Adevăr Divin
▷ Religie ▷ Creștinism ▷ Sfinți

Sfântul Petru Damaschinul – monah bizantin și teolog duhovnicesc

Autor:
Autor: Greg Peters
Editura:
Editura: Doxologia
Colecția:
În introducerea sa la tratatul Sfântului Petru Damaschinul Spre aducere aminte către propriul suflet, Sfântul Nicodim Aghioritul îl numește pe Petru „o comoară de înțelepciune și cunoștință dumnezeiască”....
Sfântul Petru Damaschinul - monah bizantin și teolog duhovnicesc

34.00 RON (Stoc 0)

Indisponibil

× Anunță-mă când „Sfântul Petru Damaschinul – monah bizantin și teolog duhovnicesc” e disponibil(ă)

• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea

×

Detalii:

În introducerea sa la tratatul Sfântului Petru Damaschinul Spre aducere aminte către propriul suflet, Sfântul Nicodim Aghioritul îl numește pe Petru „o comoară de înțelepciune și cunoștință dumnezeiască”. Am încercat să demonstrez în această carte că afirmația lui Nicodim este adevărată. Programul duhovnicesc al lui Petru Damaschinul era în mod limpede adresat tuturor oamenilor – atât monahi, cât și nemonahi. Petru afirmă că teologia sa duhovnicească nu este o carte „cum să…” despre nevoințele vieții duhovnicești. Învățătura sa are în vedere mântuirea întregii omeniri. Spre deosebire de mare parte din literatura monahală bizantină dintre secolele XII și XIV, contribuția lui Petru la monahismul bizantin nu este instituțională sau legislativă. Mai degrabă, duhovnicească. Iar viața duhovnicească nu reprezintă doar modul în care omul trăiește, monah sau nemonah. În opinia Sfântului Petru Damaschinul, viața duhovnicească nu are decât un singur scop, unirea cu Dumnezeu. • Greg Peters

Sfântul Petru Damaschinul face parte din rândul acelor Părinți ai Bisericii Ortodoxe despre care nu se cunosc foarte multe din cauza smeritei lor treceri pe acest pământ. Nevoitor încercat și scriitor duhovnicesc iscusit, Sfântul Petru Damaschinul nu a beneficiat de atenția pe care profunzimea scrierilor sale o merită.

”Petru-Damaschin-IN-R”Intenția autorului a fost să demonstreze originalitatea gândirii Cuviosului Petru Damaschinul în fața criticilor care susțin că operele sale sunt mai mult niște florilegii. Studiul lui Greg Peters începe cu prezentarea datelor cronologice și geografice referitoare la viața și persoana Cuviosului Petru Damaschinul și contextul în care și-a redactat lucrările, de vreme ce până în ziua de azi a rămas nesigură locația în care Cuviosul s-a nevoit ca monah. Capitolul al II-lea abordează problema numelui lui Petru. Așa cum se explică în acest capitol, este foarte îndoielnic ca Petru să fi avut vreo legătură cu orașul Damasc. Greg Peters arată că supranumele lui Petru, Mansur, a provocat confuzie între Petru și mai bine-cunoscutul teolog Ioan Damaschin (al cărui supranume era, de asemenea, Mansur). Aceasta, în schimb, a dus la numirea greșită a lui Petru „Damaschinul” [cel din Damasc], ducând la concluzia că Petru Damaschinul și Petru Mansur sunt una și aceeași persoană. Fiind aceeași persoană, acele lucrări care au ajuns până la noi sub numele lui Mansur vor trebui re-atribuite lui Petru Damaschinul. În contradicție cu afirmația lui Gouillard cum că teologia duhovnicească a lui Petru este nesistematică, fiind mai mult o enciclopedie, decât un sistem coerent, capitolele al III-lea și al IV-lea abordează teologia duhovnicească a lui Petru Damaschinul, așa cum se găsește în cele două texte filocalice ale sale: Spre aducere aminte către propriul suflet și Cuvântări după alfabet. În aceste capitole, autorul susține că Petru a folosit o tehnică literară care este cunoscută sub numele de intertextualitate. Această tehnică, așa cum este ea definită de Julia Kristeva, reprezintă teoria potrivit căreia „fiecare text se construiește singur ca un mozaic de citate, fiecare text este absorbția și transformarea unui alt text”. Petru nu a fost pur și simplu un colecționar avid și un aranjor de texte, ci le-a folosit în vederea unui scop original, expunerea propriilor concepții despre viața duhovnicească.

Capitolul al V-lea examinează modul în care „programa” duhovnicească a Sfântului Petru Damaschinul este deschisă atât monahilor, cât și mirenilor. „O astfel de intenție se regăsește în spiritualitatea Evului Mediu bizantin, la Simeon Noul Teolog și Teodor Studitul, și ar trebui să fie considerată de cercetători ca fiind radical diferită de teologiile duhovnicești ale urmașilor lui Petru, în special Grigorie Palama. Ținând cont că Petru a scris în perioada de apogeu a renașterii monahale bizantine, este semnificativ faptul că el înțelege această spiritualitate ca nefiind exclusiv monahală (deși el însuși era monah), ci accesibilă tuturor creștinilor”.

Capitolul al VI-lea oferă următoarele concluzii: 1) teologia duhovnicească a lui Petru Damaschinul este originală și nu urmează strict așa numita paradigmă evagriană/maximiană; și 2) Petru Damaschinul întrebuințează tehnica literară a intertextualității, dacă ținem cont de modul în care se folosește de autorii patristici din vechime într-un mod inovator și original. Studiul mai include și trei anexe deosebit de utile pentru a înțelege profunzimea gândirii Cuviosului Petru și originalitatea sa.

Stoc
Stoc Stoc 0
Preț
Preț 34.00 RON
Discount
Discount 0%
Preț final
Preț final 34 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N. 978-606-666-276-5
×

Trebuie să fii autentificat pentru a scrie review-uri

Recomandări:

Nu sunt produse la această categorie

×

Coșul de cumpărături

Titlul
Preț RON
-%
Redus RON
 
Subtotal
Șterge
produs(e) în coș, preț total:

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Golește coșul Continuă cumpărăturile Finalizează
×

Adăugat în coș

Titlul
Preț
Redus
Preț final

Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii

Continuă cumpărăturile Vezi coș