Doctrina secretă - vol. 2
Evoluția simbolismului
Un simbol este pentru acela care știe să-l descifreze o revelație clară a ceea ce este divin. Cercetările neobosite ale simboliștilor occidentali au determinat studenții lipsiți de prejudecăți și toți ocultiștii să vadă că fără ajutorul simbolismului nicio Scriptură Sfântă antică nu poate fi înțeleasă corect. Este necesar ca simbolismul să fie studiat sub fiecare dintre aspectele sale, căci fiecare națiune își avea modalitățile sale de exprimare. Într-un cuvânt, niciun papirus egiptean, nicio olla indiană, nicio
tăbliță de lut asiriană niciun rulou ebraic nu ar trebui citit și interpretat
literal. Fiecare simbol găsit într-un papirus sau într-o olla este un diamant
cu fațete multiple și fiecare dintre acestea nu doar comportă diverse
interpretări, ci este legată de diverse științe.
O emblemă este în mod obișnuit compusă
dintr-o serie de tablouri grafice, ce sunt considerate și explicate alegoric și
care dezvoltă o idee pe nivele panoramice, succesive. Astfel, Puranele sunt
embleme scrise, precum și Testamentele mozaic și creștin sau Biblia și toate
Scripturile Sfinte exoterice.
Persoanele formate în științele
hieratice deduceau un eveniment real și istoric din emblemele și simbolurile
conservate în vechile arhive ale templelor. Istoria religioasă și ezoterică a
fiecărei națiuni era ascunsă în simboluri; nu era niciodată exprimată
literalmente prin cuvinte. Toate gândurile și emoțiile, toată cunoașterea și
înțelepciunea, revelate și dobândite de primele rase, și-au găsit expresia
picturală în alegorie și parabolă.
SECȚIUNEA
I SIMBOLISMUL ȘI IDEOGRAFII 7
SECȚIUNEA II LIMBA MISTERELOR ȘI CHEILE EI 18
SECȚIUNEA III SUBSTANȚA PRIMORDIALA ȘI GÂNDIREA DIVINA 43
SECȚIUNEA IV HAOS THEOS COSMOS 69
SECȚIUNEA V DIVINITATEA ASCUNSA, SIMBOLURILE ȘI GLIFELE EI 80
SECȚIUNEA VI OUL LUMII 94
SECȚIUNEA VII ZILELE ȘI NOPȚILE
LUI BRAHMA 109
SECȚIUNEA VIII LOTUSUL, SIMBOL UNIVERSAL 125
SECȚIUNEA DC LUNA, DEUS LUNUS, PHOEBE 136
SECȚIUNEA X CULTUL ARBORELUI, AL ȘARPELUI ȘI AL CROCODILULUI 162
SECȚIUNEA XI DEMON EST DEUS INVERSUS 175
SECȚIUNEA XII TEOGONIA ZEILOR CREATORI 195
SECȚIUNEA XIII CELE ȘAPTE CREAȚII 227
SECȚIUNEA XIV CELE PATRU ELEMENTE 251
SECȚIUNEA XV DESPRE KWAN-SHI-YIN
ȘI KWAN-YIN 267
ANEXA - DESPRE ȘTIINȚA OCULTA ȘI ȘTIINȚA MODERNA 272
SECȚIUNEA
I RAȚIUNEA DE A FI A ACESTEI ANEXE 273
SECȚIUNEA II FIZICIENII MODERNI SE JOACA DE-A V-AȚIASCUNSELEA 281
SECȚIUNEA III GRAVITAȚIA ESTE O LEGE? 294
SECȚIUNEA IV TEORIILE ROTAȚIEI ÎN ȘTIINȚA 310
SECȚIUNEA V MÃȘTILE ȘTIINȚEI 322
SECȚIUNEA VI UN OM DE ȘTIINȚA ATACÃ TEORIA ȘTIINȚIFICA A FORȚEI 349
SECȚIUNEA VII VIAȚA, FORȚÃ SAU
GRAVITAȚIE 358
SECȚIUNEA VIII TEORIA SOLARÃ 376
SECȚIUNEA DC FORȚA CARE VINE.
POSIBILITAȚILE ȘI IMPOSIBILITÃȚILE EI 398
SECȚIUNEAX DESPRE ELEMENTE ȘI ATOMI 419
SECȚIUNEA XI GÂNDIREA ANTICÃ ÎN VEȘMINTE MODERNE 440
SECȚIUNEA XII DOVEZI ȘTIINȚIFICE ȘI EZOTERICE ALE
TEORIEI NEBULARE ȘI OBIECȚIILE PE CARE
LE RIDICÃ 456
SECȚIUNEA XIII FORȚELE MODURI DE MIȘCARE SAU INTELIGENȚE? 477
SECȚIUNEA XIV ZEI, MONADE ȘI ATOMI 492
SECȚIUNEA XV EVOLUȚIA CICLICÃ ȘI KARMA 527
SECȚIUNEA XVI ZODIACUL ȘI VECHIMEA LUI 548
SECȚIUNEA XVII REZUMAT 579
„Cum elementele subtile ale formelor corporale ale
acestui Unic depind de acestea șase, de aici rezultă că înțelepții numesc forma
sa sharira.”
Și adaugă că „elementele” înseamnă
aici porțiuni sau părți (sau principii), interpretare ce se sprijină pe
versetul 19 care spune:
„Acest (Univers) ne-etern iese așadar
din Cel Veșnic, cu ajutorul elementelor subtile ale formelor acestor șapte
Principii preaglorioase {Purusha)”.
Comentând acest amendament al lui
Medhatithi, editorul observă că „se înțelege probabil prin acestea cele cinci
elemente plus mentalul [manas] și conștiința de sine [ahamkara]54, „elementele
subtile” [însemnând], ca mai înainte, părțile fine ale formei [sau
principii]”. Versetul 20 îl arată spunând despre aceste cinci elemente
„sau părți fine ale formei” (rupă la care s-a adăugat manas și conștiința
de sine) că ele constituie cele „Șapte Purusha” sau Principii, numite în
Purane cele „Șapte Prakritis”.
Pe deasupra, aceste „cinci
elemente” sau „părți fine” sunt descrise în versetul 27 ca „cele ce
sunt numite părțile atomice ce pot fi distruse” și, ca atare, „distincte
de atomii lui Nyaya”.
Acest Brahman creator, care iese din Oul
de Aur al Lumii, reunește în el însuși principiile masculin și feminin. într-un
cuvânt, el este identic cu toți Protologoi creatori. Despre Brahaman totuși nu
s-ar fi putut spune ca despre Dionysos, „TtpcoToyovov Supur] Tpiyovov BaKxsiov
AvaKxa ”Aypiov dppT|T6v Kptiqnov oucepcota 5iuopcpov” [care este
„întâiul-născut, bisexuat, cu aspect triplu, Domnul Bachus lipsit de
constrângere, sfânt, ca să nu spunem deschis, cu două coarne și dublu”] -
un Iehova lunar, un adevărat Bachus, cu David dansând gol în fața simbolului
său în arcă - pentru că nu fuseseră instituite vreodată Dionisiace licențioase
în numele lui sau în onoarea lui. Orice cult public de acest gen era exoteric,
și marile simboluri universale erau desfigurate pretutindeni, precum cele ale
lui Krishna sunt în prezent mutilate de Vallabacharyas din Bombay, adepții
Zeului copil. Dar acești zei populari sunt ei Divinitatea adevărată: Sunt ei
culmea și sinteza Creației înșeptite, inclusiv cea a omului? Este imposibil!
Fiecare dintre ei și cu toții sunt grade ale acestei scări septenare ale
Conștiinței Divine, fie ea păgână sau creștină. Se spune că Ain Soph se
manifestă prin cele Șapte Litere ale numelui lui Iehova care, după ce a uzurpat
locul Necunoscutului fără Limite, a fost înzestrat de adoratorii săi cu cei
Șapte îngeri ai Prezenței - în realitate cele Șapte Principii ale sale. Se
vorbește totuși despre ele în aproape fiecare școală. în pura filosofie
Samkhya, Mahat, ahamkara și cele cinci tanmatra sunt numite cele Șapte
Prakriti, sau Naturi și sunt enumerate de la Maha-Buddhi sau Mahat, până pe
Pământ55.
Totuși, oricât de mutilată ar fi fost de
către Ezra în scopuri rabinice versiunea originală elohistă, oricât de
respingătoare ar putea fi uneori interpretarea ezoterică a textelor ebraice, cu
mult mai mult decât poate fi vălul sau veșmântul să exterior - de îndată ce
eliminăm părțile impregnate de Iehova, ne dăm seama că Tăblițele lui Moise
conțin cunoștințe inestimabile pur oculte, mai ales în primele șase capitole.
Citindu-le cu ajutorul Cabalei, descoperim un templu fără egal de adevăruri
oculte, o sursă de frumusețe adânc ascunsă sub o construcție a cărei
arhitectură vizibilă, în ciuda aparentei sale simetrii, nu poate rezista
criticii rațiunii reci, sau să-și dezvăluie vârsta, căci aparține tuturor
epocilor.