Gândul care ne cauzează suferinţă este produsul automat al tensiunii înregistrate în amintirea noastră. În condiţii de nevroză, gândul care ne aduce suferinţă, care mai poartă şi numele de gând tensional, reprezintă aproape toată activitatea noastră mentală. Dar cum este posibil aşa ceva? Pentru că gândurile se reproduc. Gândurile se reproduc. Gândurile sunt aidoma seminţelor care se transformă în plante. Iar gândurile negative se transformă în plante otrăvitoare. Plantele acestea otrăvitoare reprezintă suferinţa noastră. Gândul este cauza suferinţei noastre mentale şi tocmai asta este ceea ce a descoperit şi a definit Buddha. În consecinţă, gândul este cel pe care trebuie să învăţăm să-l controlăm. Controlul minţii constă în controlarea gândurilor. Buddha a dedicat două elemente din Calea cu opt braţe controlării minţii: gândirea corectă şi concentrarea corectă. După cum am văzut, gândirea corectă se referă la eliminarea gândurilor negative şi construirea gândurilor pozitive. (În conformitate cu tradiţia orientală, putem defini ca fiind negative toate gândurile care duc la separare [neîncrederea, suspiciunea, antipatia, resentimentul, ura etc] şi ca fiind pozitive toate acele gânduri ce duc la uniune [încredere, acceptare, simpatie, bunăvoinţă, iubire etc.].) Pe lângă toate acestea, am mai constatat şi că gândurile negative sunt involuntare. Se înţelege de la sine că gândurile pozitive pe care trebuie să ni le fixăm în minte, pe de altă parte, sunt voluntare. În cele din urmă, operaţiunea pe care trebuie să o efectuăm este să înlocuim gândurile negative involuntare cu gânduri pozitive voluntare. Practic, trebuie să facem ceea ce s-ar numi un fel de igienă mentală. Dar care gânduri negative sunt înlocuite? Şi cu ce gânduri pozitive? Tradiţia spune că Buddha însuşi a făcut o listă cu acestea, în care a expus Cele patru contemplări şi Cele patru incomensurabile. (conform capitolului 6, Gândirea corectă) Putem rezuma lista după cum urmează, luând în calcul integralitatea ansamblului gând-emoţie: GÂND NEGATIV INVOLUNTAR agitaţie antipatie cruzime furie ură ataşament desfrâu GÂND POZITIV VOLUNTAR concentrare pe respiraţie amabilitate compasiune iubire compasiune reflecţie asupra lipsei de permanenţă reflecţie asupra sfârşitului tuturor lucrurilor |