Adevăr Divin
▷ Religie ▷ Creștinism ▷ General

Eros și Agape

Prefaceri ale iubirii creștine

Autor:
Autor: Anders Nygren
Editura:
Editura: Humanitas

„Marele merit al lui Nygren este, după părerea mea, faptul că ne-a dat un nou instrument de gândire: e atât de convenabil și de edificator să putem vorbi (și deci gândi) despre cele două elemente ale iubirii sub forma Eros și Agape.“ 

– C.S. Lewis

Eros și Agape. Prefaceri ale iubirii creștine
× Rezervă „Eros și Agape

  Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
  (Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)

  Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.

×

Detalii:

Cercetarea de faţă trebuie să servească unui dublu scop: ea doreşte să contribuie la înţelegerea sensului ideii creştine de iubire şi să pună în lumină prefacerile pe care le-a suferit aceasta în decursul istoriei.

Pe bună dreptate, ne-am putea aştepta ca teologia să fi acordat deja o atenţie deosebită acestor probleme. Desigur, e clar ca lumina zilei că, din punct de vedere religios şi etic, ideea de iubire ocupă un loc central, ca să nu spunem locul central în creştinism. Dar e suficient să aruncăm o privire asupra atitudinii pe care a avut-o teologia, în decursul ultimelor decenii, faţă de problema sensului şi prefacerilor ideii creştine de iubire, ca să constatăm că această sarcină a fost foarte neglijată. Istoria dogmelor a dedicat o muncă exhaustivă şi anevoioasă clarificării unor detalii cu totul periferice, dar pentru problema centrală a iubirii creştine a mai rămas, de cele mai multe ori, doar foarte puţin de spus – ca şi cum sensul şi structura ideii creştine de iubire ar fi, fără alte explicaţii, clare, neechivoce şi îndeajuns de bine definite prin simplul fapt că se spune „iubire'' ca şi cum ideea de iubire ar fi avut, în decursul timpului, mereu aceeaşi semnificaţie. Acelaşi lucru e valabil şi pentru etica creştină şi istoria acesteia. Şi aici, multe detalii au fost analizate cu precizie. Aflăm despre modificările, de cele mai multe ori cu totul nesemnificative, pe care le-au suferit conceptele şi aprecierile etice curente prin intermediul anumitor gânditori. Dar despre iubire, noua concepţie etică de bază a creştinismului, care a adus o schimbare atât de revoluţionară a întregului mod de prezentare a eticii, încât istoria domeniului nu i-a aflat pereche — pe bună dreptate a descris-o Nietzsche drept o desăvârşită „reevaluare a tuturor valorilor antice'' –, despre această nouă concepţie şi destinul ei în istoria creştinismului auzim doar foarte puţin în prezentările tradiţionale ale istoriei eticii.


„Dacă ideea de agape este ca un pârâu care, în istoria creștinismului, curge pe un făgaș extrem de îngust, iar uneori pare că se pierde cu totul, eros-ul este fluviul larg ce se revarsă din albie, mătură totul în urma lui și, de aceea, nici nu poate fi stăvilit teoretic și încadrat sistematic, iar când pătrunde în creștinism caută să clatine agape și să-i ia locul. Istoria motivului creștin al iubirii nu se poate schița drept o singură linie continuă. Dimpotrivă, e un proces în decursul căruia motivul agape întâlnește mereu și mereu motivul eros, iar ițele lor sunt atât de întrețesute, încât e aproape cu neputință să le despărțim clar. Istoria ideii de agape se află în fața noastră ca o dramă plină de suspans, care, s-ar putea spune, alcătuiește povestea de culise a istoriei creștinismului. Eros-ul e dorință, năzuință, agape e jertfă. Eros-ul tinde în sus, agape coboară. Eros-ul e calea omului spre Dumnezeu, agape e calea lui Dumnezeu spre om. Eros-ul e strădanie, agape e har. Eros-ul e iubire egocentrică, cea mai înaltă, mai nobilă și mai sublimată afirmare de sine a omului, agape e iubire dezinteresată, „nu caută ale sale“, e dăruire de sine. Eros-ul vrea să-și câștige viața, să devină divin, nemuritor, agape trăiește viața lui Dumnezeu, îndrăznește „să-și piardă viața“. Eros-ul e în primul rând iubirea omului, ale cărui chip și asemănare le poartă; agape poartă chipul și asemănarea iubirii lui Dumnezeu, căci „Dumnezeu este agape “. Eros-ul își are temeiul în calitatea, frumusețea și valoarea obiectului său, nu e spontan, ci dobândit și motivat; agape e suverană față de obiectul ei, se îndreaptă „și spre cei răi, și spre cei buni“, e o iubire spontană, curgătoare, lipsită de motivație. Eros-ul constată valoarea obiectului său și-l iubește, agape își iubește obiectul și prin asta îi creează valoarea. Ce nu va fi cucerit de iubirea-agape care se dăruiește necondiționat nu poate fi cucerit deloc.“ 

– Anders Nygren

Stoc
Stoc În stoc
Preț
Preț 119.00 RON
Discount
Discount 17%
Preț final
Preț final 98.77 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N. 978-973-50-6257-6
×

Trebuie să fii autentificat pentru a scrie review-uri

Recomandări:

Nu sunt produse la această cotegorie

×

Coșul de cumpărături

Titlul
Preț RON
-%
Redus RON
 
Subtotal
Șterge
produs(e) în coș, preț total:

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Continuă cumpărăturile Golește coșul Finalizează
×

Adăugat în coș

Titlul
Preț
Redus
Preț final

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Continuă cumpărăturile Vezi coș