Mesaje
ghid practic pentru dezvoltarea abilităților de comunicare

Comunicarea este o abilitate fundamentală pentru viață, la fel de importantă ca abilitățile cu ajutorul cărora ne câștigăm existența. Capacitatea de exprimare ne influențează considerabil gradul de fericire. Când cineva nu stăpânește arta de a comunica, unul sau mai multe aspecte ale existenței sale se află în dezechilibru. Atunci când comunicăm eficient, reușim să legăm și să păstrăm relații de prietenie, suntem apreciați la locul de muncă, copiii ne respectă și ne acordă încredere. Această carte reunește cele mai importante abilități de comunicare într-un singur volum. Aspectele teoretice sunt prezentate pe scurt și ilustrate cu suficiente exemple și exerciții că cititorii să poată începe exersarea abilităților pe care doresc să le dobândească. Învățând să îi înțelegem pe cei din jur și să ne comunicăm ideile mai limpede, dobândim deprinderi care ne vor îmbunătăți viață pe toate planurile.
● Interpretăm limbajul trupului
● Dezvoltăm abilități pentru comunicarea în cuplu
● Negociem și rezolvăm conflicte
● Comunicăm cu membrii familiei
● Gestionăm interacțiunile din cadrul grupului
● Vorbim cu copiii
● Ne perfecționăm abilitatea de a vorbi în public
● Ne pregătim pentru un interviu de angajare
Introducere ... 11
PARTEA I - Abilități de bază
1. Ascultarea ... 17
Ascultare autentică vs, pseudo-ascultare - Bariere în calea ascultării - Evaluarea barierelor în calea ascultării - Patru pași către o ascultare eficientă - Ascultarea totală - Ascultarea în cadrul cuplurilor
2. Dezvăluirea sinelui ... 39
Recompensele dezvăluirii sinelui - Bariere în calea dezvăluirii sinelui - Niveluri optime de dezvăluire a sinelui - Evaluarea capacității de dezvăluire a sinelui - Exersarea dezvăluirii sinelui
3. Exprimarea ... 52
Cele patru moduri de exprimare - Mesaje complete - Mesaje contaminate - Pregătirea mesajului - Exersarea comunicării mesajelor complete - Reguli pentru o exprimare eficientă
PARTEA a II-a - Abilități avansate
4. Limbajul corporal ... 77
Mișcările corpului - Relații spațiale
5. Paralimbajul și metamesajele ... 89
Elementele paralimbajului - Modificarea paralimbajului - Metamesajele și Gestionarea metamesajelor
6. Manevre defensive ... 101
Cele opt manevre defensive - Scopul manevrelor defensive
7. Analiza tranzacțională ... 111
Mesaje - părinte, copil, adult - Analiza comunicării - Tipuri de tranzacții - Cum păstrați comunicarea neafectată
8. Clarificarea limbajului ... 126
Înțelegerea unui model de realitate - Testarea validității unui model limitat - Testarea validității unui model deformat - Clarificări finale
PARTEA a III-a - Abilități de comunicare în situațiile de conflict
9. Dezvoltarea abilității de comunicare asertivă ... 149
Drepturile dumneavoastră legitime - Trei stiluri de comunicare - Identificarea stilurilor de comunicare - Obiectivele asertivității - Exprimarea asertivă - Ascultarea asertivă - Combinarea exprimării și ascultării asertive - Gestionarea comentariilor critice - Strategii asertive speciale - Exersarea abilităților de comunicare asertivă
10. Lupta dreaptă ... 175
Lupta nedreaptă - Identificarea stilurilor de luptă nedreaptă - Lupta dreaptă - Reguli pentru o luptă dreaptă - Scenariul schimbării
11. Strategii de validare ... 187
Ce este validarea? - De ce funcționează validarea? - Ce nu este validarea - Componentele validării - Strategii de validare eficiente - Puterea validării
12. Negocierea ... 200
Etapele negocierii - Gestionarea conflictelor - Regulile negocierii principiale - Când negocierile devin dure
PARTEA a IV-a - Abilități sociale
13. Prejudecata ... 221
Capcanele prejudecății - Stereotipurile - Aprobarea și dezaprobarea în cazul prejudecății - Distorsiuni parataxice - Perpetuarea iluziilor - Clarificarea impresiilor la prima vedere
14. Inițierea unei conversații ... 236
Teama de necunoscuți - Recomandări pentru inițierea unei conversații - Arta conversației - Combinarea tehnicilor
PARTEA a V-a - Abilități de comunicare în cadrul familiei
15. Abilități de comunicare în cuplu ... 257
Cum se construiește o relație solidă - Scheme cognitive - Sistemele cuplurilor - Menținerea unei relații sănătoase
16. Comunicarea dintre părinți și copii ... 282
Ascultarea a Exprimarea - Rezolvarea în comun a problemelor - Când să renunțați - Când trebuie să spuneți ”nu” - Pe scurt...
17. Comunicarea în cadrul familiei ... 304
Dereglări ale procesului de comunicare în cadrul familiei - Tipare familiale disfuncționale - Sisteme familiale - Cum se menține o comunicare sănătoasă în cadrul familiei
PARTEA a VI-a - Comunicarea în relațiile publice
18. Influențarea celor din jur ... 327
Strategii ineficiente de influențare a unui comportament
- Strategii eficiente de influențare a unui comportament
- Planul dumneavoastră pentru influențarea unui comportament
- Planul Alinei pentru influențarea unui comportament
19. Discursul public ... 338
Stabilirea obiectivului - Descrierea subiectului - Prezentarea s Organizarea - Analiza publicului - Stilul - Materiale ajutătoare - Planul - Susținerea discursului - Gestionarea tracului
20. Comunicarea în cadrul unui interviu ... 356
Clarificarea obiectivului - Dacă sunteți intervievatorul - Dacă sunteți intervievatul - Concluzie
Lecturi recomandate ... 388
Referințe bibliografice ... 390
pag. 24-25
Identificarea
În acest caz, folosiți tot ce vi se comunică pentru a face referire
la experiențele dumneavoastră anterioare. Cineva dorește să vă
povestească despre o durere de dinți, dar vă trezește amintiri legate de
tratamentul chirurgical urmat pentru refracția gingivală. Începeți să
istorisiți propria experiență înainte ca cealaltă persoană să-și încheie
relatarea. Tot ce auziți vă amintește de ceva ce ați simțit, făcut sau
suferit la un moment dat. Sunteți atât de ocupat cu aceste povestiri
captivante din viața dumneavoastră, încât nu mai aveți timp să-l
ascultați sau să ajungeți să-l cunoașteți cu adevărat pe interlocutor.
Sfătuirea
Aveți abilități excelente pentru rezolvarea problemelor, sunteți
gata să oferiți ajutor și sugestii. Este suficient să auziți doar câteva
propoziții pentru a începe căutarea soluției potrivite. Cu toate
acestea, în timp ce fabricați sugestii și convingeți pe cineva să le
încerce măcar, vă poate scăpa lucrul cel mai important. Nu ați auzit ce
simte persoana din fața dumneavoastră și nu i-ați înțeles durerea.
Practic, ea se simte tot singură, deoarece nu ați reușit s-o ascultați
și să-i fiți aproape.
Dezacordul
Această barieră în ascultare lasă loc disputelor și neînțelegerilor.
Interlocutorul simte că nu se face niciodată auzit, deoarece sunteți
mereu gata să-l contraziceți. De fapt, o bună parte din atenția
dumneavoastră se îndreaptă spre găsirea unor aspecte cu care să nu fiți
de acord. Adoptați atitudini ferme și vă exprimați foarte clar
convingerile și preferințele. Modul prin care puteți evita să intrați în
dezacord cu cineva este să repetați și să confirmați ceea ce ați auzit.
Căutați un lucru cu care ați putea fi de acord.
Un prim tip de dezacord este discreditarea. Folosiți replici
caustice sau pline de sarcasm pentru a respinge punctul de vedere al
celeilalte persoane. De exemplu, Elena începe să-i povestească lui Artur
despre problemele pe care le întâmpină la cursul de biologie. Artur îi
dă următoarea replică: ”Când o să fii suficient de inteligentă ca să
renunți la cursul ăsta?”. Alin se simte extrem de deranjat de zgomotul
produs de televizor. Când îi spune Rebeccăi acest lucru, reacția ei
este: ”Of, Doamne, aceeași poveste”.
Discreditarea reprezintă bariera standard pusă în calea ascultării
în multe căsnicii. Împinge rapid comunicarea spre tipare stereotipice,
în care ambii parteneri repetă o litanie ostilă binecunoscută.
Un alt tip de dezacord este devalorizarea. Aceasta este practicată
de către persoanele care nu suportă complimentele: ”Of, dar n-am făcut
nimic deosebit”, ”Ce vrei să spui? Am fost absolut jalnic”, ”Frumos din
partea ta că spui asta, dar chiar e o tentativă modestă”. Tehnica de
bază a devalorizării este minimalizarea calităților sau reușitelor
proprii atunci când cineva vă face un compliment. Ceilalți nu vor avea
niciodată satisfacția că ați auzit într-adevăr cuvintele lor de
apreciere. Și au dreptate - nu le-ați auzit.
A avea dreptate
A avea mereu dreptate înseamnă să recurgeți la orice (să denaturați
faptele, să începeți să țipați, să găsiți scuze sau să faceți acuzații,
să dezgropați păcate vechi) pentru a evita să recunoașteți că puteți
greși. Nu suportați critica, nu acceptați să fiți corectat și respingeți
sugestiile de a vă schimba. Convingerile dumneavoastră sunt de
neclintit. Și, din moment ce nu recunoașteți că greșelile pe care le
faceți sunt greșeli, continuați să le faceți.
Divagarea
Puneți această piedică în calea ascultării prin schimbarea bruscă a
subiectului. Deviați cursul conversației atunci când subiectul...