune modalități de a le
trata și folosind toate mijloacele de care dispunem – ca societate – pentru
prevenirea lor.
Partea întâi:
Redescoperirea traumei
Capitolul 1
Lecții primite de la veteranii Războiului din Vietnam
Am devenit
ceea ce sunt astăzi la vârsta de 12 ani, într-o zi sumbră din iarna anului
1975. S-a petrecut cu mult timp în urmă, dar este greșit ce se spune, că totul
există doar în trecut… Privind retroactiv, îmi dau seama că în ultimii 26 de
ani m-am cramponat de acel eveniment trist din viața mea.
- Khaled
Hosseini, Vânătorii de zmeie
Viața
altor oameni pare o poveste; a mea a avut foarte multe opriri și reporniri la
drum. Acesta este efectul traumei: ea îți întrerupe scenariul, după care viața
merge mai departe. Nimeni nu te pregătește pentru așa ceva.
- Jessica
Stern, Negarea: O amintire a terorii
Într-o zi
de marți de după week-end-ul în care am sărbătorit Ziua Națională a Statelor
Unite (4 iulie) din anul 1978, mi-am început activitatea de psihiatru în cadrul
Clinicii pentru Veterani din Boston. În timp ce îmi agățam pe peretele noului
meu birou un tablou cu pictura mea favorită de Breughel, „Orbul care îl conduce
pe orb”, am auzit zgomote în zona recepției. Câteva clipe mai târziu, un bărbat
masiv într-un costum murdar a intrat trântind ușa în biroul meu, cu un exemplar
din revista Soldier of Fortune în
mână. Era atât de agitat și de mahmur că m-am întrebat imediat cum l-aș putea
ajuta pe acest individ uriaș. I-am cerut să ia loc și să îmi spună ce puteam
face pentru el.
Numele lui
era Tom. Cu zece ani în urmă făcuse parte din Corpul Pușcașilor Marini, fiind
trimis în Vietnam. În loc să își petreacă week-end-ul și sărbătorile cu familia
sa, a stat închis în biroul său din centrul Boston-ului, bând și uitându-se la
fotografii din trecut. Știa din experiența anilor anteriori că zgomotele,
artificiile, căldura și picnicul din curtea casei surorii sale, la care se
adăuga frunzișul verde al începutului de vară, i-ar fi reamintit de Vietnam,
înnebunindu-l. Atunci când devenea foarte agitat, se temea să stea în preajma
familiei sale, întrucât se purta ca un monstru cu soția și cu cei doi băieți ai
săi. Zgomotul făcut de aceștia din urmă îl făcea să devină atât de agitat încât
prefera să plece de acasă, pentru a nu-i răni în vreun fel. Singurele lucruri
care îl ajutau cât de cât să se calmeze erau băutul până când uita de el și
mersul cu motocicleta sa Harley-Davidson cu o viteză periculos de mare.
Noaptea nu
îi oferea nici o alinare. Somnul îi era în permanență întrerupt de coșmaruri
referitoare la o ambuscadă într-un câmp de orez din Vietnam, în care toți
membrii plutonului său fuseseră uciși sau răniți. În plus, avea flash-uri
retroactive în care vedea copii vietnamezi morți. Aceste coșmaruri erau atât de
oribile încât ajunsese să se teamă să mai adoarmă, preferând să stea treaz
toată noaptea și să bea. Dimineața, soția sa îl găsea leșinat pe canapeaua din
sufragerie și trebuia să meargă pe vârfuri în jurul lui pentru a le pregăti
copiilor micul dejun și a-i trimite la școală.
După ce
mi-a spus toate acestea, Tom a adăugat că a absolvit liceul în anul 1965, fiind
al doilea din clasă. Dată fiind tradiția familiei sale de a se înrola în
serviciul militar, s-a înrolat în Corpul Pușcașilor Marini imediat după
absolvire. Tatăl său participase la cel de-al Doilea Război Mondial, în armata
Generalului Patton, iar Tom nu a pus niciodată la îndoială așteptările acestuia
în ceea ce îl privea. Având un corp atletic, o inteligență vie și fiind un
lider înnăscut, Tom se simțea puternic și eficient, iar după ce și-a terminat
antrenamentul de bază, s-a considerat membrul unei echipamente pregătite
practic pentru orice. În Vietnam, a devenit rapid șef de pluton, conducând alți
opt pușcași marini. Supraviețuirea în urma traversării unei mlaștini în timp ce
inamicul trage în tine cu mitraliera te poate face să te simți foarte bine în
pielea ta și să îți respecți cu atât mai mult camarazii de arme.
La
sfârșitul stagiului militar, Tom a fost lăsat la vatră și nu și-a mai dorit
decât să uite pentru totdeauna de Vietnam. La prima vedere, exact asta a făcut.
S-a înscris la colegiul GI Bill, a absolvit dreptul, s-a căsătorit cu iubita
lui din liceu și a făcut doi copii. Tom nu mai simțea însă o afecțiune reală
față de soția sa, deși scrisorile acesteia fuseseră singurele care îl ajutaseră
să nu își piardă mințile în nebunia din junglă. El a mimat ducerea unei vieți
normale, sperând că își va regăsi astfel, încetul cu încetul, identitatea de
sine de altădată. La ora actuală avea un cabinet de avocatură înfloritor și o
familie aparent perfectă, dar nu se simțea deloc normal. Lăuntric, se simțea
complet mort.
Deși Tom
era primul veteran pe care l-am cunoscut într-un cadru profesionist, povestea
vieții sale mi se părea extrem de familiară. Am crescut eu însumi în Olanda de
după război, jucându-mă pe maidanele dintre clădirile bombardate. Am fost fiul
unui bărbat care s-a opus atât de deschis naziștilor încât a fost trimis
într-un lagăr de concentrare. Tata nu a vorbit niciodată despre experiențele
sale din timpul războiului, dar avea izbucniri de furie atât de violente încât
mă șocau de fiecare dată când eram copil. Cum putea izbucni cu atâta violență
bărbatul pe care îl auzeam coborând în liniște scările în fiecare dimineață
pentru a se ruga și pentru a citi din Biblie, având grijă să nu își trezească
familia? Am văzut același tip de comportament și la unchiul meu, care fusese
capturat de japonezi în Indiile Olandeze de Est (la ora actuală Indonezia) și a
fost trimis ca sclav în Birmania, unde a lucrat la construcția faimosului pod
peste râul Kwai. Nici el nu vorbea decât foarte rar despre război, dar avea
când și când crize necontrolate de furie.
Ascultându-l
pe Tom, m-am întrebat în ce măsură au avut coșmaruri și amintiri recurente
inclusiv tatăl și unchiul meu, și în ce măsură s-au simțit aceștia deconectați
de cei dragi și incapabili să își mai găsească plăcerea în viață. Undeva, în
subconștientul meu, trebuie să fi existat amintiri legate de mama mea speriată,
și care mă speria la rândul ei, întrucât experimentase propria sa traumă în
copilărie, pe care – înclin să cred astăzi – o retrăia adeseori. Mama avea
obiceiul neplăcut de a leșina ori de câte ori o întrebam cum a fost viața ei
când era fetiță, după care dădea vina pe mine pentru că am necăjit-o.
Văzând
interesul meu evident, Tom s-a liniștit și mi-a spus cât de speriat și de
confuz se simțea. Se temea că devenea exact ca tatăl său, care era întotdeauna
furios și nu vorbea decât rareori cu copiii săi, și atunci doar pentru a-i
compara într-o manieră nefavorabilă cu colegii săi care și-au pierdut viața în
jurul Crăciunului din anul 1944, în timpul Bătăliei de la Bulge.
Pe când ne
apropiam de sfârșitul ședinței, am făcut ceea ce fac toți doctorii: m-am
focalizat asupra acelei părți din povestea lui Tom pe care credeam că o
înțeleg: coșmarurile sale. În timpul facultății de medicină, am lucrat într-un
laborator al somnului, observând ciclurile somn/vise ale oamenilor, și chiar am
colaborat la scrierea unor articole despre coșmaruri. De asemenea, am
participat la primele cercetări referitoare la efectele benefice ale drogurilor
psihoactive, care abia începeau să fie folosite prin anii 70. Prin urmare, deși
nu realizam în profunzime anvergura problemelor cu care se confrunta Tom, îi
puteam înțelege coșmarurile, și fiind un adept plin de entuziasm al
medicamentelor alopate pentru o viață mai bună, i-am prescris un medicament
care s-a dovedit a fi eficient, reducând incidența și severitatea coșmarurilor.
L-am programat pe Tom pentru o nouă consultație, două săptămâni mai târziu.
Când s-a
întors, l-am întrebat nerăbdător pe Tom cum au funcționat medicamentele. Mi-a
răspuns că nu a luat nici unul. Încercând să-mi ascund iritarea, l-am întrebat
de ce.
- Mi-am
dat seama că dacă voi lua pastile și coșmarurile îmi vor dispărea, mi-a răspuns
el, îmi voi abandona efectiv prietenii, iar moartea lor ar fi zadarnică. Simt
nevoia să fiu o amintire vie a prietenilor mei care au murit în Vietnam.
Am rămas
șocat: loialitatea lui Tom față de prietenii săi morți îl împiedica să își
trăiască propria viață, la fel cum devoțiunea tatălui său față de prietenii lui
l-au împiedicat pe acesta să își trăiască viața. Experiențele tatălui și fiului
pe câmpul de luptă au făcut ca restul vieții lor să li se pară irelevante
acestora. Cum a fost posibil, și ce puteam face eu în această direcție? În acea
dimineață mi-am dat seama că aveam să îmi petrec tot restul vieții profesionale
încercând să dezleg misterele
traumei. De ce devin oamenii care trăiesc experiențe oribile atât de ancorați
în trecutul lor, dincolo de orice speranță? Ce se întâmplă în mintea și în
creierul lor? De ce încremenesc ei în timp, captivi într-un loc din care și-ar
dori cu disperare să scape? De ce nu s-a terminat războiul pentru acest bărbat
în februarie 1969, când părinții săi l-au îmbrățișat pe Aeroportul
Internațional Logan din Boston, după lungul zbor din Da Nang până acasă?
Nevoia lui
Tom de a-și trăi viața ca un memorial pentru colegii săi m-a învățat că el
suferea de o condiție mult mai complexă decât o simplă sumă de amintiri
neplăcute sau un simplu dezechilibru la nivelul chimiei cerebrale, care i-a
modificat circuitele fricii din creier. Înaintea ambuscadei din câmpul de orez,
Tom a fost un prieten devotat și loial, un om care iubea viața, cu numeroase
interese și plăceri. Într-un singur moment terifiant, trauma l-a transformat
însă în profunzime.
În timpul
perioadei petrecute la Administrația Veteranilor, am cunoscut foarte mulți
bărbați cu reacții similare. În fața celor mai mici frustrări, veteranii au
tendința de a face instantaneu o criză extremă de furie. Zonele publice ale
clinicii noastre au fost distruse nu o dată de pumnii unora sau altora dintre
pacienți, iar agenții de pază trebuiau să fie tot timpul în gardă pentru a-i
proteja pe recepționeri și pe agenții de asigurări de veteranii furibunzi. De
bună seamă, acest comportament ne speria pe toți, dar pe mine unul mă intriga
în același timp.
Acasă, eu
și soția mea aveam probleme similare cu copiii noștri (de un an-doi), care
făceau crize de furie atunci când le spuneam să își mănânce spanacul sau să își
pună șosete călduroase. Nu puteam înțelege de ce nu eram deloc preocupat de
comportamentul imatur al copiilor mei, dar mă simțeam profund îngrijorat de
ceea ce se întâmpla cu veteranii de război (dincolo de mărimea celor din urmă,
desigur, care le dădea acestora potențialul de a face mult mai mult rău decât
copiii mei de acasă). Mi-a dat rapid seama care era explicația: în cazul
copiilor mei eram conștient că printr-o îngrijire adecvată, aceștia aveau să
învețe treptat să își gestioneze mai bine frustrările și dezamăgirile, în timp
ce în privința veteranilor pe care îi tratam, eram mult mai sceptic că aveam să
îi pot ajuta să reînvețe virtutea autocontrolului și capacitatea de autoreglare
pe care le pierduseră în timpul războiului.
Din
păcate, nimic din educația mea psihiatrică nu m-a pregătit pentru dificultățile
cu care se confruntau Tom și tovarășii săi veterani. Am studiat întreaga
literatură medicală pentru a găsi cărți despre nevroza cauzată de război, de
șocul bombelor, de oboseala cauzată de luptă, sau orice alt termen ori
diagnostic la care m-aș fi putut gândi, care să li se potrivească pacienților
mei. Spre surpriza mea, în biblioteca de la Administrația Veteranilor nu exista
nici măcar o singură carte despre aceste condiții. La cinci ani după ce ultimul
soldat american a părăsit Vietnamul, problema traumelor generate de război nu
se afla încă pe agenda nimănui. În sfârșit, la Biblioteca Countway de la Școala
Medicală Harvard am găsit cartea Nevrozele
traumatice cauzate de război, publicată în anul 1941 de un psihiatru pe
nume Abram Kardiner, care descria observațiile acestuia referitoare la soldații
traumatizați în luptă și considerați victime colaterale ale celui de-al Doilea
Război Mondial.
Kardiner
descria în cartea sa același fenomen cu care m-am confruntat eu: după război,
foștii soldați rămâneau cu o senzație de inutilitate. Deveneau interiorizați și
retrași, chiar dacă anterior războiului fuseseră oameni normali. Ceea ce
Kardiner a numit la vremea lui „nevroze traumatice” este numit astăzi sindromul
stresului post-traumatic – SSPT. Kardiner a remarcat faptul că suferinzii de
nevroze traumatice își dezvoltă o vigilență cronică și o mare sensibilitate la
amenințări. O frază care mi-a atras atenția în mod deosebit a fost următoarea:
„Nucleul oricărei nevroze este o nevroză fiziologică”. Cu alte cuvinte, stresul
posttraumatic nu „există doar în mintea pacientului”, așa cum se credea până
atunci, ci are o bază fiziologică. Kardiner a înțeles la vremea sa că
simptomele stresului posttraumatic își au originea în reacția corpului la
trauma suferită.
Descrierea
lui Kardiner mi-a confirmat propriile observații, lucru care m-a reconfortat,
dar nu m-a învățat prea mult ce pot face pentru a-i ajuta pe veterani. Lipsa
literaturii specialitate pe acest subiect s-a dovedit a fi un handicap serios,
dar pe de altă parte profesorul și mentorul meu, Elvin Semrad, ne-a învățat
(când eram studenți) să fim sceptici în privința manualelor. Singurul nostru
manual autentic, ne-a spus el, sunt pacienții noștri. Prin urmare, nu trebuie
să avem încredere decât în ceea ce aflăm de la ei și din experiența noastră
directă. Pare ușor la prima vedere, dar deși ne-a recomandat să nu ne bazăm
decât pe propria noastră cunoaștere directă, Semrad ne-a avertizat că procesul
va fi extrem de dificil, întrucât oamenii sunt niște veritabili experți în
autoamăgire și în ascunderea adevărului. Odată, ne-a spus: „Cele mai mari surse
de suferință sunt minciunile pe care ni le spunem singuri”. Lucrând la Administrația
Veteranilor, am descoperit în scurt timp cât de tulburătoare poate fi
confruntarea cu realitatea, nu doar în cazul pacienților mei, ci și al meu.
Noi nu ne
dorim cu adevărat să știm prin ce trec soldații pe câmpul de luptă, câți copii
sunt molestați și abuzați în societatea noastră sau câte cupluri (aproape o
treime, din câte se pare) sunt angrenate în acte de violență de-a lungul
relației lor. Noi ne dorim să rămânem cu iluzia noastră că familia reprezintă
un rai al siguranței într-o lume nemiloasă și că țara noastră este populată de
oameni civilizați și inteligenți. Preferăm să credem că actele de cruzime nu se
petrec decât în locuri foarte îndepărtate precum Darfur sau Congo. Este
suficient de greu să fii un observator al durerii. În aceste condiții, nu este
de mirare că indivizii traumatizați nu pot tolera nici măcar să își aducă
aminte prin ce au trecut, preferând să recurgă la droguri, alcool sau
automutilare pentru a-și bloca amintirile insuportabile.
Tom și
tovarășii săi veterani au devenit astfel primii mei profesori, ajutându-mă să
înțeleg cât de ușor poate fi zdruncinată o viață de o experiență copleșitoare
și să mă gândesc în ce fel îi pot ajuta să se simtă din nou vii.
Trauma și pierderea identității de sine
Primul
studiu pe care l-am realizat la Administrația Veteranilor a început prin a-mi
întreba sistematic pacienții ce li s-a întâmplat în Vietnam. Îmi doream să aflu
ce anume i-a împins la limită și de ce unii dintre ei s-au prăbușit psihic ca
urmare a experienței lor, în timp ce alții și-au putut continua liniștiți
viața. Cei mai mulți dintre bărbații pe care i-am intervievat au plecat la
război simțindu-se bine pregătiți și uniți între ei, datorită rigorilor
antrenamentului de bază și pericolului comun. Ei au făcut schimb de poze cu
membrii familiilor și cu iubitele lor, și-au suportat reciproc defectele și
s-au simțit pregătiți să își riște viața de dragul prietenilor lor. Cei mai
mulți dintre ei au avut suficientă încredere în camarazii lor pentru a le
împărtăși cele mai întunecate secrete ale lor, iar unii au mers atât de departe
încât să facă schimb de cămăși și șosete între ei.
Foarte
mulți soldați au avut prietenii similare celei dintre Tom și Alex. Tom l-a
cunoscut pe Alex, un italian din Malden, Massachusetts, în prima zi în care a
ajuns în Vietnam, și s-a împrietenit instantaneu cu acesta. Cei doi își
conduceau împreună jeep-ul, ascultau aceeași muzică și își citeau reciproc
scrisorile primite de acasă. Se îmbătau împreună și se dădeau la aceleași fete
vietnameze.
După circa
trei luni de când a ajuns în Vietnam, Tom și-a condus plutonul într-un marș
printr-un câmp de orez, înainte de apusul soarelui. Subit, soldații vietnamezi
au deschis focul asupra lor din jungla înconjurătoare, lovindu-i pe rând pe cei
din jurul lui Tom. Acesta mi-a povestit că a privit terorizat cum toți membrii
plutonului său au fost uciși sau răniți în doar câteva secunde. De atunci, el
nu și-a mai putut scoate niciodată o imagine din minte: ceafa lui Alex care
căzuse cu capul în jos în câmpul de orez, cu picioarele încă în aer. Tom a
izbucnit în plâns când și-a adus aminte: „A fost singurul prieten adevărat pe
care l-am avut vreodată”. Mai târziu în acea noapte, Tom a continuat să audă
țipetele oamenilor săi și să vadă trupurile lor căzând în apă. Toate zgomotele,
mirosurile sau imaginile care îi reaminteau de acel moment al ambuscadei (cum
ar fi artificiile de Ziua Națională a Statelor Unite) îl făceau să se simtă
instantaneu la fel de paralizat, de terorizat și de furios ca și în acea zi în
care elicopterul american l-a evacuat din câmpul de orez.
Încă și
mai rea decât amintirile recurente ale ambuscadei era pentru Tom amintirea a
ceea ce s-a întâmplat după aceasta. Îmi puteam imagina cu ușurință furia lui
Tom legată de moartea prietenului său, care l-a condus la calamitatea care a
urmat. El a avut nevoie de luni întregi, în care s-a confruntat cu o rușine
paralizantă, pentru a-mi povesti ce s-a întâmplat atunci. Încă din cele mai
vechi timpuri, veteranii au reacționat la moartea camarazilor lor prin acte
oribile de răzbunare. Așa s-a întâmplat de pildă cu Ahile din Iliada lui Homer. A doua zi după
ambuscadă, Tom a intrat într-un sat din vecini, într-o stare de furie
incontrolabilă, și a ucis copii și un țăran inocent, violând o femeie
vietnameză. După acest episod, lui i-a fost imposibil să se mai întoarcă normal
acasă. Cum să dai ochii cu iubita ta din liceu și să îi spui că ai violat cu
brutalitate o femeie exact ca ea, sau să îți vezi fiul făcând primii pași,
reamintindu-ți astfel de copiii pe care i-ai ucis? Tom a experimentat moartea
lui Alex ca pe distrugerea pentru totdeauna a unei părți din el însuși – partea
cea mai bună, mai onorabilă și mai demnă de încredere a ființei sale. Aproape
întotdeauna, indiferent dacă este rezultatul unei acțiuni comise asupra ta sau
al uneia pe care ai comis-o tu însuți, trauma face aproape imposibilă
angrenarea în alte relații intime. Cum să înveți din nou să ai încredere în
tine însuți sau în altcineva după ce ai experimentat o tragedie atât de
indescriptibilă? Alternativ, cum să te mai abandonezi unei relații intime după
ce ai fost violată cu brutalitate?
Tom a
continuat să vină cu regularitate la ședințele noastre, căci am devenit pentru
el un personaj emblematic, tatăl pe care nu l-a avut niciodată sau un fel de
Alex care a supraviețuit atacului. Este nevoie de o încredere și de un curaj
nemărginite pentru a-ți permite să îți aduci aminte. Unul din cele mai grele
lucruri pentru oamenii traumatizați este confruntarea cu rușinea generată de
comportamentul pe care l-au avut în timpul unui episod traumatic, indiferent
dacă aceasta este obiectivă (cum ar fi cazul comiterii unei atrocități) sau nu
(cum ar fi cazul unui copil care încearcă să se opună abuzatorului său). Unul din
primii oameni care au descris acest fenomen a fost Sarah Haley, care avea un
birou chiar lângă al meu la Clinica Administrației Veteranilor. Într-un articol
intitulat „Când pacientul raportează o atrocitate”, care a devenit un criteriu
major de referință pentru diagnosticul de SSPT, ea a comentat dificultatea
intolerabilă a discutării despre actele oribile comise adeseori de soldați în
decursul experiențelor lor de pe câmpul de luptă (sau a ascultării relatării
acestora de către altcineva). Este suficient de greu să te confrunți efectiv cu
suferința pe care le-ai cauzat-o altora, dar foarte mulți dintre oamenii
traumatizați sunt încă și mai copleșiți de rușinea pe care o simt din cauza
propriilor lor acțiuni (sau inacțiuni) în circumstanțele date. Ei se disprețuiesc
pentru că s-au simțit atât de speriați, de dependenți, de plini de entuziasm
sau de furie.
Peste ani,
am întâlnit un fenomen similar în lumea victimelor abuzurilor comise asupra
copiilor. Mulți din acești supraviețuitori continuă să sufere de o rușine
agonizantă din cauza acțiunilor pe care au fost nevoiți să le comită pentru a
supraviețui și pentru a menține o conexiune cu persoana care i-a abuzat, mai
ales dacă aceasta era apropiată de copil sau dacă acesta din urmă depindea de
ea, așa cum se întâmplă adeseori. Ei simt o stare de confuzie, neștiind dacă au
fost o victimă sau un participant voluntar, motiv pentru care nu mai reușesc să
facă diferența între iubire și teroare, sau între plăcere și durere. Vom reveni
mai târziu la această dilemă.
Amorțeala emoțională
Poate cel
mai nociv dintre simptomele manifestate de Tom era amorțeala sa emoțională. El
își dorea cu disperare să își iubească familia, dar pur și simplu nu mai găsea
resurse interioare în această direcție. Se simțea distant emoțional față de
toți oamenii, ca și cum inima sa ar fi înghețat, iar el ar fi trăit dincolo de
un zid de sticlă. De altfel, această amorțeală îl includea și pe el. Singurele
lucruri pe care mai reușea să le simtă erau furia și rușinea sa. Tom mi-a spus
că de-abia mai reușește să se recunoască atunci când se uită dimineața în
oglindă pentru a se bărbieri. Atunci când se asculta ținând pledoarii la
tribunal, se observa de la mare distanță și se întreba cum de găsea acest
individ care arăta și mergea la fel ca el argumente atât de coerente. Atunci
când câștiga un caz, se prefăcea că este mulțumit, iar atunci când pierdea se
simțea resemnat, ca și cum ar fi anticipat că acest lucru se va întâmpla. Deși
era un avocat foarte bun, se simțea întotdeauna ca și cum ar fi plutit prin
spațiu, lipsit de orice scop sau direcție.
Singurul
lucru care reușea uneori să îl elibereze de această senzație de derivă erau
momentele ocazionale în care se implica foarte mult într-un caz particular. În
perioada ședințelor noastre terapeutice, Tom a trebuit să apere un mafiot
acuzat de crimă. Pe durata procesului, el a fost complet absorbit de acesta,
imaginându-și o strategie care să îl ajute să câștige cazul, scop în care rămânea
adeseori treaz noaptea, dar de data aceasta nu din cauza coșmarurilor, ci
pentru că făcea ceva care îl umplea de entuziasm. Mi-a relatat că se simțea la
fel ca atunci când lupta pe front: plenar viu, ca și cum nimic altceva nu ar
mai fi contat. După ce a câștigat procesul, Tom și-a pierdut însă energia și
senzația că are un scop în viață. Coșmarurile i-au revenit, la fel ca și
crizele de furie, care au devenit atât de intense încât s-a văzut nevoit să se
mute la un motel pentru a se asigura că nu le va face rău soției și copiilor
săi. Din păcate, singurătatea s-a dovedit la fel de terifiantă, căci demonii
războiului s-au întors și l-au atacat în forță. Tom a încercat să rămână
ocupat, să lucreze, să bea și să se drogheze, făcând astfel tot ce îi stătea în
puteri pentru a evita confruntarea cu demonii săi.
El a
continuat să citească revista militară Soldier
of Fortune, visând să se înroleze ca mercenar într-unul din multele
războaie care făceau ravagii în Africa. În primăvara anului respectiv și-a luat
motocicleta Harley și a gonit cu ea pe Autostrada Kancamagus din New Hampshire.
Vibrațiile motocicletei, viteza și pericolul călătoriei l-au ajutat să se
readune, astfel încât la sfârșitul excursiei s-a putut întoarce la familia sa.
Reorganizarea percepției
Un alt
studiu pe care l-am realizat la Administrația Veteranilor a început ca o
cercetare a coșmarurilor, dar s-a transformat într-o explorare a manierei în
care modifică traumele percepțiile și imaginația oamenilor. Primul subiect pe
care l-am înrolat în studiul meu a fost Bill, un fost medic care a participat
cu un deceniu în urmă la Războiul din Vietnam. După ce a fost lăsat la vatră,
el s-a înscris la un seminar teologic, iar după ce l-a absolvit a primit prima
sa parohie la o biserică congregațională dintr-o suburbie a Boston-ului. O
vreme s-a descurcat foarte bine, până când soția i-a născut primul copil. La
scurt timp după nașterea acestuia, soția sa, care era infirmieră, s-a întors la
slujbă, în timp ce el a rămas acasă, lucrând la predica sa săptămânală și la
alte îndatoriri parohiale, și având grijă de copilul său. În prima zi în care a
rămas singur cu copilul, acesta a început să plângă, iar Bill și-a reamintit
subit de toți copiii pe care i-a văzut murind în Vietnam.
Bill s-a
văzut nevoit să își sune soția, pe care a rugat-o să vină și să aibă grijă de
copil, iar el a venit la Administrația Veteranilor într-o stare de panică. Aici,
le-a declarat medicilor că auzea încontinuu plânsete de copii și vedea imagini
ale fețelor arse și însângerate ale acestora. Colegii mei medici erau convinși
că era un episod psihotic, întrucât manualele de medicină ale vremii susțineau
că halucinațiile auditive și vizuale sunt simptome ale schizofreniei paranoice.
Explicația pe care o dădeau ele era că psihoza lui Bill a fost declanșată cel
mai probabil de reorientarea afecțiunii soției sale de la el către copilul lor.
Când am
ajuns la birou în acea zi, l-am văzut pe Bill înconjurat de mai mulți doctori
îngrijorați, care se pregăteau să îl injecteze cu un medicament antipsihotic
puternic, iar apoi să îl izoleze într-un salon încuiat. Ei mi-au descris
simptomele sale și mi-au cerut opinia. Dat fiind că am lucrat anterior într-o
clinică specializată în tratamentul schizofrenicilor, m-am simțit curios.
Cumva, diagnosticul nu mi se părea corect. L-am întrebat pe Bill dacă puteam
vorbi cu el, iar după ce i-am ascultat povestea, l-am parafrazat imediat pe
Freud, care a spus în anul 1985, vorbind despre traume, ceva de gen: „Eu cred
că acest bărbat suferă din cauza amintirilor”. I-am spus lui Bill că voi
încerca să îl ajut, și după ce i-am dat câteva medicamente pentru controlul
atacurilor de panică, l-am întrebat dacă era dispus să se întoarcă peste câteva
zile pentru a participa la studiul meu referitor la coșmaruri. A fost de acord.
Tot în
cadrul studiului nostru, le-am dat participanților un test Rorschach. Spre
deosebire de testele care solicită răspunsuri la întrebări directe,
răspunsurile la testul Rorschach sunt aproape imposibil de falsificat. Acest
test reprezintă o modalitate unică de a observa cum își construiesc oamenii o
imagine mentală pornind de la un stimul lipsit de semnificație: o pată de
cerneală. Dat fiind că oamenii sunt creaturi care își construiesc sensuri, noi
avem tendința de a crea un fel de imagine sau o poveste în jurul acestor pete
de cerneală, la fel cum procedăm atunci când stăm pe o pajiște într-o zi
frumoasă de vară și privim norii de pe cer. Ceea ce fac oamenii cu aceste pete
de cerneală ne spune foarte multe despre maniera în care funcționează mintea
lor.
Văzând al
doilea cartonaș al testului Rorschach, Bill a exclamat cuprins de oroare:
„Acesta este copilul pe care l-am văzut aruncat în aer în Vietnam. În mijloc se
poate vedea carnea carbonizată, rănile și sângele care țâșnește pretutindeni”.
Respirând agitat și transpirând abundent, el a fost cuprins de un atac de
panică similar celui pe care l-a avut când a venit pentru prima dată la clinica
Administrației Veteranilor. Deși i-am auzit pe alți veterani povestindu-și
amintirile recurente, aceasta a fost prima dată când am asistat direct la o
astfel de amintire. În acel moment, aflat în biroul meu, Bill a văzut cu
siguranță aceleași imagini, a mirosit aceleași mirosuri și a perceput aceleași
senzații fizice ca și în momentul în care s-a petrecut evenimentul propriu-zis.
La zece ani după ce a ținut neajutorat un copil care a murit în brațele sale,
Bill a retrăit aceeași traumă doar privind o pată de cerneală.
Experimentarea
directă a amintirii recurente a lui Bill în biroul meu m-a ajutat să înțeleg
agonia pe care o simt regulat veteranii de război și pe care eu încercam să o
tratez. Cu această ocazie, am înțeles o dată în plus cât de vital era să găsesc
o soluție pentru această problemă. Indiferent cât de traumatic este un
eveniment, el are un început, o parte de mijloc și un final. Nu la fel stau
însă lucrurile cu amintirile recurente referitoare la acesta. Nu poți ști
niciodată când vei fi lovit din nou de o astfel de amintire sau când se va opri
aceasta. Mi-a luat ani de zile ca să învăț să tratez eficient amintirile
recurente, iar unul din cei mai importanți mentori ai mei în această privință
s-a dovedit a fi Bill.
Atunci
când le-am dat testul Rorschach altor 21 de veterani, reacția lor a fost
consistentă: văzând al doilea cartonaș, 16 dintre ei au reacționat ca și cum ar
fi retrăit din nou trauma suferită în timpul războiului. Al doilea cartonaș al
testului Rorschach este primul care conține culori și dă adeseori naștere
așa-numitului șoc al culorilor. Veteranii au interpretat acest cartonaș prin
descrieri de gen: „Acestea sunt intestinele care i-au ieșit în afară
prietenului meu Jim după ce abdomenul i-a fost despicat de o bombă de teren”
sau „Acesta este gâtul prietenului meu Danny după ce capul i-a fost spulberat
de o bombă pe când ne consumam prânzul”. Nici unul din veterani nu a văzut
călugări care dansează, fluturi care zboară, bărbați pe motociclete sau alte
imagini-clișeu pe care și le imaginează foarte mulți oameni obișnuiți atunci
când văd acest cartonaș.
Deși marea
majoritate a veteranilor au devenit foarte agitați în urma imaginilor percepute
în cartonaș, reacția celorlalți cinci a fost încă și mai alarmantă: aceștia nu
au putut vedea absolut nimic. „Nu există nimic aici, mi-a spus unul dintre ei,
doar o pată de cerneală.” Aveau dreptate, de bună seamă, dar reacția umană
normală în fața unor stimuli ambigui constă în a-și folosi imaginația pentru a
vizualiza ceva concret.
Testele
Rorschach m-au învățat că oamenii traumatizați au tendința de a-și suprapune
trauma peste tot ceea ce îi înconjoară, având dificultăți în a descifra
realitatea din jurul lor. Ei nu au practic de ce să se agațe. Am aflat de
asemenea că trauma influențează imaginația. Cei cinci subiecți care nu au văzut
absolut nimic în pata de cerneală și-au pierdut capacitatea de a-și lăsa mintea
să se joace. În ultimă instanță, și ceilalți 16 au pățit același lucru, căci
vizualizând aceleași scene din trecut în pata de cerneală, ei nu au mai lăsat
loc pentru flexibilitatea mentală care reprezintă principala caracteristică a
imaginației. Practic, ei nu făceau decât să vizualizeze la infinit aceeași
scenă.
Imaginația
este esențială pentru calitatea vieții noastre. Ea ne ajută să ieșim din rutina
existenței de zi cu zi și să visăm cu ochii deschiși la călătorii, alimente
exotice, partide sexuale, dragoste, sau la faptul că noi suntem cei care avem
ultimul cuvânt! În acest fel, viața noastră devine infinit mai interesantă.
Imaginația ne oferă șansa de a vizualiza posibilități noi, fiind o rampă de
lansare chintesențială pentru îndeplinirea speranțelor noastre. Ea ne pune pe
jar creativitatea, ne eliberează de plictiseală, ne alină durerea, ne amplifică
plăcerea și ne îmbogățește cele mai intime relații. Atunci când oamenii rămân în
mod constant și într-o manieră compulsivă captivi în trecutul lor, fiind atrași
obsesiv de ultimul moment în care au simțit o implicare intensă și o emoție
profundă, ei suferă de un eșec al imaginației și de un deficit de flexibilitate
mentală. Fără imaginație nu mai există speranță, șansa de a-ți vizualiza un
viitor mai bun, de a vedea ceva nou sau de a-ți atinge un scop.
Testele
Rorschach m-au învățat de asemenea că oamenii traumatizați percep lumea într-o
manieră fundamental diferită față de oamenii obișnuiți. Pentru cei mai mulți
dintre noi, un bărbat care se apropie pe stradă din depărtare este doar o
persoană care se plimbă, dar pentru o victimă a unui viol el poate fi chiar
persoana care a molestat-o și un motiv de a intra în panică. Un profesor sever
poate fi doar o prezență intimidantă pentru un elev obișnuit, dar pentru unul
bătut de tatăl său vitreg el poate fi un torționar care îi precipită fie un
atac de furie, fie o retragere speriată în spatele clasei.
Captiv în traumă
Clinica
noastră a fost literalmente inundată de veterani aflați în căutarea unui ajutor
psihiatric. Din păcate, dat fiind deficitul acut de medici, tot ce am putut
face pentru cei mai mulți dintre ei a fost să îi punem pe o listă de așteptare,
chiar dacă mulți dintre ei continuau să se brutalizeze singuri sau să își
chinuiască familia. Din ce în ce mai mulți veterani au început să fie arestați pentru
ofense violente sau beție, și un alt număr, la fel de alarmant, au început să
se sinucidă. Am primit permisiunea de a înființa un grup pentru tinerii
veterani ai Războiului din Vietnam, pe care l-am folosit ca un think-tank până la descoperirea unor
terapii „reale”.
La
începutul ședinței unui grup la care participau foști pușcași marini, primul
dintre ei care s-a ridicat în picioare a declarat pe șleau: „Eu nu doresc să
vorbesc despre război”. I-am răspuns că membrii grupului pot discuta despre
absolut orice subiect doresc. După o jumătate de oră de tăcere penibilă, un
veteran s-a ridicat în sfârșit și a început să povestească despre prăbușirea
elicopterului său în timpul războiului. Spre uimirea mea, ceilalți membri ai
grupului s-au animat imediat, vorbind cu o mare intensitate despre experiențele
lor traumatice. Absolut toți au revenit în săptămâna următoare, și apoi în cea
de după ea. Ei au găsit o anumită rezonanță și semnificație în cadrul grupului,
chiar dacă au discutat despre lucruri care până atunci nu le produceau decât o
senzație de teroare și de gol interior. Cu toții și-au simțit reînnoită
camaraderia din timpul războiului, atât de vitală pentru ei în respectiva
perioadă de timp. Au insistat să fac parte integrantă din noua lor unitate, iar
de ziua mea mi-au făcut cadou o uniformă de căpitan al pușcașilor marini.
Privind retrospectiv, acest gest a revelat totuși unul din aspectele problemei
cu care se confruntau: fie făceai parte din unitatea lor, fie nu, și atunci
erai un nimeni. După o traumă de acest fel, lumea se împarte cu brutalitate în
două părți: cei care știu ce s-a întâmplat și cei care nu știu. Nu poți avea
încredere în oamenii care nu au trecut prin experiența ta traumatică, întrucât
aceștia nu o pot înțelege. Din păcate, în această categorie intră inclusiv
soția, copiii și colegii tăi de muncă.
Mai târziu
am condus un alt grup, de această dată de veterani din armata lui Patton,
oameni trecuți bine de 70 de ani, suficient de bătrâni pentru a-mi fi părinți.
Ne-am întâlnit dimineața, în zilele de luni, la ora 8:00. În Boston, furtunile
de zăpadă din timpul iernilor paralizează uneori transportul public, dar spre
uimirea mea toți veteranii s-au prezentat la ședințele grupului, inclusiv pe
furtună, unii dintre ei venind de la mulți kilometri pentru a ajunge la Clinica
Administrației Veteranilor. De Crăciun, aceștia mi-au dăruit un ceas de mână
din anii 40, emis de Forțele Aeriene ale Statelor Unite. La fel ca în cazul
primului grup pe care l-am condus, cel al pușcașilor marini, nici acești
veterani nu mă puteau accepta ca medic dacă nu făceam parte integrantă din
grupul lor.
Aceste
experiențe au fost emoționante pentru mine, dar mi-au dovedit limitele terapiei
de grup atunci când i-am invitat pe participanți să vorbească despre problemele
cu care se confruntau în viața lor de zi cu zi: în relația cu soția, copiii,
iubita și familia; cu șeful; găsirea satisfacției la locul de muncă și consumul
masiv de alcool. Reacția lor tipică a fost să dea înapoi și să îmi opună
rezistență, povestind apoi din nou cum au înfipt o baionetă în inima unui
soldat german din Pădurea Hürtgen sau cum a
fost doborât elicopterul lor în jungla din Vietnam.
Indiferent
dacă trauma s-a petrecut doar cu zece ani în urmă sau cu mai bine de 40,
pacienții mei nu puteau trece peste ceea ce li s-a întâmplat în timpul
războiului, pentru a face legătura cu viața lor curentă. Cumva, evenimentul
care le-a produs atât de multă durere s-a transformat în singura lor sursă de
semnificație. Ei nu se simțeau cu adevărat vii decât atunci când își reaminteau
de trecutul lor traumatic.
Diagnosticarea stresului posttraumatic
În acele
zile de la începutul carierei mele, pe când lucram la Administrația Veteranilor,
obișnuiam să le punem pacienților noștri veterani tot felul de diagnostice –
alcoolism, abuz de substanțe, depresie, tulburări emoționale sau chiar
schizofrenie – și încercam toate tratamentele pe care le-am găsit în manualele
noastre. Din păcate, cu toate eforturile noastre, nu am reușit să obținem cine
știe ce realizări terapeutice. Puternicele medicamente pe care le prescriam
adeseori acestor bărbați le induceau acestora o stare de confuzie atât de mare
încât abia mai reușeau să funcționeze. Când îi încurajam să vorbească pe larg
despre un eveniment traumatic, nu făceam decât să le reactivăm amintirile
recurente, fără a-i ajuta însă să le rezolve în vreun fel. Mulți dintre ei au
renunțat la tratament, întrucât nu numai că nu reușeam să îi ajutăm, dar de
multe ori chiar le înrăutățeam starea de lucruri.
Un punct
de cotitură s-a produs în anul 1980, când un grup de veterani din Vietnam,
asistat de psihanaliștii din New York Chaim Shatan și Robert J. Lifton, a
reușit să facă un lobby de succes pe lângă Asociația Psihiatrică Americană
pentru crearea unui nou diagnostic: sindromul stresului post-traumatic (SSPT),
care descria un grup de simptome mai mult sau mai puțin comune pentru toți
veteranii. Identificarea sistematică a simptomelor și gruparea lor într-o
singură afecțiune a permis în sfârșit găsirea unui nume pentru suferința oamenilor
copleșiți de oroare și de neajutorare. Odată creat cadrul conceptual al SSPT,
au fost puse bazele pentru o schimbare radicală a înțelegerii noastre
referitoare la pacienții pe care îi tratam. În final, acest lucru a condus la o
veritabilă explozie de studii și de încercări de a găsi tratamente eficiente.
Inspirat
de posibilitățile prezentate de acest nou diagnostic, am propus Administrației
Veteranilor un studiu referitor la biologia amintirilor traumatice. Erau
diferite în vreun fel amintirile suferinzilor de SSPT de cele ale altor oameni?
În cazul celor mai mulți dintre oameni, amintirea unui eveniment neplăcut se
estompează în timp sau este transformată într-o amintire mai pozitivă, dar cei
mai mulți dintre pacienții noștri nu erau capabili să își considere amintirile
traumatice recurente niște simple evocări ale unor vremuri demult apuse.
Propunerea
mea a fost respinsă printr-un document care începea cu fraza: „Nu s-a dovedit
niciodată că SSPT este relevantă pentru misiunea Administrației Veteranilor”.
De bună seamă, între timp misiunea AV a devenit organizată în jurul
diagnosticului de SSPT și leziuni cerebrale, iar la ora actuală sunt alocate
resurse considerabile aplicării de „tratamente bazate pe dovezi” veteranilor
traumatizați de război. La acea vreme lucrurile stăteau însă altfel, așa că
nemaidorind să lucrez într-o organizație a cărei perspectivă asupra realității
era atât de depășită (din perspectiva mea), mi-am dat demisia. În anul 1982 am
acceptat un post la Centrul de Sănătate Mentală din Massachusetts, spitalul
afiliat facultății de medicină Harvard în care m-am pregătit să devin
psihiatru. Noua mea responsabilitate era să predau farmacologie, administrarea
de medicamente pentru alinarea bolilor mentale.
În noua
mea slujbă m-am confruntat aproape zilnic cu o sumedenie de probleme pe care
crezusem că le-am lăsat în urmă după plecarea de la AV. Experiența mea legată
de veteranii de război m-a sensibilizat atât de tare la impactul traumelor
încât am ajuns să îi ascult cu alte urechi pe pacienții deprimați sau anxioși
care îmi povesteau că au fost molestați sau supuși violenței în cadrul
familiei. Am rămas șocat îndeosebi de numărul mare de femei care spuneau că au
fost abuzate sexual în copilărie. Mi se părea de necrezut, întrucât manualul standard
de psihiatrie de la acea vreme susținea că incestul era o raritate absolută în
Statele Unite, existând doar un caz la fiecare milion de femei. Dat fiind că la
acea vreme nu existau în Statele Unite decât o sută de milioane de femei, m-am
întrebat uimit cum se făcea că 47 din acestea (adică aproape jumătate din
numărul total al cazurilor de incest din țară!) și-au găsit drum către
cabinetul meu de la subsolul spitalului.
Mai
departe, manualul de psihiatrie spunea: „Există puține dovezi că rolul incestului
tată-fiică ar putea fi o sursă pentru o psihopatologie ulterioară serioasă”. În
realitate, pacientele mele care îmi relatau povești de incest erau departe de a
fi normale. Dimpotrivă, multe dintre ele erau profund deprimate, confuze și
adeseori angrenate în comportamente bizare și nocive, cum ar fi tăierea pielii
cu lama de ras. În esență, manualul aproape că dădea o notă favorabilă
incestului, explicând că „activitatea incestuoasă reduce șansa de psihoză a
pacientei și o ajută să se adapteze mai bine la lumea exterioară”. În
realitate, s-a dovedit că incestul avea efecte devastatoare asupra bunăstării
femeilor.
În multe
privințe, aceste paciente nu erau cu nimic diferite de veteranii de la AV. Și
ele aveau amintiri recurente și coșmaruri, alternând între izbucniri de furie
explozivă și lungi perioade de inhibare emoțională totală. Multe dintre ele
aveau dificultăți în a se înțelege cu ceilalți oameni și nu erau capabile să
își mențină relații stabile.
Așa cum se
știe, războiul nu este doar o calamitate care distruge vieți. Deși circa un
sfert din soldații care participă la lupte rămân cu probleme posttraumatice
grave, marea majoritate a americanilor experimentează o crimă violentă în
timpul vieții, iar unele rapoarte arată că 12 milioane de femei din Statele
Unite au fost victimele unui viol. Mai mult de jumătate din violuri afectează
fete sub vârsta de 15 ani. Pentru foarte mulți oameni, războiul începe acasă:
în fiecare an, circa trei milioane de copii din Statele Unite sunt abuzați sau
neglijați. Un milion din aceste cazuri sunt suficient de grave și de credibile
pentru a forța serviciile pentru protecția copilului sau tribunalele să ia
măsuri. Cu alte cuvinte, pentru fiecare soldat care se luptă în străinătate
există zece copii a căror viață este pusă în pericol în propriul său cămin.
Aceasta este o tragedie, întrucât este foarte greu ca victimele să se mai
recupereze vreodată în anii de adult atunci când sursa terorii și durerii nu a
fost un inamic pe câmpul de luptă, ci propriii săi părinți.
O nouă înțelegere
În cele
trei decenii de când l-am cunoscut pe Tom, medicii au învățat foarte multe
lucruri nu doar despre impactul și manifestările traumei, ci și despre
modalitățile prin care pot fi ajutați oamenii traumatizați să se recupereze.
Încă de la începutul anilor 90, tehnologia producerii de imagini computerizate
ale creierului a început să ne arate ce se întâmplă în interiorul creierului
persoanelor traumatizate. Acest lucru s-a dovedit a fi esențial pentru
înțelegerea daunelor produse de traume și ne-a călăuzit către formularea unor
metode terapeutice complet noi.
De
asemenea, am început să înțelegem cum ne afectează experiențele copleșitoare
senzațiile cele mai lăuntrice și relațiile cu realitatea fizică – adică esența
identității noastre de sine. Am aflat astfel că traumele nu reprezintă doar
evenimentele care s-au petrecut în trecut, ci și amprentele rămase în urma
acestora în minte, în creier și în corp. Aceste amprente continuă să producă
consecințe asupra organismului uman, influențând supraviețuirea lui în momentul
prezent.
Traumele
conduc la o reorganizare fundamentală a manierei în care își gestionează
percepțiile mintea și creierul. Ele nu schimbă numai felul în care gândim și
lucrurile la care ne gândim, ci însăși capacitatea noastră de a gândi. S-a
descoperit astfel că ajutarea victimelor unei traume să își găsească cuvintele
pentru a descrie ceea ce li s-a întâmplat este semnificativă, dar nu și
suficientă de cele mai multe ori. Relatarea unei povești nu modifică automat
reacțiile fizice și hormonale ale unui corp hipervigilent, pregătit să fie
agresat sau violat în orice moment. Pentru ca o schimbare reală să se poată
produce, corpul trebuie să învețe că pericolul a trecut și să trăiască în
realitatea momentului prezent. Încercarea noastră de a înțelege traumele ne-a
condus la un mod diferit de a ne gândi nu doar la structura minții, ci și la
procesele prin care se vindecă aceasta.
|