Spartacus și gladiatorii traco-geto-daci

Fără îndoială, cel mai cunoscut trac din istorie este Spartacus, gladiatorul care a pus în pericol existența Romei, pe vremea marelui rege Burebista. De atunci și până astăzi, numele Spartacus a străbătut vremurile fiind și acum, la peste 2.000 de ani de la faptele lui, un personaj care își păstrează locul în conștiința umanității.
Alături de el, alți războinici remarcabili de neam traco-geto-dacic, majoritatea anonimi, au fost nevoiți să lupte în arenele romane, pentru a satisface setea de sânge a nobililor și plebeilor romani.
Dincolo de toate acestea, lumea gladiatorilor antici, pe care o veți descoperi citind această carte, este surprinzătoare; nu doar pentru că cei mai buni luptători erau vedete ale vremii lor, ci și pentru că nenumărați oameni liberi și-au asumat riscul de a coborî în arenă, pentru a obține gloria, inclusiv unii dintre împărații romani.
Între toți acești gladiatori antici, de neamuri dintre cele mai diferite, traco-geto-dacii s-au distins în mod special. O dovedesc atât reprezentările antice ale gladiatorilor în care cel mai des apar luptătorii traci și gali, cât și dovezile istorice și arheologice care ne arată că una dintre cele cinci școli de gladiatori care ființau la Roma, chiar lângă Colosseum, era Ludus Dacicus – o școală unde se antrenau exclusiv luptătorii geto-daci...
Despre toate acestea, profesorul Mihai Popescu ne oferă detalii deosebit de incitante, fundamentate științific, într-o lectură cu adevărat plăcută. Așadar, sunteți invitați într-o călătorie unică, în care merită să porniți!
Cuvânt înainte
Introducere
PARTEA I. Spartacus
Apogeul sclaviei și marile revolte
Spartacus
Răscoala lui Spartacus
Înfrângerea răscoalei
Posteritatea lui Spartacus
Un Spartacus negru
„Cel mai splendid tovarăș...”
PARTEA A II-a. Gladiatorii – sclavi și eroi
Gladiatorul sau purtătorul de sabie
Obiceiuri străvechi
De la bunăvoința zeilor la bunăvoința publicului
Cine putea ajunge gladiator?
Jurământul gladiatorilor
Organizarea gladiatorilor
Speranța de viață a gladiatorilor
Categorii de gladiatori
Gladiatori celebri
Gladiatori femei „Religia" gladiatorilor
PARTEA A III-A. Spectacolul Panem etcircensis sau Pâine și circ
Jocurile ca spectacol împărații și luptele de gladiatori
Gladiatorii și armata
Luptele de gladiatori și medicina vremii
Costul vieții și al morții
Creștinii și luptele de gladiatori
PARTEA A IV-A. Arene și amfiteatre
De la arene la amfiteatre
Colosseumul sau Amfiteatrul
Flavian Publicul spectator
PARTEA A V-A. ȘCOLILE DE GLADIATORI
Instrucția gladiatorilor
Luduș Dacicus
Amfiteatre romane de pe teritoriul României
Gladiatorul geto-dac
Skirtos din Tomis
Impăratul Maximinus Thrax (235-238) împărat și gladiator
Bibliografie selectivă
DE LA BUNÃVOINȚA ZEILOR LA BUNÃVOINȚA PUBLICULUI
Pe teritoriul Peninsulei Italice, mai multe popoare antice aveau obiceiul
„să-și îmbuneze" zeii prin ceremonii funebre expiatorii (ispășitoare), în
care luptătorii își riscau viața pentru a obține bunăvoința zeilor. Una dintre
primele ceremonii de acest fel a fost consemnată în Campania, în anul 310 î.
Hr. Mai recent, arheologii italieni au descoperit în morminte din Campania
fresce funerare datate în secolul ai V-lea î. Hr., în care sunt pictate lupte
de gladiatori.
De asemenea, se știe că zeii etruscilor din regiunea Toscana erau întotdeauna înarmați cu fulgere, cu tunete și cu bice, iar comunitățile făceau eforturi să nu provoace mânia stăpânilor din ceruri. în corpusul textelor etrusce nu s-au păstrat descrieri ale acestor ceremonii funebre, în schimb arheologii și cercetătorii moderni au identificat unele elemente care atestă originea etruscă a luptelor de gladiatori. Astfel, în arenă (cuvânt latin tot de origine etruscă!!!, dar dintr-o străveche rădăcină indo-europeană), alături de zeul roman Mercur, „curierul zeilor", în momentul morții unuia dintre luptători, apărea întotdeauna și daimonul etrusc Churon sau Charon, devenit în mitologia greco-romană „luntrașul" care purta sufletele morților peste râul Styx, pentru a ajunge în lumea subpământeană a lui Hades. Stăpânul unei școli de gladiatori (luduș) era denumit prin | cuvântul lanista, care desemna călăul in limba etruscă.
Încă din secolul I î. Hr., Nicolaus Damascinus scria despre luptele de gladiatori că erau de origine etruscă. însă peste o generație, istoricul Titus Livius preciza că primele jocuri s-au desfășurat în Campania, pentru a celebra victoria romanilor asupra samniților,în anul 310 î. Hr.