Babele sunt moartea mea! Dis‑de‑dimineață îmi iau geanta cu
împărtășanie și mă duc la mamaia Zoița, o bătrână abandonată de rude, pe
jumătate paralizată, dar cu gura zbârnâind cât
pentru toate celelalte
mădulare. Pesemne că
Providența i‑a cruțat Zoiței
tocmai ce are ea mai de preț. Locuiește sin‑gură, într‑o cocioabă izolată din
valea satului. Mai sunt câteva case în jur, dar toate au rămas părăsite odată
cu moartea proprietarilor, Oncel Zoe fiind ultima supraviețuitoare dintr‑un
ungher de lume
mort înainte să
apuc eu să‑l
mântuiesc sau măcar să‑l îngrop. Din când în când îi mai dă
roată Cocuța, o fată robustă, cu gâtul scurt și mintea aidoma, care îi și „administrează“
pensia. Tot Cocuța mă anunță, la fiecare patruzeci de zile, să vin să o
împărtășesc. Poarta fără zăvor stă mereu deschisă ospitalier, ironică pe
singurătatea bătrânei. Înăuntru trebuie să fi bătut multe din‑tre blestemele
pământului. Locul palid — o întindere stearpă de praf năclăit, doar ici‑colo
câțiva salcâmi șui — aduce puțin cu fața decrepită și mustăcioasă a babei. Casa
e modestă, din pământ: lipit, văruit,
apoi scorojit, crăpat,
peticit, răsvăruit, crăpat
din nou, în
fine, pornit cu
toți pereții spre
menirea lui de bază — aceea de a sta plat, așa cum sfârșește‑n
cele din urmă orice plămădire ce‑ar vrea să se desprindă din pământul ăsta.
Timpul, mereu pus pe șotii, s‑a agățat de‑un colț al acoperișului și‑l tot
trage într‑acolo. Pe post de „înăuntru“ e o cameră mică, infectă, abuzată de
vânt prin toate crăpăturile, porii și ferestrele sparte, înfundate cu carton. Odată intrat, doar
vaietul iernii oftând
de pretutindeni mai
concurează, fără prea
mult succes, cu
limbarița babei. Nu‑i trebuie neapărat interlocutori, uneori o
aud de la poartă cum repetă singură
dialoguri de acum
jumătate de veac,
cu râsete, întrebări, drăcuieli
și restul detaliilor. Totuși, baba nu‑i nebună de tot, deja o cunosc prea bine.
Însă, ca orice făptură încolțită de moarte,
care se apără
cu ce‑apucă, Zoița
turuie întruna doar
ca să se
asigure că‑i încă
vie. Asta‑i terapia
ei, prin care
evadează, întinerește, trăiește
din nou, face
și desface, numai să uite de
mizeria destinului real. Odată, într‑un post, când îmi notam în carnețel
bătrânii de împărtășit pentru a doua zi, am uitat cum o cheamă și i‑am zis Baba
Literatură, atât de mare mi se părea asemănarea: adevăruri urâte și minciuni frumoase
de‑a valma, o
sporovăială cumplită, de
care avem nevoie doar ca să uităm
că viața e și mai cumplită. 7.30 — Baba Literatură (pe luncă) 8.00 — Nea Victor
a’ lu’ Dezgropatu’ (Str. Viitorului, casa cu ferestre mari) 8.30 — Țața Atanasia
din fundătură Marea deosebire dintre
cei doi termeni
comparați (fenomenul literar vs
fenomenul Zoița) e că baba mai și pute... cu o ambiție năucitoare. Nu știu dacă
face parte tot din planul ei de supraviețuire, dar cu siguranță astea două i‑au rămas
ultimele speranțe cu care deocamdată mai alungă moartea: vorbele goale și
candeala în draci. Cel mai greu de îndurat pentru cineva care s‑ar încumeta
să intre în
acei patru‑cinci metri
pătrați ai Zoiței, adică doar preacucernicul de mine, poștașul cu pensia
și retardata de Cocuța, este, fără îndoială, mirosul. Într‑un top olfactiv al
duhorilor îngrămădite acolo ca într‑un pocal
cu esențe interzise,
te izbește cumplit
— locul întâi
detașat! — putoarea de latrină. Ca și când o cazarmă întreagă ar defeca
peste babă continuu,
timp de treizeci
și nouă de
zile, dispărând în
a patruzecea chiar
înainte de sosirea
mea, nu fără
a trage în
urmă câteva rafale
de bășini. E
cumplit!!! Locurile doi și trei
aproape nu mai
contează, le simți
doar exilate, când te refugiezi
spre vreun colț sau altul al încăperii, căutând cu disperare firișoarele de aer
infiltrate din afară. În colțul din stânga, unde este și o măsuță plină mereu
cu resturi de mâncare: miros dulceag de șoareci, amestecat cu iz rânced de
restaurant bulgăresc (din cele care „reciclează“ resturile de alimente de la un
client la altul și de pe‑o zi pe alta, sub dic‑tonul glorios
Love food, hate
waste). În dreapta
ușii, căci tot
restul camerei e
ocupat de patul
babei, un șifonier
plin cu boarfe
emană duhoarea a
nouăzeci de ani
de viață. Iar
viața pute îngrozitor...
|