CEAI Băutură obșinută din frunzele arborelui de ceai 
Manuscrisele
 chinezești din secolul întâi î.Hr. numeau ceaiul un elixir al 
nemuririi, însă nicăieri nu s-a înregistrat un entuziasm mai mare pentru
 această băutură decât în culturile japoneză și engleză, unde fiecare 
picătură de ceai este sacră. Servirea ceaiului verde a devenit un 
ritual în Japonia secolului al doisprezecelea, când călugării Zen au 
început să cultive arbori de ceai chinezești pentru a obține băutura 
care să îi țină treji pe parcursul lungilor sesiuni de meditație din 
miez de noapte. Tradiția a evoluat prin conturarea ceremoniei ceaiului, 
numită chanoyu și gândită astfel încât să-i încurajeze pe oaspeți să se 
bucure în tihnă de ritual, în contextul unui adăpost rustic, construit 
ca o chilie. Totul, într-o atmosferă liniștită, plină de considerație. 
Fiecare gest era plănuit în detaliu, de la poziția bolului în căușul 
palmei până la complimentele șoptite la adresa decorului, în timp ce 
maestrul de ceremonii își servește oaspeții.  Pentru un plus de 
smerenie, călugărul care a pus bazele ceremoniei, Murata Shukō 
(1422–1502), a construit în Kyoto o chilie modestă de doar trei metri 
pătrați, promovând ceea ce a fost numit mai târziu estetica wabi – la 
care Shukō se referea cu cuvintele „răcoros și uscat“. Discipolul său, 
Sen Rikyū (1521–1591), servea ceaiul în boluri sărăcăcioase, adesea cu 
crăpăturile peticite la vedere. Un alt adept a mers până acolo încât a 
rupt toarta unui vas pentru că era simetric. După cum explica Shukō, „un
 armăsar de curse arată cel mai bine într-un șopron de paie“. În 
Anglia ceaiul se servea cu aceeași solemnitate ceremonială, însă aici 
valoarea estetică stătea în delicatețe, nu în simplitate. Anna Stanhope,
 a șaptea ducesă de Bedford (1783–1857) și doamnă de onoare a reginei 
Victoria, a instituit obiceiul ceaiului de după-amiază, invitându-și 
prietenele în budoar la un ceai cu pâine prăjită, întrucât de pe la ora 
cinci a serii – cu mult înainte de cină – suferea de „un disconfort“, 
după cum îi scria unui apropiat. Ceremonia engleză a ceaiului era 
intimă, dar opulentă. Pe la 1600, din cauza taxelor ridicate, prețul 
unei jumătăți de kilogram de ceai era mai mare decât simbria pe un an a 
unui servitor. Moraliștii au socotit ceaiul o frivolitate, cu toate că 
taxele au fost reduse în 1834, odată cu descoperirea ceaiului mai 
accesibil din India. Până atunci însă, stăpâna casei obișnuia să țină 
prețiosul bun sub cheie și îl servea numai în cești de porțelan, pe care
 le spăla singură, de teamă să nu le spargă servitorii mai 
neîndemânatici. Serviciul de ceai al unei victoriene care se respecta 
trebuia să fie „grațios“, observa un ghid de etichetă, „iar învelitoarea
 ceainicului, delicată și brodată meticulos“. Urmând un set precis de
 reguli, gazda servea ea însăși ceaiul, ajutată de servitori. Întreba de
 fiecare dată „Cu zahăr sau fără?“ Existau instrucțiuni clare despre cum
 se manevrează lămâia, cât de mult se lasă ceaiul la infuzat și cum se 
toarnă în ceașcă. Fursecurile și sendvișurile erau nelipsite.  În 
fond, întreaga ei prestație era atent plănuită, la fel ca în Japonia 
antică. „Pe parcursul procesului de preparare și turnare a ceaiului, 
conversația nu trebuie să lâncezească nici măcar o clipă“, scria într-un
 manual englezesc, „și este inacceptabil ca un oaspete să capteze 
întreaga atenție sau să fie neglijat.“ Paradoxal, în ambele țări, 
secretul succesului în arta elaborată a servirii ceaiului este 
naturalețea. Trucuri de pregătire a ceaiului din Ce servim la micul 
dejun? sau Manualul micului dejun pentru toată lumea de Agnes Maitland 
(1901):
  Umpleți ibricul cu apă rece și-l puneți-l la fiert... Să 
nu preparați niciodată ceai cu apă reîncălzită sau fiartă prea mult 
timp. Aerarea naturală a apei se pierde prin încălzire îndelungată, iar 
„duritatea“, sau concentrația de minerale, crește prin procesul de 
evaporare. Cu cât se încălzește apa mai repede, cu atât mai bun iese 
ceaiul. Încălziți ceainicul. Puneți ceai cu o măsură de 30 de grame 
la 7 persoane, sau o linguriță pentru fiecare persoană și încă una. 
Turnați apa fierbinte, umplând ceainicul rapid... Puneți capacul și 
lăsați ceaiul la infuzat între cinci și șapte minute înainte să îl 
serviți... Dacă ceaiul trebuie servit în grabă, în timp ce fierbe apa
 puneți frunzele în ceainic și lăsați-l în cuptor, până când se 
încălzește bine. Turnați apa fiartă și într-un minut va fi gata de 
servire. 
  
CONSTRUCȚII NEOBIȘNUITE Orice structură costisitoare care atestă curajul nebunesc al creatorului ei 
Fascinația
 pentru arhitectură a produs numeroase monumente emblematice la 
sfârșitul secolului al nouăsprezecelea, dar cele ridicate de doi 
vizionari împătimiți merită menționate: castelul neogotic Neuschwanstein
 al regelui Ludwig al Bavariei și extravaganta catedrală Sagrada Família
 din Barcelona a lui Antonio Gaudí. Regele Ludwig (1845–1886), un 
estet desăvârșit, melancolic, a urcat pe tron la optsprezece ani, dar nu
 s-a simțit niciodată în largul lui ca rege. A fugit la izbucnirea 
războiului cu Prusia și a fost găsit mai târziu într-o cameră 
întunecată, unde citea poezie cu voce tare, îmbrăcat în erou de basm. 
Dar lumea lui de vis s-a infiltrat în mod spectaculos în realitate prin 
proiectele de construcție pe care le-a inițiat în timpul domniei.  Dintre
 cele trei castele ale sale, Neuschwanstein – în traducere directă 
„noua-lebădă-piatră“ – era preferatul lui, construit sub forma unui 
palat cu turnulețe din secolul al treisprezecelea, ca în povestea lui 
Lohengrin, un basm tradițional despre un prinț german care s-a 
transformat în lebădă, transpus de Wagner pe muzică. Nimic nu a decurs 
lin la acel proiect. În 1869, muncitorii au construit un drum abrupt 
până la locul stabilit, o stâncă greu accesibilă care oferea o vedere 
amplă asupra Tirolului. Odată cu demararea construcției, termenele 
nerealiste și obsesia lui Ludwig pentru detaliu au dus de cele mai multe
 ori munca până târziu în noapte. A fost nevoie de paisprezece tâmplari 
timp de peste patru ani numai pentru decorațiunile în lemn din 
dormitorul regal. O trapă în sala de mese permitea coborârea și 
aranjarea mesei în bucătărie, fără ca servitorii să intre în scenă. 
Camera tronului era decorată în stil bizantin fantezist. O grotă cu 
stalactite aproape de biroul lui Ludwig venea la pachet cu o cascadă și o
 „lună“ electrică în diferite faze. (Exteriorul uluitor de la 
Neuschwanstein, cu turnurile fusiforme, a fost modelul pentru castelul 
Frumoasei Adormite din Disneyland.) Când costurile proiectului i-au 
depășit bugetul, Ludwig le-a scris suveranilor din țările vecine și le-a
 cerut împrumuturi. Arhitectura era viciul lui. „Nu mă pasionează 
distracțiile banale ale oamenilor, mă dezgustă și sunt complet împotriva
 naturii mele“, a explicat el. Acuzat de nebunie în 1886, regele l-a 
chemat la castel pe medicul local, cerându-i o a doua părere. „Practic 
această meserie de ani buni și n-am întâlnit încă pe cineva complet 
normal“, a conchis doctorul, asigurându-și spatele. Cu toate acestea, 
Ludwig a fost detronat și a murit în mod misterios două zile mai târziu,
 înecat în lac. După șaptesprezece ani de construcție, Neuschwanstein nu
 era încă terminat. Ludwig a trăit acolo 172 de zile. Un alt geniu 
neînțeles al perioadei, Gaudí (1852–1926), a lucrat cu migală la 
proiectul și înălțarea Catedralei Sagrada Família din Barcelona peste 
patruzeci de ani, ultima perioadă a vieții sale petrecând-o cu totul 
pe șantier. Sub conducerea sa, catedrala a înflorit într-o amețitoare 
sculptură cu unduiri masive, inspirate din lumea vegetală și animală, în
 care prind viață flori, păsări, insecte și tot soiul de vietăți marine.
 Interiorul a fost proiectat ca să poată primi peste treisprezece mii de
 persoane, iar turnurile, cu aspectul lor de stalactite uriașe, măsoară 
peste nouăzeci de metri. Viziunea lui Gaudí era, după cum a descris-o 
Salvador Dalí (1904–1989), de o „frumusețe înfricoșătoare și 
comestibilă“. Gaudí și-a dedicat cu totul ultimii doisprezece ani din
 viață neasemuitului proiect, abordând susținători cu dare de mână 
pentru finanțarea lui, încercând să strângă fonduri și prin forțe 
proprii, pe străzile orașului. În tinerețea sa un bărbat deosebit de 
atrăgător, cu timpul a început să fie dominat de un adânc spirit 
religios, preferând să trăiască auster, în șantierul catedralei, departe
 de lume, pe zi ce trecea mai retras. „Încerca să îndeplinească în 
fiecare zi ceea ce Fecioara Maria îi spusese în noaptea dinainte“, a 
explicat unul dintre susținătorii lui.  S-a stins din viață în anul 
1926, lovit de un tramvai, cu bucuria de a fi văzut doar o parte a 
catedralei finalizată. Procesiunea funerară s-a întins pe aproape un 
kilometru, de la spital la cripta Sagradei, unde a fost înmormântat. În 
timp ce istoria îl cataloghează pe Ludwig drept nebun, Vaticanul a 
inițiat procesul de beatificare a lui Gaudí, în anul 2003. Se estimează 
că Sagrada Família va fi terminată în prima jumătate a secolului 
douăzeci și unu. 
  
MÃNUȘI Îmbrăcăminte pentru mâini cu înveliș separat pentru fiecare deget 
Mănușile
 se pot lăuda cu o utilitate evidentă, dar atunci când sunt exagerate – 
de exemplu, brodate delicat sau împodobite cu pietre prețioase – pot 
foarte ușor să încurce. Însă de-a lungul secolelor, mănușile au făcut 
parte din viața de zi cu zi și au devenit un simbol al seducției. În 
timp ce grecii și romanii, practici din fire, purtau mănuși doar în 
grădină ca să își protejeze mâinile, după secolul al șaselea d.Hr. 
episcopii au început să le poarte în timpul slujbei, păstrându-și 
Bibliile curate și conferind o nouă față mănușilor. Apoi s-au răspândit 
fulgerător, iar în Evul Mediu mănușa regelui a ajuns să servească drept 
împuternicit al suveranului, fie că era încredințată unui mesager ca 
semn de bună-credință, fie că garanta o călătorie în condiții de 
siguranță pentru drumețul care deținea talismanul cu cinci degete. Regii
 francezi le dăruiau pe patul de moarte fiilor lor. La încoronarea unui 
monarh englez, un prieten al viitorului suveran își trântea mănușa pe 
jos – „aruncând mănușa“ – în semn de provocare pentru oricine s-ar fi 
opus ceremoniei. Mănușile erau și un simbol al onoarei. Lovirea unui 
cavaler medieval cu mănușa era o invitație la duel. Odată ce locul și 
ora erau stabilite, dueliștii făceau schimb de mănuși ca o garanție că 
se vor prezenta la luptă.  Dar ca obiect – și fetiș – al modei 
feminine, mănușile reprezentau un alt tip de loialitate. Un îndrăgostit 
din perioada medievală îi oferea mănuși iubitei lui în timpul unei 
ceremonii de logodnă, iar primirea mănușii unei doamne era semn de 
bunăvoință. Cressida lui Shakespeare visa cum Troilus acoperea „în 
memorabile sărutări gingașe“ o mănușă pe care i-o dăruise. Favoritul 
reginei Elisabeta I, George Clifford, al treilea conte de Cumberland, îi
 purta prețioasa mănușă îndoită și așezată pe coif chiar în dreptul 
frunții, în timp ce un alt adorator, Robert Devereux, și-a legat una 
dintre mănușile suveranei de braț, pe deasupra armurii, cu o panglică 
argintie.  În acele zile, regalitatea și aristocrația europeană 
strângeau și făceau schimb de mănuși într-o frenezie. Universitățile le 
dăruiau mănuși demnitarilor aflați în vizită. Cei bogați le ofereau 
servitorilor mănuși cu bani înăuntru. Răufăcătorii iertați le dădeau 
mănuși judecătorilor, un obicei proscris mai târziu. În 1599, Filip al 
II-lea al Spaniei i-a oferit miresei sale, arhiducesa Margareta, două 
sute de perechi de mănuși drept cadou de nuntă. Erau la fel de multe 
obiceiuri legate de mănuși ca și stilurile de a le purta. Mănușile 
femeilor erau parfumate cu mosc și ambră cenușie, brodate excesiv cu 
flori, fluturi și păsări, ornate cu nasturi prețioși, iar unele aveau 
tăieturi la încheietura degetului pentru a scoate în evidență inelele 
purtate pe dedesubt. În secolul al șaptesprezecelea, au devenit la modă 
mănușile din piele moale de găină și limericks, mănuși confecționate în 
Limerick, Irlanda, din pielea vițeilor nenăscuți. Altele erau lucrate 
din piele de șobolan, de șoarece, de câine sau de căprioară. (Un 
naturalist francez din secolul al optsprezecelea a reușit să facă o 
pereche de mănuși din fire de păianjen țesute.) Cele mai fine puteau fi 
împachetate într-o coajă de nucă, și multe erau destul de valoroase 
încât să fie trecute în testament. Moda lungimii și a culorii era 
trecătoare, dar lungi sau scurte, dichisite sau simple, până târziu în 
secolul douăzeci nicio doamnă nu ar fi ieșit în public fără mănuși. 
Femeile la modă din era rococo își schimbau mănușile de cinci ori pe zi 
și le păstrau când mâncau sau cântau la harpă ori clavecin. Un nobil 
înmănușat, în schimb, nu se putea atinge de nimic de valoare. 
Prietenilor li se oferea întotdeauna mâna dezgolită, obicei care a 
continuat până în zilele noastre.  Punerea și scoaterea repetată a 
mănușilor erau o corvoadă ceremonială. Însă ocazional, pentru bărbați, 
regulile erau ocolite de dragul comodității. Într-o zi fierbinte un domn
 mai degrabă își păstra mănușa când îi întindea mâna unei doamne decât 
să îi dea o mână transpirată, explica un specialist în bunele maniere 
din secolul al nouăsprezecelea. „Dacă nu e pe mână, foarte bine“, a 
conchis el, „dar e mai bine să îți asumi riscul de a fi considerat 
nepoliticos decât să întinzi o mână goală, lipicioasă.“  |