În Sutra lotusului se spune că până şi noncredincioşii care dau întâmplător peste o imagine a lui Buddha sunt tulburaţi emoţional şi pot să aibă o extraordinară experienţă pozitivă. Aceasta deoarece devotamentul neclintit al lui Buddha, izvorât din profunzimea inimii sale, de a împlini bunăstarea celorlalţi, practicarea căii spirituale a măreţei compasiuni, eon după eon, a generat o atitudine atât de puternică, încât ea dăinuie, într-un fel, în imaginile care îl înfăţişează. De aceea, este important să nu considerăm aceste imagini ca şi cum ar fi doar nişte piese de decor, ci să le preţuim la justa lor valoare. Contemplare Reflectaţi la aceste introspecţii: 1. înţelegerea greşită a naturii persoanelor şi a obiectelor, ca si cum ar avea o existentă intrinsecă, dă naştere unui mod de gândire cât se poate de eronat. 2. Un mod de gândire eronat generează emoţii perturbatoare - dorinţă, ură, duşmănie, invidie, agresivitate si trândăvie. 3. Aceste emoţii distructive conduc la acţiuni (karma) care au fost întinate de aceste emoţii. 4. Aceste acţiuni lasă amprente în minte şi determină transmigrarea dureroasă a reîncarnărilor repetate. 5. Aşadar, ignoranţa este rădăcina existenţei ciclice. Aici, ignoranţă înseamnă nu doar absenţa cunoaşterii legate de modul în care fenomenele există de fapt, ci şi o concepţie greşită activă a naturii persoanelor şi a obiectelor, prin perceperea lor ca fiind entităţi complet autonome sau independente. 6. Această ignoranţă este îndepărtată prin înţelegerea adevărului că toate fenomenele sunt entităţi inter-corelate şi interdependente. 7. Dacă fenomenele ar exista, într-adevăr, în modul în care par să fie, altfel spus, având o existenţă de sine statoare, atunci, prin definiţie, dependenţa lor de alţi factori nu ar fi posibilă, însă experienţa vă arată că, în realitate, interdependenţa este felul în care există lucrurile. 8. Urmând această cale, puteţi înţelege că propria concepţie mintală despre lume atribuie o natură distorsionată persoanelor şi obiectelor; ele nu există în acest fel. 9. Când veţi începe să înţelegeţi că această apreciere împinsă la extrem despre virtute sau răutate atribuită unei persoane este ceea ce o face să fie un obiect al ataşamentului sau al urii, sentimentul care se consolidează pe baza unei astfel de exagerări bate în retragere; înţelegem greşeala pe care am făcut-o şi ne dăm cu un pas înapoi. 10. Binele şi răul, avantajul şi dezavantajul există într-adevăr... |